Svart apc boks/ R?d apc boks Hjelp!!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Svirre
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 42
Registrert: 16 jul 2004, 01:00
Sted: Klæve
Kontakt:

Svart apc boks/ Rød apc boks Hjelp!!

Legg inn av Svirre » 12 aug 2004, 16:57

Jeg har to apc bokser, en rød og en sort. Den røde skal være bedre enn den sorte men dette er ikke et faktum, for bilen min en 9000 2.0 175hk turbo /87 går bedre med den sorte. De er begge moddet. På den sorte er R42 fjernet og byttet ut med ledning, slik at den skal holde ladetrykket på turtall. På den røde er R42 kortsluttet og R40 er byttet ut med 1300 ohm's motstand. Men når jeg kjører med den røde boksen holder den ikke ladetrykket på turtall men den lader ett par mm inn på rødfeltet for så og falle ned til midten av gulfeltet. På den sorte er trykket like jevnt og fint hele tiden. Den lader ca 1 mm under rødfeltet og på femte lader den litt inn på rødfeltet før den synker til det normale trykket.

Brukt masse tid og bensin på å justere apc men fortsatt går den bedre på den sorte. :-x Justert på f og p pot, men det blir nesten ingen forandring uansett hvor jeg vrir på dem.

Noen som vet hva det kan være. Plugger, luftfiler, resirkulering ventil, alle vakumslanger, bensinfilter og exos er byttet, men jeg kjører fortsatt på 2,8 bars bensintrykks regulator.

Motoren går fint og bilen er som en drømm å kjøre.

Noen som vet hva dette er, får på det lokale saab verkstedet var det ikke mye hjelp å få......
Saab 9000-97 2,3Ltt
N350

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

trykk

Legg inn av Petter 900 T » 12 aug 2004, 22:21

Kan være at du får tenningsbank med den røde boksen.

da detter ladetrykket....

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 13 aug 2004, 09:41

Du får vel ikke tenningsbank med en annen boks, men den indikerer kanskje bank raskere enn den andre. Prøv å sett inn en diode på pinne 19 på boksen og se om den blinker. Hvis den gjør det på en røde, men ikke den sorte så har du jo "feilen" der.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Svirre
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 42
Registrert: 16 jul 2004, 01:00
Sted: Klæve
Kontakt:

Legg inn av Svirre » 13 aug 2004, 21:10

Mortimer skrev:Du får vel ikke tenningsbank med en annen boks, men den indikerer kanskje bank raskere enn den andre. Prøv å sett inn en diode på pinne 19 på boksen og se om den blinker. Hvis den gjør det på en røde, men ikke den sorte så har du jo "feilen" der.

Er det en 12v diode som blir brukt?? Skal vel sikker kobles mot jord den andre pinnen da? Prøve med en diode jeg fant men den lyste ikke. Den er 3,6v og jeg lurer på on jeg sprengte den...

Takk for tips...
Saab 9000-97 2,3Ltt
N350

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 13 aug 2004, 21:27

Svirre skrev:Er det en 12v diode som blir brukt?? Skal vel sikker kobles mot jord den andre pinnen da?
En 12v diode brukes, men pin 19 jordes ved tenninsgsbank.

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 15 aug 2004, 13:21

Man kan faktisk velge hva slags diode man vil bruke, det spiller ingen rolle.. Inne i APC boksen så sitter det en motstand i serie med dioden som tar resten av spenningen over seg.
Pinne 19 Jordes som det ble sagt her og da er det bare å koble Anoden på dioden til Pluss.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Svirre
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 42
Registrert: 16 jul 2004, 01:00
Sted: Klæve
Kontakt:

Legg inn av Svirre » 19 aug 2004, 01:52

Nå er det koblet inn diode og jeg monterte en gradert måler, men jeg har også montert 3 bars bensin regulator. Det virker for meg som at dioden lever sitt eget liv og bare lyser når den føler for det. Men bilen gikk bedre etter at jeg monterte 3 bars reg. Så jeg bestilte en chip fra speedparts.

Er det noen her som kan fortelle meg hvordan dioden skal fungere??

Sverre
Saab 9000-97 2,3Ltt
N350

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 19 aug 2004, 08:06

Dioden skal blinke når det er tenningsbank. Ellers så skal den ikke lyse i det hele tatt. Frekvensen på blinken er vel ca 1hz. Ca 0,5sek på og så 0,5sek av osv.
Hvis den lyser konstant eller blinker raskere så vil jeg tro det er noe galt et sted.

Har du justert potmeterne?
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Svirre
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 42
Registrert: 16 jul 2004, 01:00
Sted: Klæve
Kontakt:

Legg inn av Svirre » 19 aug 2004, 13:25

Ja jeg har prøvd å justert potmeterne, men det er liten eller ingen forandring på f-pot. På p-pot er det forandring i ladetrykket.
Saab 9000-97 2,3Ltt
N350

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 19 aug 2004, 13:44

F poten stiller du inn til det trykket du vil skal være maks.
P poten justerer du til du oppnår det trykket du har stillt F inn på.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 19 aug 2004, 21:11

Genialt med denne lysdioden. Jeg monterte den på sia av turbo/apc måleren over tankmåleren, det ble kjempelekkert. Oppdaga forresten at jeg hadde tenningsbank hele tida sjøl på tomgang. Det viste seg at tenninga var 6grader fei :-x
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Brukeravatar
Svirre
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 42
Registrert: 16 jul 2004, 01:00
Sted: Klæve
Kontakt:

Legg inn av Svirre » 20 aug 2004, 01:18

Kristian N70 skrev:F poten stiller du inn til det trykket du vil skal være maks.
P poten justerer du til du oppnår det trykket du har stillt F inn på.
Jeg trodde at P-pot var max og F-pot er det apc regulerer tilbake til når motor spriker/indikerer tenningsbank.. Tar jeg mye feil der eller?

Sverre
Saab 9000-97 2,3Ltt
N350

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 20 aug 2004, 06:28

Der tar du litt feil ja..
F-pot er max trykket APC'en skal godta
P-pot er stigningsgraden på trykket. Jo høyere opp du skrur p-poten jo fortere kommer trykket, men da vil den også spike ganske høyt og det resulterer i at APC'en regulerer tilbake trykket ganske kraftig.
Det gjelder å finne en balanse i justeringen. Man setter f-poten på det trykket man ønsker og så justerer men p-pot'en til man har oppnådd den stigningsgraden som resulterer i minst mulig spik, og javnest trykk over et bredt register. Hvis p-poten er lav vil ikke trykket bygge seg opp til maks trykk, og stigningsgraden er lav.

Med original APC er makstrykk ca 1bar. Bytter du F-pot til et 1Kohm pot og kortslutter R42 så har du maks 1,5bar og mindre senking av trykket på høye turtall.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Svirre
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 42
Registrert: 16 jul 2004, 01:00
Sted: Klæve
Kontakt:

Legg inn av Svirre » 20 aug 2004, 12:55

Litt off topic men.. Hvordan justerer man grunn ladetrykk? Og hva er det?
Saab 9000-97 2,3Ltt
N350

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 20 aug 2004, 17:13

Grunnladetrykket er det minste ladetrykket du kan oppnå. Hvis du kobler en slange direkte fra kompressorhuset på turboen og ned til aktuatorklokka på wastegaten så vil du kun få grunnladetrykk.
Man kan si at grunnladetrykket er det trykket aktuatorklokka må ha for å åpne wastegaten.

Grunnladetrykket justerer du ved å justere det staget som går mellom wastegate'n og aktuatorklokka til wastegaten. For høyere grunnladetrykk så skrur du slik at staget blir kortere.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Svar