Saab 9-5 forventet km?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Saab 9-5 forventet km?

Legg inn av doo-kie » 22 jan 2009, 21:31

Enkel og enkel måte. om du skal skru den ut på bilen du har tenkt å kjøpe. Kjekt å ha den for seg selv og at eieren ikke står sammen med deg, om du ikke får han til å gjøre det på saabverksted. Den ligger bak på blokka oppe, på venstre side sett forfra. om du tar av motorfeste som går i bue på oversiden av motoren kommer du til. men plassèr en jekk under motoren til støtte. Og strammer skal være minde ute enn 15. Er den 12-13 nermer det seg, men vet ikke eksagt hvor lang tid det vil ta før skifte. Men vær forsiktig, og husk og resette strammeren etter du har tatt den ut. Da bruker du ett lite flat skruegjern eller noe og vipper låsen opp slik at du kan dytte den inn.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 forventet km?

Legg inn av Ingvar N629 » 22 jan 2009, 22:15

Hvis du ikke vet hva du gjør, så få noen til å gjøre det for deg, f eks et verksted. Små deler, og det er trangt. Får du det ikke korrekt på plass igjen, så har du kjøpt bil, for å si det sånn.

Den sitter forresten i toppen, ikke blokka.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Saab 9-5 forventet km?

Legg inn av doo-kie » 22 jan 2009, 22:30

Ingvar N629 skrev: Den sitter forresten i toppen, ikke blokka.
Ja begynte å tenke, når jeg skrev det. hehe :wink:
Men enig med ingvar. har du lite erfaring med dette, er det ikke rette måten å begynne med noen andres bil.... :roll:
kan fort bli litt små kjipt...
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

fredrik1980
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 16 jan 2009, 23:19

Re: Saab 9-5 forventet km?

Legg inn av fredrik1980 » 23 jan 2009, 21:38

Får ta det på verksted da :)

Hva koster det forresten å reparere hvis strammeren er for langt ute? Hvilke prisklasse snakker en da om (ca?)

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Saab 9-5 forventet km?

Legg inn av EdHunter N815 » 23 jan 2009, 23:06

fredrik1980 skrev:Hva koster det forresten å reparere hvis strammeren er for langt ute? Hvilke prisklasse snakker en da om (ca?)
At strammeren er for langt ute betyr at både registerkjede og balanseakselkjede med alt av tilhørende deler må skiftes. For å gjøre dette på en 9-5 mener jeg å huske at verkstedene tar ut motoren fra bilen. Prisen på kjedebytte varierer fra verksted til verksted, men ikke regn med noe mindre enn 15k på merkeverksted...

Det koster altså mer enn du vil betale på toppen av et bilkjøp i alle fall, med mindre du får solid avslag i prisen! Jeg ville vurdert en bil med sliten kjede selv, men det er kun fordi jeg har anledning og kunnskap til å klare jobben og kan slippe unna med delekostnadene. Likevel ville jeg kun vurdert det hvis jeg fikk minimum et avslag i pris som tilsvarte verkstedspris, for det er ikke noen morsom jobb.

En annen ting som ikke blir nevnt her er at hvis kjedet er slitt så er faren stor for at resten av motoren har lidd samme skjebne. Det er en grunn til at en kjede slites fortere enn normalt, så alle andre smøretrengende deler i motoren vil ha fått den samme behandlignen. Snakker eksempelvis om ventiltrykkere og turbo, for å nevne det mest vesentlige.
Med andre ord, finner du en bil med vel slitt kjede sammenlignet med kilometerstand, så bør du skygge unna.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

fredrik1980
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 16 jan 2009, 23:19

Re: Saab 9-5 forventet km?

Legg inn av fredrik1980 » 23 jan 2009, 23:21

EdHunter N815 skrev:
fredrik1980 skrev:Hva koster det forresten å reparere hvis strammeren er for langt ute? Hvilke prisklasse snakker en da om (ca?)
At strammeren er for langt ute betyr at både registerkjede og balanseakselkjede med alt av tilhørende deler må skiftes. For å gjøre dette på en 9-5 mener jeg å huske at verkstedene tar ut motoren fra bilen. Prisen på kjedebytte varierer fra verksted til verksted, men ikke regn med noe mindre enn 15k på merkeverksted...

Det koster altså mer enn du vil betale på toppen av et bilkjøp i alle fall, med mindre du får solid avslag i prisen! Jeg ville vurdert en bil med sliten kjede selv, men det er kun fordi jeg har anledning og kunnskap til å klare jobben og kan slippe unna med delekostnadene. Likevel ville jeg kun vurdert det hvis jeg fikk minimum et avslag i pris som tilsvarte verkstedspris, for det er ikke noen morsom jobb.

En annen ting som ikke blir nevnt her er at hvis kjedet er slitt så er faren stor for at resten av motoren har lidd samme skjebne. Det er en grunn til at en kjede slites fortere enn normalt, så alle andre smøretrengende deler i motoren vil ha fått den samme behandlignen. Snakker eksempelvis om ventiltrykkere og turbo, for å nevne det mest vesentlige.
Med andre ord, finner du en bil med vel slitt kjede sammenlignet med kilometerstand, så bør du skygge unna.
Bilen jeg vurderer har gått 170 000 km (98-modell), ny turbo for ett år siden, og har oil sludge problemer. Er sannsynligheten for at kjedet også har fått kjørt seg stor i så tilfelle?

