Så har jeg fått skifta servopumpa

og pilsen ansees som fortjent

og hvinelyden so etter hvert ble ganske slitsom er nå borte vekk.
Operasjonen gikk forsåvidt som planlagt uten de store overraskelser.
Hva jeg gjorde:
Demonterte både fremre og bakre innerskjerm.
Srudde av slangen på trykksiden med pumpa på plassen.
Skrudde så løs pumpa fra blokka (2 stk 10mm 10cm lange gjennomgående bolter). Disse må trekkes helt ut for å frigjøre pumpa fra festet.
Fikk så tredd ut pumpa med slangen fra reservoaret fortsatt på. Her sitter det en slangeklemme som er lettest å få av når pumpa er trukket ut i hjulbuen.
Når en løsner slangen er det lurt å ha et lite kar klart til å fange opp oljen som ennå er igjen.
Montering er i motsatt rekkefølge som det så fint heter.
Jeg fikk sterk anbefaling å bruke original olje til pumpa. SABB tok 280,- for literen

Synes det var i drøyeste laget....
Jeg fikk låne et SAAB verktøy for å få spent opp reimstrammeren. Det er til stor hjelp for å få reima på plass.
Her et bilde sett ovenfra før demontering hvor en ser at reimskiva til servopumpa har løsnet og ligger an mot innerskjermen
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... -Reimskiva" onclick="window.open(this.href);return false; til sevopumpa sett ovenfra.JPG
Så et bilde av den havarerte servopumpa i to deler. Det er selve kulelageret i pumpa som har gitt seg mens reimskiva fortsatt sitter på akslingen.
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... 3-Havarert" onclick="window.open(this.href);return false; servopumpe.JPG
Så et bilde av komplett servopumpe
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... opumpe.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Og til slutt et bilde av pumpa montert på blokka. (bildet må roteres 90 gr mot høyre for å gi det rette inntrykk)
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... Servopumpa" onclick="window.open(this.href);return false; ferdig monert.JPG