Gåen kupevifte 9000T 91 - *LØST*

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Gåen kupevifte 9000T 91 - *LØST*

Legg inn av PerH N1870 » 03 feb 2009, 19:03

Har nettopp fått min nye doning på veien etter en del jobbing :D
Har nå en utfordring med vifta på ACC som jeg ikke blir klok på.
Det snodige er at når jeg kjøpte bilen så funka ACC styringa som beskrevet. Vifta kom på og automatikken justerte viftehastigheten ned når temp kom opp.
Etter å ha mekket på bilen, koplet jeg på batteriet igjen, satt på tenninga og trykket på "Auto" + "<-->" for å kalibrere systemet (sånn som det står i instruksjonsboka).
Siden det har ikke vifta kommet på (hverken på "Auto" eller "Econ"). Vifta virker helt død. Sikringa er OK. Når jeg setter på tenninga får jeg et "etttall" i ACC displayet som betyr at det er en feil i systemet.
Noen som har et råd eller må jeg innom SAAB for å lese av feilkode ?
Hva kan det være ? #-o
Sist redigert av PerH N1870 den 24 feb 2009, 23:19, redigert 3 ganger totalt.
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Re: ACC feil på 9000T 91 - Vifta kopler ikke inn

Legg inn av smiggen » 03 feb 2009, 23:32

Har du mekka i dashbordet, eller noe stereo greier?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: ACC feil på 9000T 91 - Vifta kopler ikke inn

Legg inn av Tor N12 » 03 feb 2009, 23:37

begynn med å sette strøm rett på vifta du så ser du i allefall at den går....
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: ACC feil på 9000T 91 - Vifta kopler ikke inn

Legg inn av PerH N1870 » 04 feb 2009, 13:31

Jeg har ikke mekka i dashbordet eller med stereo. Har bare holdt på foran akvariet.
Skal prøve å sette strøm rett på vifta for å sjekke den ut :D

I dag er forresten ingen feilkode lenger. Når jeg trykker "Auto" + "<-->" samtidig så kommer det "0" i displayet.
Vifta går fortsatt ikke. Antar at det er en eller annen banal feil, men som med de fleste elektriske feil så er det ofte de opplagte som er vanskeligst å finne....... :twisted:
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: ACC feil på 9000T 91 - Vifta kopler ikke inn

Legg inn av PerH N1870 » 07 feb 2009, 19:16

Da har jeg målt at det er spenning frem til vifta.
Har koplet vifta rett på batteriet og ingen viftelyd :x

Hvor mange poeng får jeg om jeg tipper at vifta er gåen ?

Har funnet noen linker som beskriver hvordan en skal skifte viftemotoren, men synes ikke det er noen som er entydige. Haynes sier at panseret må av og at plastdekslet som vindusviskerne går gjennom må av.
Andre mener at det ikke er nødvendig og at det holer å skru av veggen mellom motor og akvariet.
Hva er fasit og er det noen som har en grei link ?
:woot:

Hva tyder det på at vifta plutselig konker. Finnes det håp for at den kan repareres ?
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: Gåen kupevifte 9000T 91

Legg inn av Eirik » 07 feb 2009, 19:34

Tror vi demonterte hele den øvre delen av veggen for å komme til. Det er en skikkelig drittjobb å måtte gjøre. Trangt så det holder.

Les gjennom denne tråden, så får du et par tips. 8)
viewtopic.php?f=26&t=23167&p=160219&hil ... 00#p160219" onclick="window.open(this.href);return false;
25 Year anniversary of Saab 9000

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: Gåen kupevifte 9000T 91

Legg inn av PerH N1870 » 07 feb 2009, 20:38

Eirik skrev:Tror vi demonterte hele den øvre delen av veggen for å komme til. Det er en skikkelig drittjobb å måtte gjøre. Trangt så det holder.