Jeg kommer til å lytte etter lyder fra kjedet når jeg prøvekjører den, og legge inn i kontrakten at dette må være i orden...

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Saab 9-5 forventet km?

Legg inn av doo-kie » 23 jan 2009, 23:46

ja det er stor sansynelighet at den har slitt kjede om den har oilsludge problemer enda, etter 170km. Sjekk om det er siste oppgradering på veivhusvetilasjonen. Når kjede er slitt hører du rasling på registersiden.
Billigere å få byttet register i sverige. kan nok spare en go del tusen der. saab i lyksele tar 11tusen svenske for en slik jobb på 9-5.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 forventet km?

Legg inn av Ingvar N629 » 24 jan 2009, 09:57

På en motor som alt har rast en turbo, og har konstatert problemer med oil-sludge, så må du regne med at det fort kan bli mer. Få heller fradrag i prisen tilsvarende ny/overhalt/brukt motor ferdig montert enn å pukke på å få bytta register.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Saab 9-5 forventet km?

Legg inn av EdHunter N815 » 24 jan 2009, 13:48

Ut fra hva du sier så ville jeg virkelig vurdert å lete etter andre biler, med mindre du får en veldig god pris da. Å kjøpe seg problemer er sjelden noe sjakktrekk, ser ikke nytten av å gå i null totalt når man kan kjøpe en tilsvarende bil som er i god stand i utgangspunktet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: Saab 9-5 forventet km?

Legg inn av freddy85 » 07 feb 2009, 01:13

Vurderer å kjøpe en saab 9-5 150hk 1999 mod som har gått 150000(eller har allerede kjøpt over tlf), stasjonsvogn og skinn har fått prutet ned til 90000 eier sier at han har byttet turboen, vil det si at den har hatt turbo havari(mest sannsynlig) så dette er et bomkjøp uansett pris? Hvis ikke hva skal jeg sjekke?


edit turboen var byttet på merkeverksted så da er vell sannsynligheten stor at dem ikke hadde satt på ny turbo på en dårlig motor?

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Saab 9-5 forventet km?

Legg inn av doo-kie » 07 feb 2009, 17:02

Turbohavari betyr ikke at motoren er dårlig.
Om man ikke kjører etter turboen har tatt kvelden slik at motoren har gådd tom for olje, har det ikke noe å si. Garret turboene på disse bilene er ikke av de beste.
Sjekk om bilen har sisteveivhusoppdatering. hør om det rasler fra registerkjeden.
Få målt oljetrykket på bilen. Er alt dette ok, er nok motorern frisk å fin :D
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: Saab 9-5 forventet km?

Legg inn av freddy85 » 07 feb 2009, 20:11

Da var bilen min,
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... .svl=Bilde" onclick="window.open(this.href);return false;
Ble posetivt overrasket intriøret er skikkelig fint og av bra kvalitet, på bildet ser det grått og kjedelig men i real time var det bedre.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Saab 9-5 forventet km?

Legg inn av Tor N12 » 07 feb 2009, 20:56

Fin bil!! Grattulerer!! 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Saab 9-5 forventet km?

Legg inn av EdHunter N815 » 07 feb 2009, 21:19

doo-kie skrev:Turbohavari betyr ikke at motoren er dårlig.
Om man ikke kjører etter turboen har tatt kvelden slik at motoren har gådd tom for olje, har det ikke noe å si. Garret turboene på disse bilene er ikke av de beste.
Sjekk om bilen har sisteveivhusoppdatering. hør om det rasler fra registerkjeden.
Få målt oljetrykket på bilen. Er alt dette ok, er nok motorern frisk å fin :D
Ikke nøy deg med å stole på ørene, skru ut kjedestrammeren og sjekk at den ikke er for langt ute, altså at kjeden ikke er for slakk. Denne skal ikke være mer enn 15mm ute om jeg husker rett.
Siste veivhusventilasjon er som doo-kie sier et must, skift så fort som mulig dersom det ikke er gjort.
Da jeg kjøpte min 9-5 tok jeg for sikkerhets skyld ned bunnpannen og sjekket at oljesilen ikke var full av dritt. Ikke noen stor jobb for en nevenyttig hobbymekaniker, og da vet du i alle fall med 100% sikkerhet at det ikke er manglende oljetilførsel som har ført til at turboen røk.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: Saab 9-5 forventet km?

Legg inn av freddy85 » 07 feb 2009, 21:43

Hvor sitter veivhusventilasjon?
Tenkte jeg skulle skifte gir og motorolje snart, så at oljen ble byttet når turboen ble skiftet som var 5-10000km siden. Var også garanti på den turboen så skulle tro at motoren var grei for dem gir vel ikke garanti hvis den har prob..

Men helt klart må sjekke for å være sikker har ikke lyst til å bytte turbo, regreim +++ med det første.

Svar