Hallo
Har nettop kjøpt meg en saab 900 1988mod og har problemer med att motoren fjusker/går ujevnt.
Der er helt bra om morgenen når den er kald, men den begynner den å fjuske med en gang den begynner å bli varm.
Dette kommer tidligere nå så det blir værre og værre. Når fjuskinga kommer går ikke bilen i det heletatt og stopper hvis jeg ikke gir full gass, da kommer den og går som den skal, men da må jeg kjøre med full gass hele tiden, slakker jeg av så går den ikke. Lurer på hva dette kan være. Noen følere kanskje? Noe med innsprøytinga? Har sjekket div slanger og fordlerlokk med det ser bra ut iallefall.
Tusen takk for alle forslag.
Espen
Saab 900 motor fjusker
Moderator: Moderatorer
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Saab 900 motor fjusker
Hva slags motor har du?
Kan det tenkes at en tempføler tror bilen er kald hele tiden, og dermed gir for mye bensin?
Kan det tenkes at en tempføler tror bilen er kald hele tiden, og dermed gir for mye bensin?
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Er det 8 eller 16 ventiler, med eller uten turbo? 

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
Det er en 2,0 motor uten turbo (uheldigvis) er ikke sikker på hvor mange ventiler der er på den.
Ja det kan være temp føleren som ikke virker, skal sjekke den.
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
På toppen av motoren er det et "lokk". Svart med sølvstriper og påskriften "16 valve"= 16v, sølvgrå = 8v.Espensat skrev:Det er en 2,0 motor uten turbo (uheldigvis) er ikke sikker på hvor mange ventiler der er på den.
Er nok 8 ventiler utgaven,det virker som det var dårlig kontakt til en av temp-følerne ja.
Kobla av ledningene på det som lignet på tempfølere (2 stk med 2 ledninger hvær) og rengjorde kontaktene som var litt eiret og sprayet på el-kontakspray og saaben gikk som ei kule etterpå
Takker for hjelpen
na_X/arve: Heisann, Espen hær hvis du husker (traff deg på TG ett år)
Du er Saab entusiast fortsatt ja, har aldri prøvd saab før no og ble positivt overaska over denne bilen.
Trodde ikke en så gammel bil var såppas god å kjøre hehe
Kobla av ledningene på det som lignet på tempfølere (2 stk med 2 ledninger hvær) og rengjorde kontaktene som var litt eiret og sprayet på el-kontakspray og saaben gikk som ei kule etterpå

Takker for hjelpen

na_X/arve: Heisann, Espen hær hvis du husker (traff deg på TG ett år)
Du er Saab entusiast fortsatt ja, har aldri prøvd saab før no og ble positivt overaska over denne bilen.
Trodde ikke en så gammel bil var såppas god å kjøre hehe

-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Hehe,
grats med en saab da.
bor du i hjemmeområdet enda? Sendte deg en PM jeg . 
Har hatt noen saaber siden sist TG også jeg nå da så.
grats med en saab da.

Har hatt noen saaber siden sist TG også jeg nå da så.

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.