Topp-pakning/Reg-kjede

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Endre88 N1527
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 477
Registrert: 04 mai 2008, 10:34
Medlemsnummer: N1527
Navn: Endre Listhaug
Bil: SAAB 9000cc
Sted: Måløy

Topp-pakning/Reg-kjede

Legg inn av Endre88 N1527 » 05 jan 2009, 14:54

Ska bytte topp-pakning og reg-kjede pluss skinner til kjede neste helg eller nåke sånnt :D
Har kjøpt inn slipesett, kjedepakke fra speedparts og sim-ring til veiva.
E de då nåke meir eg trenge å kjøpe?? Eg har en delemotor ståande hvist eg skulle bryte nåken bolta :wink:

So e de då den evigvarande diskusjonen mellom meg å han som ska hjelpe meg me motoren, e de lettast å bytte alt ditta mens motoren står i bilen, eller e de lettast å ta ut motoren for å so bytte alt på en palle?? :P
Lure og på om nåken av medlemane her har bytta kjede og skinne før å kanskje har lyst å lage en faq om de?? [-o<
Andre tips og råd hadde vore flott :)

E forresten en 2liter B202 motor som står i min 9000cc M93 -Uten hårføner :(

Mvh Endre :)
M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Topp-pakning/Reg-kjede

Legg inn av Gandulf N1535 » 05 jan 2009, 17:25

Har nettopp gjort dette selv (håper å få den ferdig i kveld), og det er ingen sak å bytte dette med motoren i bilen :wink:

Du må av med innerskjerm høyre side, og deretter av med registerdekselet. For å få dette av må du først fjerne veivhjulet (30mm sekskant), denne tar du med muttertrekker. Deretter må du av med alle skruene som holder dekselet (12mm), disse er lette å komme til forutenom èn stk.. Denne sitter innunder motorfestet/bunnpanna, og du trenger en tynn forlenger på litt over 10 cm (evt. 2 stk litt kortere).

Du må også av med hjulet til vannpumpa, den sitter med 4 stk 10mm som du tar ved å holde hjulet fast med en vannpumpetang.

Videre må du løsne vannrørene (er det vel??) som ligger langsmed dekselet. Når disse er løse klarer du å dra de såpass langt unna at du får av dekselet ved å snike det ut nedover.


Kommer ikke på noe mer som må av i farten, men kjedestrammeren må du av med før du tar av toppen, ellers kan du knekke glideskinna (som du uansett skal bytte).

Håper det var til hjelp :)
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Endre88 N1527
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 477
Registrert: 04 mai 2008, 10:34
Medlemsnummer: N1527
Navn: Endre Listhaug
Bil: SAAB 9000cc
Sted: Måløy

Re: Topp-pakning/Reg-kjede

Legg inn av Endre88 N1527 » 05 jan 2009, 18:06

Takker å bukker :)
Pleie man å bruke oppjenn boltane?
Folka på SAAB sa at når man bytta topp-pakning på 9000 brukte man oppjenn boltane :reading:
Men eg e litt skeptisk :P
M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Topp-pakning/Reg-kjede

Legg inn av Skaten N671 » 05 jan 2009, 18:24

Kan bruka boltane om igjen ja.
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Topp-pakning/Reg-kjede

Legg inn av Morti » 06 jan 2009, 07:39

dette er strekkbolter som strekker seg når man drar de til ... de SKAL kastes og kjøpes nye når toppen skal monteres på igjen..


evnt kjøp ARP studs... 12mm bolter til cosworth passer rett på
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Endre88 N1527
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 477
Registrert: 04 mai 2008, 10:34
Medlemsnummer: N1527
Navn: Endre Listhaug
Bil: SAAB 9000cc
Sted: Måløy

Re: Topp-pakning/Reg-kjede

Legg inn av Endre88 N1527 » 06 jan 2009, 16:56

Morti skrev:dette er strekkbolter som strekker seg når man drar de til ... de SKAL kastes og kjøpes nye når toppen skal monteres på igjen..


evnt kjøp ARP studs... 12mm bolter til cosworth passer rett på

E de eg og meina men på saab verkstede sa dei at dei aldri brukte å bytte boltane når dei bytta topp-pakning på 9000 :?
Men får vel kankje kjøpe nye bolta då :wink:
M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Topp-pakning/Reg-kjede

Legg inn av Ingvar N629 » 06 jan 2009, 16:58

De gamle topplokksboltene kan brukes om igjen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Endre88 N1527
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 477
Registrert: 04 mai 2008, 10:34
Medlemsnummer: N1527
Navn: Endre Listhaug
Bil: SAAB 9000cc
Sted: Måløy

Re: Topp-pakning/Reg-kjede

Legg inn av Endre88 N1527 » 06 jan 2009, 17:04

Okay, men e der risiko for at dei ikkje helde godt nokk?? (no formulerte eg meg ganske tyle men de får våge seg) :mrgreen:
M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Topp-pakning/Reg-kjede

Legg inn av Skaten N671 » 06 jan 2009, 17:31

Så lenge du teitar etter oppgitt moment så er ikkje det der noko problem
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Endre88 N1527
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 477
Registrert: 04 mai 2008, 10:34
Medlemsnummer: N1527
Navn: Endre Listhaug
Bil: SAAB 9000cc
Sted: Måløy

Re: Topp-pakning/Reg-kjede

Legg inn av Endre88 N1527 » 12 jan 2009, 22:55

E der ei eller anna fancy knipetang som man bruka te å knipe ihop kjede med?? de e vell skjøtt?? :reading:
M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Topp-pakning/Reg-kjede

Legg inn av Ingvar N629 » 13 jan 2009, 07:38

Endre88 N1527 skrev:de e vell skjøtt?? :reading:
Skal ikke være det, nei, med mindre du har bestilt det for å fuskbytte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Endre88 N1527
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 477
Registrert: 04 mai 2008, 10:34
Medlemsnummer: N1527
Navn: Endre Listhaug
Bil: SAAB 9000cc
Sted: Måløy

Re: Topp-pakning/Reg-kjede

Legg inn av Endre88 N1527 » 13 jan 2009, 21:13

Nei har bestilt sett fra speedparts som består av kjede, å skinner so håpe at de e heilt :wink:
M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Topp-pakning/Reg-kjede

Legg inn av Morti » 13 jan 2009, 23:57

Ingvar N629 skrev:De gamle topplokksboltene kan brukes om igjen.
Joa.. dasspapiret har jo også 2 sider! :D
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Topp-pakning/Reg-kjede

Legg inn av Ingvar N629 » 14 jan 2009, 11:07

Morti skrev:
Ingvar N629 skrev:De gamle topplokksboltene kan brukes om igjen.
Joa.. dasspapiret har jo også 2 sider! :D
Artig du... :lol: Men det kom nye bolter i 1990-og-no, og de skal du bytte. De gamle er av en annen type, og de er det ikke så farlig om man bruker opp igjen etter det jeg har lest. Det er også forskjellig moment som skal brukes på de to bolttypene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Topp-pakning/Reg-kjede

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 14 jan 2009, 19:24

Endre88 N1527 skrev:E der ei eller anna fancy knipetang som man bruka te å knipe ihop kjede med?? de e vell skjøtt?? :reading:
Har ikkje du hatt moped? :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Svar