bytte pakninger,..hjelp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
minisaab
Innlegg: 7
Registrert: 12 des 2008, 19:20

bytte pakninger,..hjelp

Legg inn av minisaab » 17 des 2008, 07:23

sitter her og kikker på min 202l motor...skal det ikke være pakning på bunnpannen? er et spor i den...forslag til hva man skal gjøre for å få den helt tett?....dum ama..he,he :oops:

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: bytte pakninger,..hjelp

Legg inn av Skaten N671 » 17 des 2008, 11:57

Er det 900 eller 9000-motor? 900-motoren har jo "bunnpanne" i girkassehuset. Der skal det vera ein pakning mellom girkasse og motorblokk (du finn den på sida Daniel linka til). På 9000 er det vel pakningsstoff som gjeld, slik som på 204 og oppover reknar eg med. Eit godt produkt der er Sikasil Gasket.
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

minisaab
Innlegg: 7
Registrert: 12 des 2008, 19:20

Re: bytte pakninger,..hjelp

Legg inn av minisaab » 17 des 2008, 17:40

tror ikke det skal sitte pakning der..er en 9000 16v turbo motor..b202 3 l 23a j097105...kan noen si meg hvor mye hester det er i denne motoren oxo? står liksom så mye forsjelligt... det er di. og apc på denne motoren..og jeg tror det har sitti katalicator på den

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: bytte pakninger,..hjelp

Legg inn av Skaten N671 » 17 des 2008, 17:58

På 9000 skal du vel bruke pakningsstoff ja. Kjøp Sikasil Gasket, det er god kvalitet. Du risikerar ikkje at den løsnar og tettar oljekanalar/sil. Viss det er kat på bilen er det vel 160-165 trur eg...
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

minisaab
Innlegg: 7
Registrert: 12 des 2008, 19:20

Re: bytte pakninger,..hjelp

Legg inn av minisaab » 17 des 2008, 19:09

oki..takk skal dere ha...:-)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: bytte pakninger,..hjelp

Legg inn av EdHunter N815 » 17 des 2008, 22:45

Vil bare slenge på at du må for all del ikke bruke for mye pakningsstoff... Omtrent halvparten av det du tror trengs pleier å være passelig, husk at det er to så og si helt jevne metallflater som presses mot hverandre så det blir ikke plass til mye mellom der. Hvis det blir for mye til overs ender det som Vegard sier over her, i bunnsil/oljekanaler. Jeg har selv hatt tett oljekanal pga. pakningsstoff, det kostet meg maaaange arbeidstimer og en ny topp...

Smør utover så det fyller sporet godt, og tørk vekk så det bare er en tynn film på flaten utenfor sporet. Legg gjerne en tynn film på kontaktflaten på motoren også for å få dekket alle kriker og kroker. Hvis du er veldig usikker på om det er nok, legg litt ekstra på ytterste kanten. Hvis det da blir mye overflødig presses det ut og ikke inn i motoren.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

minisaab
Innlegg: 7
Registrert: 12 des 2008, 19:20

Re: bytte pakninger,..hjelp

Legg inn av minisaab » 18 des 2008, 15:56

tusen takk skal prøve å sette sammen motoren i helgen...motoren skal forresten inn i baken på en 77mod mini morris...

Svar