JA, JEG ser dere.

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Re: JA, JEG ser dere.

Legg inn av rolfi » 19 des 2008, 19:14

Nensin N266 skrev:Så du velger og blende en bilist med grøftelys for kanskje flere minutter fordi du irritere deg over dette? Hva med Biler med Xenon som blender deg mer en 4 stusselige halogenpærer?

Jaja, får håpe du ikke er yrkessjåfør da.

Meningen med tråden var og komme "rånerne/gatebilsjåførene" som kjører kun med tåkelys etter mørkets frembrudd, det er bare dumt.
Alle fire: Litt mindre dumt.

:D

jeg er yrkessjåfør, og kjører MYE om kveld/natt og som kjent er det ikke så unormalt at det er vått og ufyse vær her i landet, og spesielt på vestlandet.

nei jeg har ikke for vane og smelle på fjernlysa på folk som kjører med grøftelys bare fordi dem kjører med grøftelys, jeg kjører selv med park/grøft på dagtid, fordi, som det er sagt tidligere, det er finere.
det er di som har så feiljusterte lys at jeg selv blir blendet, at jeg smeller på mine lys, jeg skal da F*** se veien som jeg hadde sett om ikke den som kommer mot kjører med itiotilys. og ja, vi blir faktisk like blenda som det du blir av og få 4x1000 i trynet, nattesynet ryker uansett hva lys du får direkte inn i hytta.
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

TurboLars N383
Overload!!!
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 19 des 2008, 19:50

En ting til , jeg tilbakelegger en del tusen mil på de ræva veiene i Norges land i løpet av året og jeg synes da sannelig at nettopp lastebilsjåførene er de som er absolutt av de flinkeste til å bruke nettopp tåkelys i kombo med nærlys . Og hvis det var sånn at det var så UFATTELIG blendende for , ja akkurat , lastebilsjåførene , så burde jo ihvertfall ikke de kjøre med det siden det er så kjempeskummelt . Eller er det en annen logisk forklaring på det fenomenet ? :roll:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Legg inn av Haaka » 19 des 2008, 19:51

Bare sånn for ordens skyld..

Nærlys står på den normale personbilen i knehøyde. Tåke/kurvelys i ankelhøyde..
Nærlys justeres vanligvis til 1.2% helling nedover. Tåke justeres til nærmest det doble (nedover).
Det innebærer at det er svært lite av brenning direkte fra tåkelysets reflektor som treffer motgående trafikk i øynene. Problemet er at folk velger å bryte med en standardisering for hvor mye lys et kjøretøy skal ha, og dermed ser den ene mer enn den andre enten du treffer motgående trafikk som lastebil eller moped... Og ene part føler seg blendet fordi andre part føler den så dårlig til å begynne med...

Føler du at du ser dårlig er du ikke alene. Tall tyder på at en tredel (+30%) av bilister i Norge ser dårligere enn kravet for førerkortet.. BRILLER anyone?? :wink:

Så jeg må si meg enig i å kjøre etter reglene, på dette iaf.. Men personlig nøler jeg ikke med å sette på kurvelys der hastigheten er middels og antall svinger på et strekke er høy. På skogsveier hjelper alt lys! Men så kan man da gjerne dimme ned og slukke tåkelyset når man møter biler og veien går rett fram..

Men mye av nøkkelen her ligger kanskje heller i å sørge for at en kjører med riktig justerte lys og ikke bare peise på med antall lux...

