Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
reggestad vettu
- 1.2 bar

- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Legg inn
av reggestad vettu » 22 jan 2009, 22:26
Lurer da på om noen her på forumet har kjøpt og montert den alu intercooleren fra speedparts eller elkparts... er flere som selger den har jeg sett.
jeg lurer da på hvor mye forskjell det blir som i akslerasjon osv...
Har en 96mod 9000 som jeg grubler på om jeg skal spandere på ny cooler
ser også at inn og utløp på den nye cooleren går nedover og ikke inn "mot" motor som den orginale, noe som betyr litt ombygging av trykkgate. lurer på hvor mye knot det kan skape

Sist redigert av
reggestad vettu den 13 feb 2009, 15:38, redigert 2 ganger totalt.
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 22 jan 2009, 22:46
Tror ikke du vil merke noe spesielt i ytelse, men motoren din vil nok trives noe bedre tenker jeg.. det med tanke på litt kjøligere luft

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
reggestad vettu
- 1.2 bar

- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Legg inn
av reggestad vettu » 22 jan 2009, 23:00
kjører nok org turbo og lader rundt 1.1 bar. Men hva menes med at den kan fungere som en varmepumpe??
den store meningen med denne intercooleren er visstnok at det er bedre gjennomstrøming i den kontra orginal.
Må jo nesten hjelpe det da?
-
reggestad vettu
- 1.2 bar

- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Legg inn
av reggestad vettu » 22 jan 2009, 23:10
hehe jaja det veit jeg alt om. blir da fort rødglødende.
seff blir turboen rødglødende men da må det jo hjelpe med en bedre cooler
eller hur

-
Gandulf N1535
- 2.0 bar

- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Legg inn
av Gandulf N1535 » 22 jan 2009, 23:17
Blir det ikke like bra med en billig fra eBay? Er jo flere her på forumet som har handlet slike med godt resultat mener jeg da å huske?
SP sine er nok sikkert bedre, men når de koster 5x så mye så er det uaktuelt for min del...

2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
-
K_Duck N1093
- 2.0 bar

- Innlegg: 636
- Registrert: 05 jul 2007, 11:02
- Medlemsnummer: 1093
- Navn: Steffen
- Bil: M98 9-5 SE 2.0t
- Sted: Bodø
-
Kontakt:
Legg inn
av K_Duck N1093 » 22 jan 2009, 23:47
For å rulle fram en gammel schläger: Man får vel det man betaler for. ^^
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 23 jan 2009, 00:33
reggestad vettu skrev:Har en 96mod 9000 som jeg grubler på om jeg skal spandere på ny cooler
ser også at inn og utløp på den nye cooleren går nedover og ikke inn "mot" motor som den orginale, noe som betyr litt ombygging av trykkgate. lurer på hvor mye knot det kan skape

Da har noen bygd om bilen din for den skal orginalt ha IC som har samme plassering av inn og utløp.
De gamle 9k'ene (mener å huske at de gikk til og med M90) har tilkoblingene slik du beskriver.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 23 jan 2009, 00:37
Gandulf N1535 skrev:Blir det ikke like bra med en billig fra eBay? Er jo flere her på forumet som har handlet slike med godt resultat mener jeg da å huske?
SP sine er nok sikkert bedre, men når de koster 5x så mye så er det uaktuelt for min del...

Nja, jo, kansje

Som K_Duck sier så får man gjerne som man betaler... Men det finnes rimelige Ic'er som er knallgode.
Skal man vite noe om dette så må man trykkteste dem, teste gjennomstrømming mm. Husk også at en tykk IC ikke nødvendigvis er bra, på disse så blir det jo vanskeligere for fartsvinden å komme igjennom den tykke kjøleren for å kjøle ned.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Ronny_N169
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
-
Kontakt:
Legg inn
av Ronny_N169 » 23 jan 2009, 08:43
Sjekk ut klracing.se , store på IC i Sverige til bra priser. Sikkert "made in China" da. Har handlet andre deler derifra, som har vært bra.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
-
reggestad vettu
- 1.2 bar

- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Legg inn
av reggestad vettu » 23 jan 2009, 15:21
men trur jeg satser på å kjøpe den fra klracing også får jeg se hvordan det fungerer, mistet litt trua på det nå men skal prøve alikevel.
Noen som vet hva farefull innsugstemperatur er??
Altså grader celsius hehe
ps.tusen takk for tipset ronny_N169
-
reggestad vettu
- 1.2 bar

- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Legg inn
av reggestad vettu » 23 jan 2009, 15:24
har forresten vært å kjent på trykkrør før innsuget etter skikkelige pådrag hvor turbo og manifold har blitt rødglødende som vist over og har ikke syntes det har vært spesielt varm, vil tippe 35grader er sikkert ikke optimalt men,
da har jeg i alle fall skrevet det

-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 24 jan 2009, 01:27
Jeg har en Evo 6 intercooler liggendes om det er av interesse. Tommy Utengen sier denne skal passe til 9000.
Fant igjen en gammel annonse, som fortsatt ligger ute som viser bilder og størrelse.
http://www.bilforumet.no/kjopsalg/showp ... 52&cat=all" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
reggestad vettu
- 1.2 bar

- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Legg inn
av reggestad vettu » 24 jan 2009, 14:06
skal denne evo ic'n passe rett i uten mods altså. (litt skeptisk til den) har ikke lyst til å lage til noe som ikke blir helt hundre.
men angående den fra klracing. burde jeg velge en som en 50mm tykk el 60mm??
den som er 50mm tykk skal visstnok holde til 450hk står det på siden dems

-
matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Legg inn
av matrox N522 » 24 jan 2009, 16:20
reggestad vettu skrev:skal denne evo ic'n passe rett i uten mods altså. (litt skeptisk til den) har ikke lyst til å lage til noe som ikke blir helt hundre.
men angående den fra klracing. burde jeg velge en som en 50mm tykk el 60mm??
den som er 50mm tykk skal visstnok holde til 450hk står det på siden dems

Vel, det vet Tommy bedre enn meg. Men det er en bra ic. Holder til 400-450hk.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522