NG900: Girsjalting feil. *Løst*

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

NG900: Girsjalting feil. *Løst*

Legg inn av smiggen » 26 jan 2009, 13:20

Har et problem på min nye gamle ng900. Det har blitt byttet kasse på bilen, og det virker som om de har bommet på giroverføringa.

Girspaken går for langt fram, men ikke langt nok bak, den går heller ikke langt nok til høyre, så jeg må inn med sperra til reversen for å få den i 5 gir :s Tips til justering?
Sist redigert av smiggen den 26 jan 2009, 23:13, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: NG900: Girsjalting feil.

Legg inn av Ingvar N629 » 26 jan 2009, 13:35

Hei, og velkommen hit!

Giroverføringa justeres på følgende måte:
På giroverføringa inntil torpedoveggen i motorrommet, sitter det en klemme med en 13 mm mutter som du må løsne på. Når den er løs, så kan du bevege girstanga uavhengig av sjaltinga på kassa. Løsne mansjetten på girstanga, der ser du et hull i framkant av stanga. Sett stanga i 4. gir, og stikk nedi et skrujern for å låse av. Sett så kassa i 4. gir, den kan også låses av ved å stikke en skrutrekker ned i et hull på oversiden av kassa hvor det sitter en liten plastplugg med diameter omtrent som en kulepenn. Når både spaken og kassa står i fjerde gir, så strammer du klemma på giroverføringa igjen, og så skal det stemme overens.

Lykke til!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: NG900: Girsjalting feil.

Legg inn av Tor N12 » 26 jan 2009, 14:11

Sett den i fjerdegir før du løsner mutteren da, enklere det....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Re: NG900: Girsjalting feil.

Legg inn av TurboLars N383 » 26 jan 2009, 16:57

Kjapt spørsmål hvis dette er likt som på og9-3 , det er denne 13mm mutteren man løsner når man skal ha ut motor og gir ?
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: NG900: Girsjalting feil.

Legg inn av Ingvar N629 » 26 jan 2009, 16:59

Japp.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Re: NG900: Girsjalting feil.

Legg inn av smiggen » 26 jan 2009, 23:07

Høhø :) Var på verkstedet før jeg fikk lest. "kalibrerte" kassen i 3 gir. Funka flesk det :) Så ikke noe hull som kunne låses av når den sto i fjerde :o Sadde bilen i tredje, satte en 5mm bor forran girstangen ned i hullet og i hullet på staget. løsnet klemma, raklet litt på det, og skrudde fast. Alle girene er nå akkurat der dem skal være. Men må enda dra spaken bak mens den står i revers for å få ut nøkkelen. Virker nesten som om det er slitasje i selve låsemekanismen.

Nå gjenstår bare å finne ut hvorfor jeg bruker 1,7l på mila, få på aero stylinga, og lakkere ^^

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: NG900: Girsjalting feil.

Legg inn av Edward N812 » 27 jan 2009, 07:10

smiggen skrev: Nå gjenstår bare å finne ut hvorfor jeg bruker 1,7l på mila
du har ikke tilfeldigvis en SID som viser 10.7 l/100km :rofl: (intern saabturboclub-spøk)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Re: NG900: Girsjalting feil. *Løst*

Legg inn av smiggen » 27 jan 2009, 12:54

18.9 l/100 km i dag ;)

Svar