Elluen alle sammen..
En kjenning av meg har vært inne med sin 9-5 ( 2,0 t 1999 mod) på Registerskifte på et "såkalt" merkeverksted , med det som resultat at bilen går dårlig/hardt på tomgang. ( Og ja, verkstedet klarer ikke selv å finne ut hva som er galt +++)
Verkstedet sier selv at de har "dobbelt-sjekket registret, og at det skal være iorden ( meeeeeeeen)
Ifølge eieren av bilen går bilen som normalt, MEN ved giring ( altså når han trør inn Clutchen , ja da stopper bilen nesten opp ( motor dør nesten), dette samt at bilen har en uryddig/lav tomgang..
Noen som har noen ledetråder?
Vakum-lekkasje trur jeg, men hvor?
Mvh
Viking
Vakum.relaterte problemer Saab 9-5??
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 148
- Registrert: 01 apr 2006, 02:27
- Medlemsnummer: 1215
- Navn: Sturla Hansen
- Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
- Sted: Stokmarknes
Vakum.relaterte problemer Saab 9-5??
Sist redigert av Viking N1215 den 28 feb 2009, 12:08, redigert 1 gang totalt.
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t
1978 Saab 99 t
- Talker
- 1,5 bar
- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Re: Vakum.relaterte problemer Saab 9-5??
Tomgangsmotoren?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Vakum.relaterte problemer Saab 9-5??
Det finnes ikke tomgangsmotor på den bilen.
For å finne vakuumlekkaser, er det best å trykksette hele innsugssystemet, fra før LMM og til toppen. Husk å blende slangene til veivhusventilasjonen.
Om dette er et "såkalt merkeverksted" så bør de da ta på seg å rette opp dette!!
For å finne vakuumlekkaser, er det best å trykksette hele innsugssystemet, fra før LMM og til toppen. Husk å blende slangene til veivhusventilasjonen.
Om dette er et "såkalt merkeverksted" så bør de da ta på seg å rette opp dette!!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 148
- Registrert: 01 apr 2006, 02:27
- Medlemsnummer: 1215
- Navn: Sturla Hansen
- Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
- Sted: Stokmarknes
Re: Vakum.relaterte problemer Saab 9-5??
Hmm.. Sa jeg at denne bilen hadde tomgangsmotor??
Uansett, når dette Verkstedet" Faktisk en Saab/ Opel forhandler klarer å ødelegge DI-kassetten, samt en styre-enhet på bilen, så "skylde" på at bilen er timma dagen etter når kunden henter bilen. Ja, da har ihvertfall ikke jeg den store tilliten lengre..
Og ja, er dessverre ikke den eneste historien ang dette verkstedet jeg kan fortelle..
Uansett.. Joda, Trykksetting har jeg sett, men har ikke "Troppa" Du setter på slangestussen til LMM..
Uansett. Takk for synspunkter...
Uansett, når dette Verkstedet" Faktisk en Saab/ Opel forhandler klarer å ødelegge DI-kassetten, samt en styre-enhet på bilen, så "skylde" på at bilen er timma dagen etter når kunden henter bilen. Ja, da har ihvertfall ikke jeg den store tilliten lengre..
Og ja, er dessverre ikke den eneste historien ang dette verkstedet jeg kan fortelle..
Uansett.. Joda, Trykksetting har jeg sett, men har ikke "Troppa" Du setter på slangestussen til LMM..
Uansett. Takk for synspunkter...

2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t
1978 Saab 99 t
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Vakum.relaterte problemer Saab 9-5??
Sikker på at spjellhuset ikke er i limp-home?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Vakum.relaterte problemer Saab 9-5??
Ja det kan jo faktisk hende, men da skal motorlampa lyse.Tor N12 skrev:Sikker på at spjellhuset ikke er i limp-home?
Viking: Du sa ikke at den hadde tomgangsmotor, men det gjettet den første som svarte deg på!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 148
- Registrert: 01 apr 2006, 02:27
- Medlemsnummer: 1215
- Navn: Sturla Hansen
- Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
- Sted: Stokmarknes
Re: Vakum.relaterte problemer Saab 9-5??
Hmm..
Bilen har ingen feilkoder, ingen Check Engine lampe (prøvde å lese ut igår)
Og ifølge eieren går bilen bra ( visstnok testa den i en tunnel) hehe
Men han har altså stadig det problem med "uryddig tomgang" og at motoren nesten stopper hver gang han trør inn Clutchen....
Får vel dukke ned i Wis'en og se om jeg finner noe..
Anyway
Hjertelig,hjertelig takk
Bilen har ingen feilkoder, ingen Check Engine lampe (prøvde å lese ut igår)
Og ifølge eieren går bilen bra ( visstnok testa den i en tunnel) hehe
Men han har altså stadig det problem med "uryddig tomgang" og at motoren nesten stopper hver gang han trør inn Clutchen....
Får vel dukke ned i Wis'en og se om jeg finner noe..
Anyway
Hjertelig,hjertelig takk
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t
1978 Saab 99 t