Saab 9-5 tester

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
LEV
0.7 bar
0.7 bar

Saab 9-5 tester

Legg inn av LEV » 18 des 2008, 20:47

I min evige jakt etter hva min neste bil blir så støvsuger jeg de tester jeg kan finne om de bilene jeg vurderer.
Hvor mye vekt kan en legge på disse testene? Når det gjelder 9-5 så er det jo helt klart at bilen er gammel på mange måter, men i mitt hode og med mine øyne så er det fortsatt en av de beste, sikreste, mest komfortable og peneste bilene i sin klasse. Jeg skal ha MY06 eller nyere.
De testene jeg synes gir meg mest er sammenligningstester, derfor blir jeg forundret over f.eks. denne testen. Er 9-5 så dårlig...? http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 071903.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers så er her et knippe tester jeg har samlet for 9-5:
Fra automotorsport.se: http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 357&carId=" onclick="window.open(this.href);return false;
Dinside: http://php.dinside.no/phpf/redirect_url ... ?id=288173" onclick="window.open(this.href);return false;
Vi menn: http://www.klikk.no/motor/bil/article356277.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Aftenposten: http://www.aftenposten.no/forbruker/bil ... 243095.ece" onclick="window.open(this.href);return false;
Hegnar: http://www.hegnar.no/motor/bil/article60699.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 tester

Legg inn av Ingvar N629 » 18 des 2008, 21:03

Biltester er subjektive, noen liker det ene, andre det andre. Derfor vil resultatene variere. Men 9-5 har gått ut på dato, og mange av konkurrentene er objektivt sett bedre på mange områder. Sånn har det alltid vært for Saab, for de har aldri hatt råd til å utvikle nye modeller så ofte.

MEN Saab har sjel, spesielt de eldre, og bilene har personlighet. De som har oppdaget dette vil gjerne ikke ha noen annen bil, og det viser seg jo at Saab-eiere er de som er blant de mest trofaste til sitt merke. Biler handler, for de som er over gjennomsnittet bilinteressert, om følelser, og ikke bare om tall og objektive sammenligninger. Det er jo det som gjør det hele så moro!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 19 des 2008, 09:42

Enig med Mr. Ingvar, bilen har sjel og når du oppdager det så er det gjort :wink:

Får du først en Saab på tunet, så vil du snart oppdage at den ikke er en kjedelig A4-bil, men et kjørtøy som fort blir et fullværdig familiemedlem.

Ett tips for bekrefte at Saab er en spesiell bil:
Ta en kjøretur til en stor teknologisk bedrift, til en bygning fullstappet av kreative Ingeniører med sansen for teknikk, snakker da om en forsknings og utviklingsbedrift, sjekk parkeringsplassen og du vil se at antallet av Saab`er er meget høyt, det kryr av dem. Disse guttene/jentene har løst Saab koden, de har oppdaget at Saab har sjel.

Så, selv om testene er utført av folk med A4 briller, av ”liksom eksperter” som ikke merker at de har gull mellom henden, så anbefaler jeg å kjøpe 9-5, du vil ikke angre.
La de uopplyste leve i fred, ikke røp hemmeligheten, la oss ha Saab for oss selv :wink:
Sist redigert av Macgeier den 22 des 2008, 14:56, redigert 1 gang totalt.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Morten E.T.
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Sola

Legg inn av Morten E.T. » 19 des 2008, 10:04

Min mening er at biltester er omtrent som musikk/film anmeldelser...
Kan ikke få en som kun liker/hører på opera til å annmelde den siste Satyricom platen liksom...

Å spørre her i klubben om feks Volvo eller Mercedes så er jo svaret gitt på forhånd.Akkurat som å spørre om Saab eller andre merker i andre klubber...
Klart SAAB er best her inne... :-)
Å som du/dere sier SAAB 9-5 er egentlig litt utgått på dato, derfor falt mitt valg på 9-3 når jeg skulle kjøpe ny konebil.
Følte at en ny 9-5 ble"for mye av det gamle" selv om det er noen små forandringer her og der.
Vet at 9-3 blir for lite for deg etter tidligere innlegg så det er jo uaktuelt men det er altså en kjempe bil...:-)

Mitt råd til deg er å prøve feks Volvo V70 Diesel(D5), nye Ford Mondeo Diesel og feks en nyere Mercedes E klasse med litt større Diesel motor.
Å finne ut hva du trives i.Kan jo være dette er bil for deg....?
Alle 3 er meget gode biler å kjøre med god plass baki (ihvertfall v70 & E klasse, mondeoen er bare prøvekjørt en kjapp tur)
Vet ihvertfall at når jeg skal byttebil igjen (noe som kan skje plutselig) så blir ihvertfall ett annet merke seriøst vurdert.
Når det er sagt så er jeg meget fornøyd med SAAB altså å har eid div SAABer men prøver å vinkle dette utenfor SAABskylappene... ;-)
08 Saab 9-3 SC Vector 1.9 TID med Hirsch under panseret :-)konebil
00 Saab 9-5 Aero Estate *Solgt*
93 Golf Mk1 GTI Cabriolet Karman Sommerbil/Go-bil!!!!!
07 VW Caddy Ecofuel Fram å tebage te jobb bil

Brukeravatar
LEV
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av LEV » 19 des 2008, 11:40

Skal nok prøve litt forskjellig.... Er egentlig klar til å bytte bil i dag, men vi har valgt å ha litt is i magen i disse "krise"tider...
Det er nok dessverre sånn at de som tester bilene blir litt for subjektive og for lite objektive til tider. Det er synd, men sånn er det vel bare.
Det som forundrer meg er liksom den totale slakten som til tider kommer frem når kanskje det eneste argumentet er at bilen mer eller mindre er lik i dag som i 1998. Jeg har ikke prøvd alle bilene det er snakk om i testen jeg referte til, men jeg sitter jo ikke igjen med det samme inntrykket...

Det er + og - med alle biler, helt klart, men jeg synes jo at 9-5 har sjel og skiller seg ut fra den gemene hop.

Forøvrig er jeg ingeniør.... kanskje derfor 9-5 tiltaler meg... :D

Svar