2.3 topp på og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
eidrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 26 des 2007, 03:35
Medlemsnummer: N1597
Bil: T16 93/81 & 9-5 2.3t 01
Kontakt:

2.3 topp på og900

Legg inn av eidrik » 31 des 2008, 10:14

Jeg har hørt at det skal gå an å bruke 2.3 korttoppen fra en 9000 til en og900 turbomotor. Finner ingenting om denne problemstillingen i forumet, så lurer derfor på om det er mulig.
Er det isåfall da bolt-on eller kreves det andre modifikasjoner?
Er korttoppen B234i?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 2.3 topp på og900

Legg inn av Tor N12 » 31 des 2008, 10:36

Om du skal ha 2.3-topp så er det kun den fra langmotoren (90-93) som kan betegnes som bolt-on, da må du også ha innsuget fra en 900 2.1. Om du skal ha korttoppen så må du modifisere registerdekselet ettersom det blir en glippe der i og med at korttoppen er nettopp kortere.. Du må også sveise deg eget innsug.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

eidrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 26 des 2007, 03:35
Medlemsnummer: N1597
Bil: T16 93/81 & 9-5 2.3t 01
Kontakt:

Re: 2.3 topp på og900

Legg inn av eidrik » 31 des 2008, 10:57

Ok!
Da er det bare jeg som har hørt feil. Hvilket nr har langtoppen? typ. B234 osv..

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 2.3 topp på og900

Legg inn av Tor N12 » 31 des 2008, 12:01

Motoren som den sitter på heter B234 og du må ha en fra M90-M93
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 2.3 topp på og900

Legg inn av Ingvar N629 » 31 des 2008, 12:35

Eller du kan bruke toppen fra en og900 2,1, det er samme toppen. Fortsatt med innsuget fra 2,1-literen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

eidrik
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 300
Registrert: 26 des 2007, 03:35
Medlemsnummer: N1597
Bil: T16 93/81 & 9-5 2.3t 01
Kontakt:

Re: 2.3 topp på og900

Legg inn av eidrik » 31 des 2008, 16:34

en 2.1 topp er vel ikke en 2.3 topp..?

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Re: 2.3 topp på og900

Legg inn av Peter » 31 des 2008, 16:56

Jo toppen på og900 2,1 og 9000 2,3 langmotor er den samme
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: 2.3 topp på og900

Legg inn av Edward N812 » 31 des 2008, 17:36

eidrik skrev:en 2.1 topp er vel ikke en 2.3 topp..?
toppen er jo ikke med å bestemme volumet på en motor da ;) f.eks en korttopp er den samme på både 2.0 liter og 2.3 liter fra 94 og opp til den ikke ble lagd mer.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: 2.3 topp på og900

Legg inn av Frode N073 » 01 jan 2009, 03:38

e jo større innsugskanala iallefall
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: 2.3 topp på og900

Legg inn av Morti » 05 jan 2009, 17:36

eidrik skrev:Jeg har hørt at det skal gå an å bruke 2.3 korttoppen fra en 9000 til en og900 turbomotor. Finner ingenting om denne problemstillingen i forumet, så lurer derfor på om det er mulig.
Er det isåfall da bolt-on eller kreves det andre modifikasjoner?
Er korttoppen B234i?
Det er alt for mye jobb i forhold til hvor lite det er å hente. Dessuten er det vanskelig å få det tett mellom blokk\topp etter at man har sveisa på den biten som mangler... bare spør Alex hehe
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Re: 2.3 topp på og900

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 05 jan 2009, 22:28

Morti skrev:
eidrik skrev:Jeg har hørt at det skal gå an å bruke 2.3 korttoppen fra en 9000 til en og900 turbomotor. Finner ingenting om denne problemstillingen i forumet, så lurer derfor på om det er mulig.
Er det isåfall da bolt-on eller kreves det andre modifikasjoner?
Er korttoppen B234i?
Det er alt for mye jobb i forhold til hvor lite det er å hente. Dessuten er det vanskelig å få det tett mellom blokk\topp etter at man har sveisa på den biten som mangler... bare spør Alex hehe

Nei søren kula.. Nå setter du meg i et dårlig lys :mrgreen:
Jepp jeg har problemer med oljelekken på Åge. Men veit ikke hva det er enda da. Vanskelig å se pga grenrøret. Er jeg riktig uheldig så er blokka skeiv og må planes.. Veit egentlig ikke hva jeg ønsker. at blokka er skeiv eller at toppen er kast. Tror jeg heller planer blokka da altså :!:

Er helt enig med morten. Hvis du ikke skal over 300hk eller er MEGET spesiellt interesert i å fikse løsninger hadde jeg aldri giddi og bytta toppen tror jeg. For det er endel jobb altså.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Svar