Les gjennom denne tråden, så får du et par tips. 8)
viewtopic.php?f=26&t=23167&p=160219&hil ... 00#p160219" onclick="window.open(this.href);return false;
Glimrende linker :woot:
Tusen takk Eirik !
FixMySaab.com lenken er midt i blinken til denne jobben.
De sier at panseret skal av, men jeg ser ikke helt poenget med det..... Det er jo litt riski å boksere det rundt alene ....
:D
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Gåen kupevifte 9000T 91

Legg inn av Tor N12 » 07 feb 2009, 20:53

Panseret må ikke av.. men skal du først gjøre denne jobben så bør du absolutt vurdere å skifte varmeapparatregistet samtidig!! Det er såpass mye jobb at du helt sikkert ikke får lyst å gjenta den og registerene varer ikke evig ;)

Når det gjelder skrutips så er jo vår egen FAQ en enda bedre plass å titte først ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: Gåen kupevifte 9000T 91

Legg inn av PerH N1870 » 07 feb 2009, 21:32

Tor N12 skrev:Panseret må ikke av.. men skal du først gjøre denne jobben så bør du absolutt vurdere å skifte varmeapparatregistet samtidig!! Det er såpass mye jobb at du helt sikkert ikke får lyst å gjenta den og registerene varer ikke evig ;)

Når det gjelder skrutips så er jo vår egen FAQ en enda bedre plass å titte først ;)
Registeret ble skiftet for 4 år siden så jeg tipper jeg ta sjansen på å la det stå til.

Tror du dere det bare er å kassere viftemotoren. Ser noen snakker om at det kan være nok å skifte børster ....
:roll:
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Gåen kupevifte 9000T 91

Legg inn av Tor N12 » 07 feb 2009, 21:56

Jeg ser jo at noen prøver seg på å skifte børster og jeg ser jo at man da lett kan få motoren igang igjen for få kroner.. MEN!!.. disse motorene plages jo ofte med at lagrene ryker før børstene er utslitt slik at man får en forferdelig ulelyd i dem, da må det jo i såfall være ekstremt irriterende om motoren begynner å hyle kort tid etter at man har skiftet børster ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Gåen kupevifte 9000T 91

Legg inn av Pål N526 » 07 feb 2009, 22:53

Tor N12 skrev:Jeg ser jo at noen prøver seg på å skifte børster og jeg ser jo at man da lett kan få motoren igang igjen for få kroner.. MEN!!.. disse motorene plages jo ofte med at lagrene ryker før børstene er utslitt slik at man får en forferdelig ulelyd i dem, da må det jo i såfall være ekstremt irriterende om motoren begynner å hyle kort tid etter at man har skiftet børster ;)
Hei.

er det muligheter for å bytte lager her også? har aldri hatt oppe en slik vifte, men hvis det går ann sparer man jo en del på det 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: Gåen kupevifte 9000T 91 - Sitter fast

Legg inn av PerH N1870 » 08 feb 2009, 22:35

Jeg får ikke løs vifta, sitter som bare f... :twisted:

Det er akkurat som vifta sitter fast i "leppa" i overgangen inn mot torpedoveggen / registeret.
Det er "snusleppa" som er midt på bildet som ser ut til å holde igjen vifta .....grrrrr..
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... evifte.JPG

Jeg antar at bak den leppa sitter spjeldet som styrer mengden med luft gjennom / forbi registeret.

Ser også ut som det er to mothaker som går i lås mot plasten nedenfor registeret.
Har prøvd å lirke, presse og banne, men ingenting hjelper.
Litt vanskelig å forklare, men kan noen gi meg et tips på hvordan jeg løsner vifta fra overgangen.

:idea:
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Gåen kupevifte 9000T 91 - Sitter fast

Legg inn av Tor N12 » 08 feb 2009, 22:58

Lest faq??
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

PerH N1870
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 269
Registrert: 19 nov 2007, 23:07
Medlemsnummer: N1870
Navn: PerH N1870
Bil: M91 9000 2.3t
Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)

Re: Gåen kupevifte 9000T 91 - Sitter fast

Legg inn av PerH N1870 » 09 feb 2009, 22:23

Tor N12 skrev:Lest faq??
Har ikke det. Har satt i gang prosessen med å bli medlem, så inntil da har jeg ikke tilgang til FAQ - kun for medlemmer.
:)
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0

håkon
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 44
Registrert: 22 jan 2009, 19:03
Medlemsnummer: N1613
Navn: Håkon
Bil: SAAB 9-5 Estate TID
Sted: Verdal

Re: Gåen kupevifte 9000T 91 - Sitter fast

Legg inn av håkon » 09 feb 2009, 23:18

Sjekk denne linken, fant den etter å ha byttet selv.
Blir enklere for hver gang :)

http://www.saab9000.com/procedures/vent ... blower.php" onclick="window.open(this.href);return false;
2006 Saab 9-5 Estate TID
1999 Saab 9-3 2.2 TID
1995 Saab 900 cab
1972 Alfa Romeo GTJ 1.6 (Ego bil)
http://www.klubbalfaromeo.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar