9-5 som kuttet motor....plutselig og deretter som normalt..?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jossva N1079
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 173
Registrert: 15 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 1079
Navn: Jostein
Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
Sted: Stjørdal

9-5 som kuttet motor....plutselig og deretter som normalt..?

Legg inn av Jossva N1079 » 26 nov 2008, 22:30

Fikk en rar opplevelse i kveld da jeg kjørte hjem fra jobb. Skulle akselere fra ca 30 til 60 km/t og dro på ekstra og motoren kuttet plutselig helt ved hastighet ca. 65 km/t i andre gir, for så å gå igjen som normalt ca 2 sek etterpå. Motoren var god og varm etter å ha kjørt på E6 i ca. 25 min på forhånd. Ingen ulyder ved kjøring eller ved parkering. Jeg har sjekket alt jeg kan i motorrommet, og den går som normalt nå. Ingen røyk, ingen CE lampe, ingen feilsymptomer å se nå....

Noen som har peiling hva som skjedde?
Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9-5 som kuttet motor....plutselig og deretter som normalt..?

Legg inn av Tor N12 » 27 nov 2008, 00:27

Kan jo være så mangt men du begynner jo å ha skifet endel på bilen din etterhvert...
Hvordan er det med bensinpumpa da? Bilen har jo i allefall en km-stand der pumpa kan begynne å ta kvelden eller levere mindre enn den skal.
Når du sier at den kuttet, så du om turtelleren fortsatt virket? Hvis ikke så kan det jo være veivakselgiveren.

Ellers får du stikke en tur innom en dag så får vi sett etter om den har satt noen feilkoder.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 som kuttet motor....plutselig og deretter som normalt..?

Legg inn av Ingvar N629 » 27 nov 2008, 08:54

Tor N12 skrev: Hvordan er det med bensinpumpa da?
Den har jeg vært med og bytta! Type Walbro, original kapasitet! Filteret også!

Men det kan jo gå an å se om det er mulig å få den til å overlade, han har jo TD04 og programvare for std Garrett, er bare en vill gjetning, men det beste jeg kommer på. Eller kanskje AV'n som gir seg, vet ikke hva du mener med "kutter" jeg, om den bare yter dårligere, eller om den struper helt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jossva N1079
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 173
Registrert: 15 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 1079
Navn: Jostein
Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
Sted: Stjørdal

Re: 9-5 som kuttet motor....plutselig og deretter som normalt..?

Legg inn av Jossva N1079 » 27 nov 2008, 10:57

Den kuttet helt som nevnt i ca 2 sekunder under akselerasjon men ikke noe elektronisk som klikket visuelt (dvs alt av instrumenter var som normalt) og så gikk den som normalt igjen. Kjørte til jobb i dag igjen og den har gått som normalt igjen. Prøvde en rask akselerasjon i dag og da virket det som at alt var som normalt.

Har hatt tendenser til at den har gått litt dårligere noen ganger ala slik det er ved dårlige/defekte enveisventiler, men den feilen har vært nokså periodisk, dvs det fungerer vanligvis, men så kan det av og til være dårlig effekt.. Synes å ha merket dårligere effekt under veldig fuktig vær, men så har dette også oppstått ved oppholdsvær så den feilen er merkelig..
Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 som kuttet motor....plutselig og deretter som normalt..?

Legg inn av Ingvar N629 » 27 nov 2008, 11:39

Så med kutter, så mener du ikke mer enn effekttap a la defekt enveisventil? Eller full stopp?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jossva N1079
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 173
Registrert: 15 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 1079
Navn: Jostein
Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
Sted: Stjørdal

Re: 9-5 som kuttet motor....plutselig og deretter som normalt..?

Legg inn av Jossva N1079 » 27 nov 2008, 16:43

Full stopp i 2 sekunder! Det var derfor jeg ble litt bekymret... Det var nesten på samme måte som turtallsperren når du kommer til 6250 rpm..
Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU

Brukeravatar
Kurt N597
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 267
Registrert: 31 aug 2007, 12:39
Medlemsnummer: N597
Navn: Kurt
Bil: 9-5 Aero Estate
Sted: Tromsø

Re: 9-5 som kuttet motor....plutselig og deretter som normalt..?

Legg inn av Kurt N597 » 27 nov 2008, 20:20

Altså hakking/feiltenning?
Sikkert bare dårlige plugger...
mvh Kurt N597

Saab 9-5 Aero Estate

Brukeravatar
Jossva N1079
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 173
Registrert: 15 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 1079
Navn: Jostein
Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
Sted: Stjørdal

Re: 9-5 som kuttet motor....plutselig og deretter som normalt..?

Legg inn av Jossva N1079 » 27 nov 2008, 22:51

Skiftet plugger i sommer, dvs juni så hvis det ikke er feilproduksjon så er det ikke disse. Har hatt feilkode på DI kassett en gang tidligere, men den ble slettet og har ikke dukket opp igjen. Så den ser ut som at den virker.

For ta en tur innom Trolla å se om det er kommet noen feilkode(r) for sikkerhets skyld.
Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 som kuttet motor....plutselig og deretter som normalt..?

Legg inn av Ingvar N629 » 27 nov 2008, 23:29

Det går an, du får stikke innom en tur i helga. Er et par andre ting jeg kunne tenke meg å lese ut også...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jossva N1079
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 173
Registrert: 15 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 1079
Navn: Jostein
Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
Sted: Stjørdal

Re: 9-5 som kuttet motor....plutselig og deretter som normalt..?

Legg inn av Jossva N1079 » 04 des 2008, 00:39

Da er det byttet tennkassett. Må takke Ingvar for hjelp med avlesing av verdier med Tech 2! Det viste seg at den tennkassetten jeg hadde var like gammel som bilen og hadde litt feiltenning, men ikke nok til at den utlyste CE lampe. Var bedre å bytte den nå og ha den gamle i reserve enn å plutselig stå i veikanten...
Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU

Svar