girkasse, 4-trinns

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

girkasse, 4-trinns

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 26 jul 2004, 21:19

hvordan hadde det vært å fatt tak i en 4 trinns kasse fra en 1978 99GL. satt i en 7/8 primær. overhalt kassa med nye timken lagre og klint den i kjerra mi?



noen som har noen synspunkter..

noene som har ei 99gl kasse å selge. tror jeg trenger fra 1976-1978 modellen
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 26 jul 2004, 22:20

Du må vel ha en nyere enn `78 for å få kjededrift på primæroverføringa (før det er det tannhjulsoverføring) På firetrinnskassen til 99 etter `81 er det ekstra høy utveksling på fjerdegiret. Såkalt økonomikasse. Er ikke sikker på om det er primæren som er høy med lavere 1,2 og 3 gir siden fjerdegir vanligvis gir direktedrift. Spranget mellom 3 og 4 gir er noe større enn på tidligere kasser.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 27 jul 2004, 07:14

På den 4trinns kassa jeg hadde var det 7er primær. Funka kanon det, gjorde ca 62 på 1gear og 105 på 2. Var ringtignok stort sprang mellom 3. og 4. På 4 økte den med 37,5 kmt pr 1000 omdr. hvis jeg husker riktig.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 27 jul 2004, 20:18

skilpadda skrev:Du må vel ha en nyere enn `78 for å få kjededrift på primæroverføringa (før det er det tannhjulsoverføring) På firetrinnskassen til 99 etter `81 er det ekstra høy utveksling på fjerdegiret. Såkalt økonomikasse. Er ikke sikker på om det er primæren som er høy med lavere 1,2 og 3 gir siden fjerdegir vanligvis gir direktedrift. Spranget mellom 3 og 4 gir er noe større enn på tidligere kasser.
noen som har peiling på om hva som er fakta? hvem årsmodeller er best?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 28 jul 2004, 06:59

Det sterkeste huset er kokill støpt, se på STCS forum under "transmisjon", alt står der. Husker ikke årsmodellene.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 jul 2004, 08:57

Kristian N70 skrev:Det sterkeste huset er kokill støpt, se på STCS forum under "transmisjon", alt står der. Husker ikke årsmodellene.
Jepp, Mr. Eriksson himself har faktisk skrive litt om det på STCS-forumet, kokilgjutna er stikkordet du kan søke på.

Svar