Hei!
Check engine lampa på pappas Saab 900 2,0 16V, 1990 modell begynner å lyse under kjøring. Han mener det er en tendens til at lampa tennes ved kjøring i motbakker og ved litt "hard" kjøring. Da lampa først er tent, har han funnet ut at ved å stoppe motoren, skru opp lokket til ekspansjonstanken for kjølevæske og lette av trykket i kjølesystemet for så å skru lokket på igjen og kjøre noen meter, så slukker check engine lampa. Han har ikke merket noen sikker forskjell i effekten på motoren, likeledes går den jevnt og fint på tomgang og starter lett. Bensinforbruket har han ikke målt de siste årene.
Problemet har vedvart i 2-3 år og bilen har vært til div. Saab verksteder for å finne feilen. Ved avlesning av feilkoder fra ecu`en har det vært registrert feilkoder fra mange komponenter i innsprøytningssystemet, tydende på at en komponent lager "forstyrrende strøm" for de andre komponentene.
Det er byttet luftmengdemåleren, lambdasonde og temperaturmåleren til kjølevæske uten at dette har hjulpet.
For ca 2 år siden brant katalysatoren på bilen, trolig etter at motoren fikk for "fet" blanding. Innmaten i katalysatoren ble da fjernet, og ikke erstattet med noen ny katalysator.
Er det slik at denne bilen kun har en lambdasonde som sitter foran katalysatoren og ikke i tillegg en kontroll-lambdasonde som sitter etter katalysatoren?
Har noen her inne noen forslag til hvor man bør begynne å feilsøke for å finne ut av problemet?
Mvh
Kristoffer.
Check engine Saab 900 2,0 16V, 1990.
Moderator: Moderatorer
Check engine Saab 900 2,0 16V, 1990.
Sist redigert av krsolum den 16 des 2008, 22:19, redigert 1 gang totalt.
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: Check engine Saab 900 2,0 16V, 1990.
Bilen har kun ein lambdasonde ja, før katalysatoren. Snodig det du seier om at du må lette av på trykket i kjøesystemet for å få lampa til å sløkke. Er du 100% sikker på at dette har ein samanheng? Prøv å måle bensinforbruket på den, men har du nokre av feilkodane som blei lest av?
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Check engine Saab 900 2,0 16V, 1990.
Hei!
Bilen har kun en lambda.
Kjølevæsketrykket har nok ikke noe med dette å gjøre.
Hvor i landet bor du?
Bilen har kun en lambda.
Kjølevæsketrykket har nok ikke noe med dette å gjøre.
Hvor i landet bor du?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Check engine Saab 900 2,0 16V, 1990.
Hei!
Skal prøve å få tak i feilkodene i morgen, skriver de inn på forumet så fort jeg har de
Skal be han måle bensinforbruket fremover.
Mvh
Kristoffer.
Skal prøve å få tak i feilkodene i morgen, skriver de inn på forumet så fort jeg har de

Skal be han måle bensinforbruket fremover.
Mvh
Kristoffer.
Re: Check engine Saab 900 2,0 16V, 1990.
Hei!
Bor i Buskerud, nærmere bestemt Modum kommune.
Mvh
Kristoffer.
Bor i Buskerud, nærmere bestemt Modum kommune.
Mvh
Kristoffer.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Check engine Saab 900 2,0 16V, 1990.
Byttet lambda.. er det en orginal Bosch eller en eller annen universallambda?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Check engine Saab 900 2,0 16V, 1990.
Start med noe av det enkleste og billigste - bytt temperaturgiveren til motoren.krsolum skrev:Hei!
Check engine lampa på pappas Saab 900 2,0 16V, 1990 modell begynner å lyse under kjøring.
<klipp>
For ca 2 år siden brant katalysatoren på bilen, trolig etter at motoren fikk for "fet" blanding.
Har noen her inne noen forslag til hvor man bør begynne å feilsøke for å finne ut av problemet?
<klipp>
Mvh
Kristoffer.
Hvis denne viser feil temperatur (kald motor) så vil "hjernen" sette på litt choke eller mye choke (øke bensinblandingen) avhengig av hvilken temperatur den leser og du vil få for feit blanding og check engine lyser (og katalysatoren må brenne opp uforbrent bensin fra motoren og det blir vaaarmt). Det å stoppe å lette trykket gjør kanskje tilfeldigvis at tempgiveren får summet seg litt og viser verdier innen for normalen og den motoren får normal blanding enn så lenge.
Er bilen noen ganger vanskelig å starte når motoren er varm?
Edit:
du kan måle motstandverdien på temperaturgiveren for å kontrollere at den virker, hvis det er LUCAS innsprøytnings system i bilen så:
ved 20 grader skal giverens motstandsverdi ligge i området 2200-2600 ohm
Ved 85 grader skal verdien ligge i området 300-400 ohm.
For Bosch systemet er det kanskje andre som kan svare?
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Check engine Saab 900 2,0 16V, 1990.
Den teorien er noe tvilsom, temperatur er temperatur... og tempgiveren er lukket, så den skal ikke påvirkes av trykk.Macgeier skrev:Det å stoppe å lette trykket gjør kanskje tilfeldigvis at tempgiveren får summet seg litt og viser verdier innen for normalen og den motoren får normal blanding enn så lenge.
Men tanken er god, det er jo mulig at det er den. Men den er iallfall ikke så billig å kjøpe ny at jeg ville ha byttet den bare for å se om det hjelper, med mindre man har liggende da, og det er det jo forsåvidt enkelte som har... Giveren som benyttes av motorstyringa sitter mellom 2. og 3. rør på innsugsmanifolden, mot toppen. Den i termostathuset benyttes kun av temperaturmåleren i dashbordet.
Feilsøking med ISAT vil enkelt kunne avgjøre om den viser rett, da man kan lese av temperaturverdien som styreenheten leser til enhver tid.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan