Jeg har en girkasse som det renner olje av.
Nå tror jeg at jeg har funnet ut hvor det renner fra og desverre så er det mellom girkassa og clutch-huset.
Er det noen som vet hvordan det er å bytte den pakningen uten å løfte ut motoren?
Vil akslingen som går til primæren gjøre det umulig?
mvh
Girkasse-lekasje OG900
Moderator: Moderatorer
- kristianur N1169
- 2.0 bar
- Innlegg: 795
- Registrert: 26 sep 2007, 22:16
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
Girkasse-lekasje OG900
Kristian
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Girkasse-lekasje OG900
Er det du kaller clutch-huset plastkåpa over clutchen, eller er det primærhuset på kassa?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- kristianur N1169
- 2.0 bar
- Innlegg: 795
- Registrert: 26 sep 2007, 22:16
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
Re: Girkasse-lekasje OG900
Det ante meg at det kanskje var litt dårlig forklart, så da får jeg vel klemme ut et bilde:

Men nå har jeg snakka med verksmestern på saab og han hadde aldri hørt om at det hadde blitt lekasje der, men at det heller renner fra simringen bak slavesylindern, og at det dreneres ut fra clutch-huset like ved der jeg har merket av på bildet.
Håper det stemmer, for det burde være noen hakk lettere reparasjon.

Men nå har jeg snakka med verksmestern på saab og han hadde aldri hørt om at det hadde blitt lekasje der, men at det heller renner fra simringen bak slavesylindern, og at det dreneres ut fra clutch-huset like ved der jeg har merket av på bildet.
Håper det stemmer, for det burde være noen hakk lettere reparasjon.
Kristian
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Girkasse-lekasje OG900
Om det lekker der, så må ALT ut. Men det er nok mer sannsynlig at det lekker fra simringen ja, da må du ut med clutch og svinghjul.
EDIT: Hmm det er da ikke umulig å se forskjell på motorolje og girolje? Lukta er iallfall ikke lik.
EDIT: Hmm det er da ikke umulig å se forskjell på motorolje og girolje? Lukta er iallfall ikke lik.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Girkasse-lekasje OG900
Du har sikkert fått lekkasjen jeg har hatt på 2 av mine kasser.. dette er HAT med stor H.
Jeg tipper lekkasjen er i simringen som skal tette rundt lamell-akselen i girkassa i retning mot sv.hjulet.. denne kan du få kjøpt ny svindyrt på saab.. 200 kr ellernoe for en liten dings. Må av med trykkplate, lamell og slave for å bytte den. Men sv.hjul trenger du ikke å ta av. Det er litt knot å få ut den gamle, men det går med en syl, skrutrekker f.eks..
Ta en lommelykt og se om du får sett noe på lamellakselen.. hvis den er blank av olje så vil jeg tro det er der olja kommer ifra.
Og, du kjenner som regel forskjell på motor\girolje... girolje lukter FIS!
Jeg tipper lekkasjen er i simringen som skal tette rundt lamell-akselen i girkassa i retning mot sv.hjulet.. denne kan du få kjøpt ny svindyrt på saab.. 200 kr ellernoe for en liten dings. Må av med trykkplate, lamell og slave for å bytte den. Men sv.hjul trenger du ikke å ta av. Det er litt knot å få ut den gamle, men det går med en syl, skrutrekker f.eks..
Ta en lommelykt og se om du får sett noe på lamellakselen.. hvis den er blank av olje så vil jeg tro det er der olja kommer ifra.
Og, du kjenner som regel forskjell på motor\girolje... girolje lukter FIS!
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- kristianur N1169
- 2.0 bar
- Innlegg: 795
- Registrert: 26 sep 2007, 22:16
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
Re: Girkasse-lekasje OG900
Tror nok det er simringen jeg og. Håper ihvertfall, for om det er hat med lekasje der så er det ekstra hat og måtte ut med alt.
Men det ville vel strengt tatt være girolje på begge de to stedene? Tenkte ikke over noe lukt jeg..
Takker for svar.
Men det ville vel strengt tatt være girolje på begge de to stedene? Tenkte ikke over noe lukt jeg..
Takker for svar.
Kristian
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Girkasse-lekasje OG900
Kan også være simringen på veiva, da lekker det motorolje. Den må du ta av svinghjulet for å bytte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan