Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 371
- Registrert: 24 jan 2008, 00:10
- Navn: Trond
- Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
- Sted: Måløy
Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Funne meg en 93 mod 9000 cs eg skal sjå på. Ifølge eigeren så er bilen så og si feilfri. Nåke spes feil 9000'en har?
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Søkefunksjonen er nyttig
Tok bare de første treffene jeg fant, du finner nok mer og du leter.
viewtopic.php?f=12&t=14831&hilit=+feil+9000+kjente" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=12&t=14889&hilit=+feil+9000+kjente" onclick="window.open(this.href);return false;

viewtopic.php?f=12&t=14831&hilit=+feil+9000+kjente" onclick="window.open(this.href);return false;
viewtopic.php?f=12&t=14889&hilit=+feil+9000+kjente" onclick="window.open(this.href);return false;
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Skal vi se...
Først og fremst rust i hjulbuer, ved jekkfester og nedkanten av bakluka, delvis også ved reservehjulsbrønn og sist men ikke minst rust rundt frontruteramma. Men når det er sagt så er det vel klart mindre rust på 9000 enn på gjennomsnittsbilen.
Ellers kan du i allefall sjekke:
clutch/hovedsylinder/slavesylinder
Ulyder fra girkasse
Foringer i forstilling, de bakre på bærbrua bruker å være dårlige det samme kan lagerstøtten til de fremre være.
Bremsene bak/håndbrekk kan være verd å sjekke, ikke uvanlig at man får treghet i kallipperne bak slik at klossene ikke tar på hele skiva.
Du kan også høre om og evt når bensinpumpa og tennkassetten ble skiftet sist.
Er det en turbobil så sjekk gjerne om det er slakke på turboen og se etter blårøyk ved oppstart eller pådrag.
Ellers så kan det være en fordel å kjøpe en 9000 som er fra 94 eller nyere for da får du bedre motorstyring (gjelder også M93 på 2.3turbo) 94-modellene og nyere har også bedre girkasse og motor.. Personlig så synes jeg de beste kjøpene er M95-M98, bla.a. så får du da et mye penere ratt (er også bedre å holde i) samt at de generelt ruster mindre. En annen ting er jo at de siste årsmodellene av en bilmodell ofte har fått luket bort det meste av barnesykdommer.
Sikkert noe jeg har glemt men da fyller vel noen på her.
Først og fremst rust i hjulbuer, ved jekkfester og nedkanten av bakluka, delvis også ved reservehjulsbrønn og sist men ikke minst rust rundt frontruteramma. Men når det er sagt så er det vel klart mindre rust på 9000 enn på gjennomsnittsbilen.
Ellers kan du i allefall sjekke:
clutch/hovedsylinder/slavesylinder
Ulyder fra girkasse
Foringer i forstilling, de bakre på bærbrua bruker å være dårlige det samme kan lagerstøtten til de fremre være.
Bremsene bak/håndbrekk kan være verd å sjekke, ikke uvanlig at man får treghet i kallipperne bak slik at klossene ikke tar på hele skiva.
Du kan også høre om og evt når bensinpumpa og tennkassetten ble skiftet sist.
Er det en turbobil så sjekk gjerne om det er slakke på turboen og se etter blårøyk ved oppstart eller pådrag.
Ellers så kan det være en fordel å kjøpe en 9000 som er fra 94 eller nyere for da får du bedre motorstyring (gjelder også M93 på 2.3turbo) 94-modellene og nyere har også bedre girkasse og motor.. Personlig så synes jeg de beste kjøpene er M95-M98, bla.a. så får du da et mye penere ratt (er også bedre å holde i) samt at de generelt ruster mindre. En annen ting er jo at de siste årsmodellene av en bilmodell ofte har fått luket bort det meste av barnesykdommer.
Sikkert noe jeg har glemt men da fyller vel noen på her.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 371
- Registrert: 24 jan 2008, 00:10
- Navn: Trond
- Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
- Sted: Måløy
Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Her var det masse nyttige ting å ta med seg jaTor N12 skrev:Skal vi se...
Først og fremst rust i hjulbuer, ved jekkfester og nedkanten av bakluka, delvis også ved reservehjulsbrønn og sist men ikke minst rust rundt frontruteramma. Men når det er sagt så er det vel klart mindre rust på 9000 enn på gjennomsnittsbilen.
Ellers kan du i allefall sjekke:
clutch/hovedsylinder/slavesylinder
Ulyder fra girkasse
Foringer i forstilling, de bakre på bærbrua bruker å være dårlige det samme kan lagerstøtten til de fremre være.
Bremsene bak/håndbrekk kan være verd å sjekke, ikke uvanlig at man får treghet i kallipperne bak slik at klossene ikke tar på hele skiva.
Du kan også høre om og evt når bensinpumpa og tennkassetten ble skiftet sist.
Er det en turbobil så sjekk gjerne om det er slakke på turboen og se etter blårøyk ved oppstart eller pådrag.
Ellers så kan det være en fordel å kjøpe en 9000 som er fra 94 eller nyere for da får du bedre motorstyring (gjelder også M93 på 2.3turbo) 94-modellene og nyere har også bedre girkasse og motor.. Personlig så synes jeg de beste kjøpene er M95-M98, bla.a. så får du da et mye penere ratt (er også bedre å holde i) samt at de generelt ruster mindre. En annen ting er jo at de siste årsmodellene av en bilmodell ofte har fått luket bort det meste av barnesykdommer.
Sikkert noe jeg har glemt men da fyller vel noen på her.


- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Motorfester... Ikke de øvre, men de nedre, vet ikke om det er hydraulisk på `93, men troor det, lys ned på dem med lykt, står ett dårlig tilgjengelighelt nede, sånn ca rett under AC- kompressor, sett ovenfra, om du skjønner..
.. og ett til bak mot torpedoveggen, kan se det om du lener deg godt over motoren, omtrent midt på lengden til motoren. Er disse våte oppå, kan det være at de lekker.. Så hvis bilen er tørr ellers...
Disse koster en god del, husker ikke helt, men greit å ta det med i totalprisen! Lyktejustering og lykteviskere har hatt en lei tendens til være gåene på de 9000'ene som jeg har kjøpt, iallfall en av hver per bil.
Lykke til, 9000 er en god bil!
Edit: Motorfester til '93 mod koster bare 875.- på Speedparts sine sider, noe mere til B234 og til alle mod fra '94... om jeg har tolket lista riktig!


Lykke til, 9000 er en god bil!
Edit: Motorfester til '93 mod koster bare 875.- på Speedparts sine sider, noe mere til B234 og til alle mod fra '94... om jeg har tolket lista riktig!
Sist redigert av Gunnar N326 den 18 des 2008, 13:02, redigert 1 gang totalt.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
boltsirkelen er 4x108 

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Endre88 N1527
- 1,5 bar
- Innlegg: 477
- Registrert: 04 mai 2008, 10:34
- Medlemsnummer: N1527
- Navn: Endre Listhaug
- Bil: SAAB 9000cc
- Sted: Måløy
Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Har en M93 9k sjøl
Den raude me 3stk 1000-metera foran grillen som trilla rundt om i måløy om du har sett den
Kan kanskje vere me å sjå på bilen hvist du ve

Den raude me 3stk 1000-metera foran grillen som trilla rundt om i måløy om du har sett den

Kan kanskje vere me å sjå på bilen hvist du ve

M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
- Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
De hydraliske motorfestene koster vel ca 3000 kr/stk hos Saab.
25 Year anniversary of Saab 9000
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Har jeg slike på min '86 9000 turbo?Eirik skrev:De hydraliske motorfestene koster vel ca 3000 kr/stk hos Saab.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 371
- Registrert: 24 jan 2008, 00:10
- Navn: Trond
- Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
- Sted: Måløy
Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Du som kjøpte lyktene til aleks ja? dei ville eg ha!!Endre88 N1527 skrev:Har en M93 9k sjøl![]()
Den raude me 3stk 1000-metera foran grillen som trilla rundt om i måløy om du har sett den![]()
Kan kanskje vere me å sjå på bilen hvist du ve

- Endre88 N1527
- 1,5 bar
- Innlegg: 477
- Registrert: 04 mai 2008, 10:34
- Medlemsnummer: N1527
- Navn: Endre Listhaug
- Bil: SAAB 9000cc
- Sted: Måløy
Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Hehe
Lyse godt dei

Lyse godt dei

M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Og enkelte ting kan dere fortsatt ta på PM!!!! 

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Endre88 N1527
- 1,5 bar
- Innlegg: 477
- Registrert: 04 mai 2008, 10:34
- Medlemsnummer: N1527
- Navn: Endre Listhaug
- Bil: SAAB 9000cc
- Sted: Måløy
Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?

M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: Skal sjå på ny Saab,tips om feil?
Nei, med mindre du har gjort en stor jobb i motorrommet så har du ikke de dyre, hydrauliske.Gandulf N1535 skrev:Har jeg slike på min '86 9000 turbo?Eirik skrev:De hydraliske motorfestene koster vel ca 3000 kr/stk hos Saab.


MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)