Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Anders N95
- 1.2 bar

- Innlegg: 294
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Bil: Ingen for tiden.
- Sted: Stavanger
Legg inn
av Anders N95 » 28 jul 2004, 18:02
hei.
Det har tydeligvis kommet seg luft inn i hydraulikk-systemet på clutchen. Hadde tenkte å lufte ved å pumpe clutchen og lukke og åpne lufteventilen på vanlig måte, men leste i den fantastiske saab-boka at det ikke går. jeg må ha bremseluftnings-utstyr og det må gjøres med eksternt lufttrykk. noen som har gjort dette? jeg er ikke noen djevel på svensk som boka mi er på, så jeg forstår ikke framgangsmåten helt. Noen som gidder å forklare d enkelt her på forumet?
takk for eventuelle svar..
Vørterøl og svisker!!
-
Erik N21
- 1,5 bar

- Innlegg: 359
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: Sola
Legg inn
av Erik N21 » 28 jul 2004, 19:51
om dette blir et enkelt svar vet jeg ikke, men det er ihvertfall ganske enkelt å lufte clutchen.
du må, som du selv sier, sette bremse/clutch beholderen/systemet under trykk. letteste måten å gjøre dette på er å gå til bilekstra og kjøpe en bremselufter - dette er et lokk som passer på tanken - en slange og en nippel du fester på ventilen på venstre fordekk - dermed har du satt trykk på clutch-systemet og kan løsne luftenippelen og slipper ut luften som er i systemet. som oftest ikke mye som skal til.
så er det bare å sjekke bremsevæskenivå og lufttrykk i venstre forhjul.
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn
-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 28 jul 2004, 20:45
Hei...
Jeg har luftet min clutch nylig, på 9000 da.. Satt trykk på bremseveskebeholderen, pumpet med pedalen og slapp ut på girkassen.
mvh
freshmaker
Styrer med DAB og AUX
-
saabanders
- 1.2 bar

- Innlegg: 237
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Sted: Sogn& Fj.
Legg inn
av saabanders » 28 jul 2004, 21:19
Fikk et tips som påstås å virke: Åpne lufteskruen på slavesylinderen og ta deg en røyk. Når røyken er ferdig, steng lufteskruen, og luften er borte.
Lykke til.
Anders
-
Anders N95
- 1.2 bar

- Innlegg: 294
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Bil: Ingen for tiden.
- Sted: Stavanger
Legg inn
av Anders N95 » 29 jul 2004, 14:31
ok, nå har jeg luftet en HEL del men clutchen er like mjuk den. gjør jeg noe feil? eller er d en pakning eller noe som lekker? har ikke lyst til å bruke så masse mer væske til å prøve mer heller..litt dyrt jah....
Vørterøl og svisker!!
-
Erik N21
- 1,5 bar

- Innlegg: 359
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: Sola
Legg inn
av Erik N21 » 29 jul 2004, 16:22
ok, nå har jeg luftet en HEL del men clutchen er like mjuk den.
da lekker det kanskje et sted:
-sjekk slangen/røret mellom clutch sylinder og slavesylinder.
-sjekk clutch sylinderen.
-sjekk slavesylinderen.
ikke alltid så lett å se fra utsiden, men hvis du finner bremsevæske et sted det ikke skal være er jo det et tegn.
selv tabbet jeg meg ut med å renovere både slavesylinder og clutch sylinder for å finne ut at det var slangen mellom dem som hadde fått et kakk....
Erik N21
9-3 T200 cab 1999 vinterbil
900 t16 cab 1988
lotus elise 2002
volvo v70 barnevogn
-
Anders N95
- 1.2 bar

- Innlegg: 294
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Bil: Ingen for tiden.
- Sted: Stavanger
Legg inn
av Anders N95 » 29 jul 2004, 18:31
nå begynte d plutselig å virke litt skikkelig igjen etter litt kjøring..snodig..men d kommer av og til en snål "kakke" lyd fra clutchen når den er inne. kjenner d dunker bittelitt i foten og da.. noen ide? d har vel muligens noe med d å gjøre---
Vørterøl og svisker!!
-
Øyvind
- 1,5 bar

- Innlegg: 466
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Øyvind » 03 aug 2004, 12:08
Vet ikke helt symptomene på bilen din, for det har du ikke beskrevet.
Men det kommer ikke luft inn i systemet sånn helt uten videre.
Det jeg har erfaring med er at hvis clutchen av og til bare slipper. ( Pedalen helt mister motstanden) Er det god sjans for at det kan være hovedsylinderen som fusker. Det er en pakning inni den som revner etter noen tusen mil. Du får kjøpt reppsett hos SAAB og det er en grei jobb å overhale hvis man kan skru litt. Har gjort dette på 2 9k er med bra resultat.

Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-
Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
-
Kontakt:
Legg inn
av Jørgen N237 » 03 aug 2004, 13:29
Hei..
Øyvind: Får ikke lengre kjøpt rep. sett til den hovedsylinderen jeg har ihvertfall (1990 9000, med hele hovedsylinderen inni bilen.). Den kostet 1100 før rabatt på scanauto.. Skiftet for 2 uker siden... Hovedsylinderen røk etter 220000, men mest sannsynlig har det vært brukt rep. sett tidligere på denne.. På 900 er det også lett å skifte hovedsylinder...
MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX
-
Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Legg inn
av Petter 900 T » 03 aug 2004, 14:58
På og 900 kan slangen på røret flexe innvendig.
evt hvis den ikke frir ut helt kan det være pedalen som er slitti hullet/"gafelen" tol pumpa.
Lykke til.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
Øyvind
- 1,5 bar

- Innlegg: 466
- Registrert: 13 jun 2003, 01:00
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Øyvind » 03 aug 2004, 15:06
Da var jeg heldig, for jeg kjøpter repsett til min 9k -88 i juni i år. De hadde det på lager her i trondheim. Det kostet ikke rare summen.

Men det viste seg å vere fleksislangen som var sprukket, så nå har jeg beder clutch enn jeg noen gang har hatt på den bilen.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t
-
guest
Legg inn
av guest » 05 aug 2004, 13:27
Hei
Da er det nok utløser lageret som er i ferd med å ta kvelden,
hadde samme symton på min 9000T noen uker.
(pedalen kom liksom ikke helt tilbake igjen og noen ganger var den hard å trykke inn og vibrerete av og til)
,så en dag kom det en jævlig lyd ,pang og lageret skar seg,
ingentin skjedde lenger når jeg trykket på pedalen,
Så da var det bare å taue hjem ,ut med kassa ny clutch ,lager og slave pumpe