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 19 des 2008, 20:58

:roll: Her var det mye testoteron i lufta.Så klart har dere rett i at loven skal følges,hvem av dere har chippet motoren uten å melde til rett instanser og sitter her og hever dere over at andre kjører med tåkelys/grøftelys samtidigt, fei for egn dør før du/dere børster dritten på andre.Det er jo bar sludder og pølsevev å påstå at tåkelys/grøftelys blender sammen med nærlys hvis de er justert riktig.Selvsagt er det mange som hevner seg på medtrafikanter hvis de føler de er blitt blendet litt.
Men dere gutta med de store lastebilene der burde jo ta hensyn ,når dere er ute med 52 tonn+-. [-X
SAAB ER BEST

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 19 des 2008, 21:41

eg e enige at tåkelys/nærlys i bruk samtidig itte skumring på vått før e blendane/skjenerande/plagsomt for motgåande trafikk. i dagslys gjør det ingenting.
eg synes det e viktigare å øveholde loven ang lysbruk enn ang trim. e nok lettare å skapa ein farlige situasjon med feil lysbruk enn hvis bilen e trimma.
argumentet med at bilen ser finare ut forstår eg godt ved bruk på dagtid. for då blir du faktisk sett. det e et fåtall som klare å identifisera ein bil i mørke og iallefall kem som kjøre.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av rolfi » 19 des 2008, 22:00

Ola Pituetten N703 skrev::roll: Her var det mye testoteron i lufta.Så klart har dere rett i at loven skal følges,hvem av dere har chippet motoren uten å melde til rett instanser og sitter her og hever dere over at andre kjører med tåkelys/grøftelys samtidigt, fei for egn dør før du/dere børster dritten på andre.Det er jo bar sludder og pølsevev å påstå at tåkelys/grøftelys blender sammen med nærlys hvis de er justert riktig.Selvsagt er det mange som hevner seg på medtrafikanter hvis de føler de er blitt blendet litt.
Men dere gutta med de store lastebilene der burde jo ta hensyn ,når dere er ute med 52 tonn+-. [-X

har ikke vært snakk om noe chipping og trimming her... plager det deg at jeg har en trimma bil? merker du det i natta når jeg kommer mot deg? blir du blendet av en trimma bil?

det er snakk om og bli blendet i natta. skal vi med vogntog ta mer hensyn enn ei gammal tante i micra? om vi blir blendet og ikke ser en dritt, så er risikoen for et verre utfall større med vogntog en med personbil, det sier seg selv.

jeg vil ikke sitte her og si jeg er konge på veien (hvertfall siden jeg ikke kjører scania)...
men det er så ufattelig mange som ikke klarer og sette seg inn i situasjonen til lastebilsjåfører, eller vil.

jeg mener at diskusjonene mellom lastebilsjåfører og bilister er døfødte, vi kommer ingen vei uansett.
lastebilsjåførene står på sitt, og ser oftest den siden av saken som passer han best, enten det er på 1.5ton eller 50.
mens en bilist KUN ser siden fra sin side, og har marginal eller ingen erfaring med og sitte 3 meter over bakken.

sliter med og få formulert meg her :cry:

hjelle... help please.

(hvis noen har lyst og bli med en tur i sørlandsekspressen, og se alle vanskelige og rare situasjoner som oppstår nesten utelukkende på en tur, så kan jeg lokke med: en av lastebilverdens beste pasasjerstol, bra anlegg, kjøleskap til og holde cola`n kald, mulighet for og røyke (eller bli utsatt for passiv røyk), og en vanvittig utsikt, og ikke minst.... gode LYS :rofl: )
Rolf Martin N-1248

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Legg inn av Gisle N163 » 19 des 2008, 22:04

Tåkelys i kombinasjon med nærlys er ikke lov UANSETT!! Er det tåke er det meningen at du skal lyse opp KUN asfalten. Har du på nærlys da lyser du bare opp tåka og får en hvit vegg foran deg. Tåkelys er for at du skal ha mulighet til å se veien i ertesuppa. Men da er det jo i krabbefart.

Og folk som blinker på meg eller andre fordi jeg har feil lys er irriterende. Hvis folk hadde konsentrert seg om sin egen kjøring hadde ting vært bedre. JADA, jeg irriterer meg masse dersom folk glemmer å dimme lysene sine, men jeg starter ALDRI "lyskrigen" for det om. Da kan du risikere at møtende bil blir så distrahert at han mister konsentrasjonen helt. Da er det bedre å bare se på den hvite stripa og ignorere møtende bil. Er jo fullt mulig å faktisk glemme å dimme av og til også.

