Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
quist
- 0.7 bar

- Innlegg: 178
- Registrert: 06 okt 2007, 12:31
- Medlemsnummer: N1111
- Navn: Henning
- Bil: OG9-3
- Sted: Stavanger
Legg inn
av quist » 05 des 2008, 17:56
Hei !
Var i en videosjappe å leide film, da jeg kom ut ville ikke bilen starte.
På vei til videosjappa kjente jeg et par små rykk i bilen ved gasspådrag.
Jeg lurer på om det kan være bensinpumpa eller tennkasetten det er noe galt med ?
Hvor sitter bensinpumpa på bilen min ? Bør jeg kjøpe ny vanlig eller en oppgradert om det viser seg at det er her feilen ligger. (bilen er steg 1, vurederer å oppgradere bensinpumpa med tanke på videre trim om den først må byttes.)
Bilen det er snakk om er en 2001 modell 9-3 T7 motor som har rulla en snaue 150.000 km.
Takknemlig for all hjelp !

Sist redigert av
quist den 01 feb 2009, 22:01, redigert 4 ganger totalt.
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion
-
haarstad
- 2.0 bar

- Innlegg: 831
- Registrert: 01 des 2007, 03:38
- Medlemsnummer: N1222
- Navn: Rune Haarstad
- Bil: Saab
- Sted: Frøya
Legg inn
av haarstad » 05 des 2008, 18:12
Fikk du start på den til slutt,så du kjørte hjem eller?
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods
-
quist
- 0.7 bar

- Innlegg: 178
- Registrert: 06 okt 2007, 12:31
- Medlemsnummer: N1111
- Navn: Henning
- Bil: OG9-3
- Sted: Stavanger
Legg inn
av quist » 05 des 2008, 18:14
Nei fikk ikke start på den, så måtte la den stå igjen til jeg får tauet den hjem å får tatt en sjekk på den.
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion
-
haarstad
- 2.0 bar

- Innlegg: 831
- Registrert: 01 des 2007, 03:38
- Medlemsnummer: N1222
- Navn: Rune Haarstad
- Bil: Saab
- Sted: Frøya
Legg inn
av haarstad » 05 des 2008, 18:16
Hvis du får start på den når du henter den,så kan det være veivakselgiver'n som er gåen.
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods
-
Skaten N671
- 2.0 bar

- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Legg inn
av Skaten N671 » 05 des 2008, 18:18
Begge feil du nemner er vanlege feil på bilen din forsåvidt. Bensinpumpa (kontakten) kjem du vel til under baksete meinar eg å huska, men du må ned med tanken for å skifte. Men viss du har ein prøvelampe i nærheten, treng du ikkje opp med baksete. Ta ut sikringen til bensinpumpa, og set ledningsenden med klype på (set på ein binders) inn i eine "kontakten" til sikringen, og spissen i andre. Då seriekoplar du prøvelampen med pumpa, og den trekker sopass med strøm, at prøvelampen vil lyse litt når pumpa pumper. Set på tenninga og prøv. Lyser det ikkje, er pumpa sansynlegvis gåen. Då kan du kontrollmåle i kontakt under baksete

'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
dalane
- Innlegg: 21
- Registrert: 09 apr 2008, 13:50
Legg inn
av dalane » 05 des 2008, 23:07
Detta probleme har jeg også, plutslig vil den ikke starte, men da er det bare å av med minuskabelen på batteriet og på igjen og bilen starter med en gang. Dette er en 9-5 da.
-
quist
- 0.7 bar

