Har et problem på min nye gamle ng900. Det har blitt byttet kasse på bilen, og det virker som om de har bommet på giroverføringa.
Girspaken går for langt fram, men ikke langt nok bak, den går heller ikke langt nok til høyre, så jeg må inn med sperra til reversen for å få den i 5 gir :s Tips til justering?
NG900: Girsjalting feil. *Løst*
Moderator: Moderatorer
- smiggen
- 0.7 bar
- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2009, 23:04
- Medlemsnummer: N1608
- Navn: Andreas Frivåg
- Bil: NG900turbo
- Sted: Sortland
NG900: Girsjalting feil. *Løst*
Sist redigert av smiggen den 26 jan 2009, 23:13, redigert 1 gang totalt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: NG900: Girsjalting feil.
Hei, og velkommen hit!
Giroverføringa justeres på følgende måte:
På giroverføringa inntil torpedoveggen i motorrommet, sitter det en klemme med en 13 mm mutter som du må løsne på. Når den er løs, så kan du bevege girstanga uavhengig av sjaltinga på kassa. Løsne mansjetten på girstanga, der ser du et hull i framkant av stanga. Sett stanga i 4. gir, og stikk nedi et skrujern for å låse av. Sett så kassa i 4. gir, den kan også låses av ved å stikke en skrutrekker ned i et hull på oversiden av kassa hvor det sitter en liten plastplugg med diameter omtrent som en kulepenn. Når både spaken og kassa står i fjerde gir, så strammer du klemma på giroverføringa igjen, og så skal det stemme overens.
Lykke til!
Giroverføringa justeres på følgende måte:
På giroverføringa inntil torpedoveggen i motorrommet, sitter det en klemme med en 13 mm mutter som du må løsne på. Når den er løs, så kan du bevege girstanga uavhengig av sjaltinga på kassa. Løsne mansjetten på girstanga, der ser du et hull i framkant av stanga. Sett stanga i 4. gir, og stikk nedi et skrujern for å låse av. Sett så kassa i 4. gir, den kan også låses av ved å stikke en skrutrekker ned i et hull på oversiden av kassa hvor det sitter en liten plastplugg med diameter omtrent som en kulepenn. Når både spaken og kassa står i fjerde gir, så strammer du klemma på giroverføringa igjen, og så skal det stemme overens.
Lykke til!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: NG900: Girsjalting feil.
Sett den i fjerdegir før du løsner mutteren da, enklere det....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
Re: NG900: Girsjalting feil.
Kjapt spørsmål hvis dette er likt som på og9-3 , det er denne 13mm mutteren man løsner når man skal ha ut motor og gir ?
STCN #383
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: NG900: Girsjalting feil.
Japp.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- smiggen
- 0.7 bar
- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2009, 23:04
- Medlemsnummer: N1608
- Navn: Andreas Frivåg
- Bil: NG900turbo
- Sted: Sortland
Re: NG900: Girsjalting feil.
Høhø
Var på verkstedet før jeg fikk lest. "kalibrerte" kassen i 3 gir. Funka flesk det
Så ikke noe hull som kunne låses av når den sto i fjerde
Sadde bilen i tredje, satte en 5mm bor forran girstangen ned i hullet og i hullet på staget. løsnet klemma, raklet litt på det, og skrudde fast. Alle girene er nå akkurat der dem skal være. Men må enda dra spaken bak mens den står i revers for å få ut nøkkelen. Virker nesten som om det er slitasje i selve låsemekanismen.
Nå gjenstår bare å finne ut hvorfor jeg bruker 1,7l på mila, få på aero stylinga, og lakkere ^^



Nå gjenstår bare å finne ut hvorfor jeg bruker 1,7l på mila, få på aero stylinga, og lakkere ^^
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: NG900: Girsjalting feil.
du har ikke tilfeldigvis en SID som viser 10.7 l/100kmsmiggen skrev: Nå gjenstår bare å finne ut hvorfor jeg bruker 1,7l på mila

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- smiggen
- 0.7 bar
- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2009, 23:04
- Medlemsnummer: N1608
- Navn: Andreas Frivåg
- Bil: NG900turbo
- Sted: Sortland
Re: NG900: Girsjalting feil. *Løst*
18.9 l/100 km i dag 