Jeg innrømmer at jeg er en av dem som ofte kjører med tåkelys og parklys rett og slett fordi jeg synes bilen ser mye kulere ut da. Men ikke på landeveien i mørket. Da er det som noen nevnte tidligere ingen som ser om du kjører saab eller mammas gamle volvo uansett. Da vil jeg se veien. Men om kvelden i lokale strøk med gatelys rundt meg gjør det ingenting.

Men uansett... på vinterstid er stort sett tåkelysene av. En sjelden gang er de på også, men da er det for å lyse opp grøftekanten litt også fordi det faktisk er helt mørkt.
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Terra N837
Overload!!!
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 19 des 2008, 22:07

Man ser jo dårligere med tåkelys og nærlys enn kun nærlys!
Grunnen er at tåkelysene lyser opp rett foran bilen og forstyrrer synet ditt fremover, om det ikke er tåke/tett snø da.
Men jeg kjører konsekvent med tåkelys fordi jeg er en råner på svalbard :lol: , sett på alt av langlys om dere vil, det er værtfall ikke lov :lol:
Mazda 6
VW Polo

Brukeravatar
Torkil_N1282
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1282
Navn: Torkil Rasmussen
Bil: Saab 9-5 2.0T 2004 Estate
Sted: Ålesund

Legg inn av Torkil_N1282 » 19 des 2008, 22:14

Rolfi: Blir tungtransportsjåførene blendet av grøftelys uansett eller bare når det er vått ute og blir dere blendet visst grøftelysene er rett stilt inn?
Saab 9-5 2004 2.0t aut Vector estate
Volvo S60 2013 D2 R-design

Volvo V60 2013 D2
Saab 9000 2.0t 1996[/i]
Saab 9-3 ss 1.8 2004
Saab 900s 2.0 1997

Arnljoth N1530
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1530
Navn: Håkon Arnljot
Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
Sted: Kirkenes

Legg inn av Arnljoth N1530 » 19 des 2008, 23:03

Skaten N671 skrev:
Eirik skrev:
TurboLars N383 skrev:Det at tåkelys og nærlys blender kan jeg virkelig IKKE FATTE , og jeg blir såååå muggen hver gang noen blinker . Har ikke ord . Var deilig den gangen jeg hadde 7tusenmetere på bilen , da var ikke de som blinka så høye i hatten :D !!!

Og til de som synes det blender så enormt , hvor lærte dere på kjøreskolen at dere skulle se når dere møtte en bil ? Rett i hovedlysa ?? Haha ler hardt og brutalt av dere ass . Feiljusterte lys derimot, er mer irriterende .
Si du møter en bil på ei rettstrekke. Det er 150m mellom deg og motgående. Hvis motgående da kjører med xenon langlys, og 4*xenon extralys, tror du det utgjør stor forskjell om du ser på høyre side av vegen eller der du bruker?
No syns nå eg TurboLars skreiv nærlys og tåkelys, ikkje xenon fjernlys og 4 stk xenon ekstralys. Det er ein betydeleg forskjell. Er enig med TurboLars om at nærlys og tåkelys ikkje blender. Ein skal ikkje sjå rett inn i lysa. Men for tungbilsjåførar når det er vått, kan eg skjønna det, då dei set høgare i bilane, og vatnet reflekterar lyset frå tåkelysa som lyser ned i asfalten, rett opp i tryne på tungbilsjåførane...
Snakket aldri om xenon i ekstralys, men i spredere/grøftelys.. Og DET er mildt sagt jævli.. Vi har et par kebabtraller og noen primeraer her oppe som faller perfekt inn i denne kategorien...

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av rolfi » 19 des 2008, 23:18

Torkil_N1282 skrev:Rolfi: Blir tungtransportsjåførene blendet av grøftelys uansett eller bare når det er vått ute og blir dere blendet visst grøftelysene er rett stilt inn?
stort sett når det er vått, og som sagt tidligere, det er heller skjelden disse er "riktig" justert.

jeg forsøker ikke og hause opp stemninga her, men prøver bare og vise den andre siden av saken.

(og om noen lurte, så gjør jeg ikke forskjell om det er en annen lastebil som kommer med feiljusterte lys)
Rolf Martin N-1248

Brukeravatar
haarstad
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1222
Navn: Rune Haarstad
Bil: Saab
Sted: Frøya

Legg inn av haarstad » 19 des 2008, 23:23

kjører alltid med grøftlysa på. og der jeg bor så møter jeg vogntog flere ganger daglig langs landeveien. ikke en eneste gang har de blinket med lysene eller gjort nå annet tegn på at jeg blender de. på jobben har jeg daglig kontakt med sjåførene,og de kjenner til bilen min,men ingen som har nevnt noe om at det plager dem.
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 19 des 2008, 23:55

Arnljoth N1530 skrev:
Skaten N671 skrev:
Eirik skrev: Si du møter en bil på ei rettstrekke. Det er 150m mellom deg og motgående. Hvis motgående da kjører med xenon langlys, og 4*xenon extralys, tror du det utgjør stor forskjell om du ser på høyre side av vegen eller der du bruker?
No syns nå eg TurboLars skreiv nærlys og tåkelys, ikkje xenon fjernlys og 4 stk xenon ekstralys. Det er ein betydeleg forskjell. Er enig med TurboLars om at nærlys og tåkelys ikkje blender. Ein skal ikkje sjå rett inn i lysa. Men for tungbilsjåførar når det er vått, kan eg skjønna det, då dei set høgare i bilane, og vatnet reflekterar lyset frå tåkelysa som lyser ned i asfalten, rett opp i tryne på tungbilsjåførane...
Snakket aldri om xenon i ekstralys, men i spredere/grøftelys.. Og DET er mildt sagt jævli.. Vi har et par kebabtraller og noen primeraer her oppe som faller perfekt inn i denne kategorien...
Arnljoth N1530: Viss du les det Eirik skreiv så var det snakk om 4x xenonekstralys, kor han fekk det i frå veit eg ikkje. Det eg prøvde å få fram, var at det ikkje var xenon ekstralys det var snakk om, men tåkelys/nærlys som Turbolars skreiv.

Skjønner ikkje koffor folk drar inn så mykje anna i tråden, slik som det eg har nevnt ovanfor. Plutselig er det xenon ekstralys, trimming osb. Var vel nærlys/tåkelys som var tema? :roll:
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5

- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 20 des 2008, 00:00

Hold tonen på et fornuftig nivå gutter.

En ting jeg gjerne vil påpeke for alle som sier at tåkelysa ikke blender dem, vent til dere blir eldre. Merker iallfall sjøl at jeg ikke har syn som en 18-åring lenger, og å møte en bil med tåkelys i mørket synes jeg nå er ganske jævlig. Ikke er jeg så forferdelig gammal heller, så jeg kan jo bare forestille meg hvordan det er for en som er 40-50 år eller mer. Når man blir eldre blir mørkesynet dårligere, og man blendes lettere.

EDIT: Og ja, det er enda verre fra førersetet i en storbil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 20 des 2008, 00:22

Skaten N671 skrev:Skjønner ikkje koffor folk drar inn så mykje anna i tråden, slik som det eg har nevnt ovanfor. Plutselig er det xenon ekstralys, trimming osb. Var vel nærlys/tåkelys som var tema? :roll:
DEt var i forbindelse med at om man blir blendet så har det lite å si om du ser til høyre. Man sir jo ikke at man blir blendet fordi man ser inn i motgående lys. Da er det jo en selvfølge at man blir blendet. Men greit jenter, kjør med tåkelys om dere vil, jeg gjør det ikke. Politiet gir vel julegave ganske fort om du kjører med feil lys, i allefall i Tromsø.
25 Year anniversary of Saab 9000

Svar