- Innlegg: 178
- Registrert: 06 okt 2007, 12:31
- Medlemsnummer: N1111
- Navn: Henning
- Bil: OG9-3
- Sted: Stavanger
Legg inn
av quist » 06 des 2008, 00:13
Hei igjen !
Skulle hente kjerra med slepehjelp nå ikveld, å da starta den uten problem. Men hørte masse knatring typisk dårlig kontakt mellom strømledninger, og følte jeg hørte bensinpumpa suse godt. Så det er vel eg godt tegn på at den er gåen tror jeg.
Kom meg heldigvis hjem med bilen å får begynne på mekkinga imårra.
Tips og triks for å skifte bensinpumpe !?
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 06 des 2008, 10:10
Er en stor sansynlighet for at det er pumpen hvis du hører den godt ja.
Å skifte pumpen på denne bilen er noe hvem som helst kan klare, den kan ikke ligge enklere tilgjengelig enn den gjør på disse bilene.
-Vipp opp baksetet og ta av det runde dekselet som ligger under den venstre sitteputen. Nå ser du rett ned på pumpearmaturet.
-Legg bossekker rundt om så du slipper å søle bensin i bilen.
-Koble av bensinslanger og ledninger, vær forsiktig så du ikke lager knekk på slangene, de er ofte ganske stive.
-Skru av ringen som holder armaturet på plass. Hvis det sitter godt kan du bruke to store skrujern, filer eller lignende, så du får press på begge sider, og så bruker du en stor skiftenøkkel til å vri rundt med.
-Løft ut pumpearmaturet. Det kan være litt kinkig å få den ut, men det går med litt lirking. Det er mye bensin i armaturet, så vær forsiktig så du ikke søler.
-Dersom du har kjøpt kun pumpe og ikke komplett armatur, bytt pumpen.
-Gjenta i motsatt rekkefølge for montering. Ikke skru ringen altfor hardt til, da får du problemer neste gang dritten må ut.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Legg inn
av Morten-N146 » 06 des 2008, 12:46
EdHunter N815 skrev:Er en stor sansynlighet for at det er pumpen hvis du hører den godt ja.
Å skifte pumpen på denne bilen er noe hvem som helst kan klare, den kan ikke ligge enklere tilgjengelig enn den gjør på disse bilene.
-Vipp opp baksetet og ta av det runde dekselet som ligger under den venstre sitteputen. Nå ser du rett ned på pumpearmaturet.
-Legg bossekker rundt om så du slipper å søle bensin i bilen.
-Koble av bensinslanger og ledninger, vær forsiktig så du ikke lager knekk på slangene, de er ofte ganske stive.
-Skru av ringen som holder armaturet på plass. Hvis det sitter godt kan du bruke to store skrujern, filer eller lignende, så du får press på begge sider, og så bruker du en stor skiftenøkkel til å vri rundt med.
-Løft ut pumpearmaturet. Det kan være litt kinkig å få den ut, men det går med litt lirking. Det er mye bensin i armaturet, så vær forsiktig så du ikke søler.
-Dersom du har kjøpt kun pumpe og ikke komplett armatur, bytt pumpen.
-Gjenta i motsatt rekkefølge for montering. Ikke skru ringen altfor hardt til, da får du problemer neste gang dritten må ut.
Må du ikke ned med tanken på 9-3 da? Bare 9-5 det er så enkelt på.
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 06 des 2008, 13:04
Morten-N146 skrev:Må du ikke ned med tanken på 9-3 da? Bare 9-5 det er så enkelt på.
Hm, var sikker på at 9-3 hadde samme opplegg som 9-5 jeg... Vet at ng900 har et annet opplegg, men trodde det ble forandret på 9-3. Jaja, så tar jeg vel sikkert feil da, som vanlig. Har nå i alle fall laget en finfin beskrivelse for bytte på 9-5.
Edit: Stemmer nok det ja Morten,
her står det hvordan det gjøres på 9-3!
Sist redigert av
EdHunter N815 den 06 des 2008, 13:08, redigert 1 gang totalt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Skaten N671
- 2.0 bar

- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Legg inn
av Skaten N671 » 06 des 2008, 13:08
Må ned med tanken på 9-3 ja...
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
quist
- 0.7 bar

- Innlegg: 178
- Registrert: 06 okt 2007, 12:31
- Medlemsnummer: N1111
- Navn: Henning
- Bil: OG9-3
- Sted: Stavanger
Legg inn
av quist » 06 des 2008, 17:26
Hei !
Fant et hull under venstre baksete som beskrevet over her, men det var litt til siden for selve pumpa som vistnok sitter i tanken. Holder på å løsne tanken for å enten ta den helt ut, eller løsne den å flytte den slik at jeg kommer til pumpa gjennom dette hullet. Et ork og pes er det med rustne slangeklemmer og diverse.
Noen som har en pumpe å anbefale ? evt oppgraderingspumpe med tanke på videre trim ?
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 06 des 2008, 17:48
Du skal trimme HARDT før du trenger noen oppgradert pumpe

Maptun selger en oppgradert walbropumpe men om du ikke skal over 350 hester så er det pent lite vits å oppgradere.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
quist
- 0.7 bar

- Innlegg: 178
- Registrert: 06 okt 2007, 12:31
- Medlemsnummer: N1111
- Navn: Henning
- Bil: OG9-3
- Sted: Stavanger
Legg inn
av quist » 06 des 2008, 20:57
Tror nok jeg holder meg under 300hk grensa ja, så da får det vel holde med den vanlige pumpa.
Men er det 6 eller 8 mm dimensjon på slangetilkoblingen på den ?
Edit : Var 6 mm på min pumpe.
Sist redigert av
quist den 01 jan 2009, 21:31, redigert 1 gang totalt.
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion
-
quist
- 0.7 bar

- Innlegg: 178
- Registrert: 06 okt 2007, 12:31
- Medlemsnummer: N1111
- Navn: Henning
- Bil: OG9-3
- Sted: Stavanger
Legg inn
av quist » 13 des 2008, 18:50
Hei
Da har jeg endelig fått tatt ned bensintanken.
Sliter med å få opp låseringen som holder pumpearmaturet, noen som har noen tips her til verktøy ?
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion