Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Doc'en N1586
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 93
- Registrert: 07 okt 2008, 08:25
- Medlemsnummer: N1586
- Bil: Saab 93 Aero 02
Legg inn
av Doc'en N1586 » 02 mar 2009, 01:56
Hei, lurer på hvilken kasse jeg kan anvende på min NG 94 900 turbo. Tror min begynner og bli litt sliten, så da er spørsmålet, hvilken kasse passer bolt-on på bilen min? som er sterkere en den orginale da selvfølgelig
Mvh Doc'en
Saab 93 Aero - 02
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 02 mar 2009, 08:08
i og med at ng900turbo er den "sterkeste" ng900'en ser jeg ingen grunn til at noen andre ng900'er skal ha noen sterkere kasse enn den.. du kan jo alltids overhale og forsterke en girkasse da. kanskje kassa fra og9-3 med T5 er litt bedre?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
be_foto N710
- 2.0 bar

- Innlegg: 647
- Registrert: 24 jun 2006, 18:05
- Medlemsnummer: N710
- Navn: Bjørn Erik
- Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
- Sted: Blystadlia
-
Kontakt:
Legg inn
av be_foto N710 » 02 mar 2009, 11:02
Daniel N683 skrev:Skal ikke 6-trinns kassene fra 9-3ss diesel my03 passe på kortmotoren? Er vel en sånn en Tor & co bruker i "den gule". Denne skal tåle noe juling
Det stemmer daniel. samme som siter i den gule, bilen til SP og bilen til Anders. Men den kassa er også veldig dyr Hvis du får tak i den. Vet anders har skrevet litt om det under en FAQ.
viewtopic.php?f=32&t=8113" onclick="window.open(this.href);return false;
Les litt der og finn ut mer
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001
Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 02 mar 2009, 11:30
Viggen-kassa og 9-5-kasse passer og er vesentlig kraftigere men da må du også skifte drivakslinger mm.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 02 mar 2009, 17:26
Tor N12 skrev:Viggen-kassa og 9-5-kasse passer og er vesentlig kraftigere men da må du også skifte drivakslinger mm.
Passer og passer... ringte en kar i dag og ville kjøpe 9-5 kasse for å sette på ng900, men det må jo byttes litt mer enn bare kassa... Svinghjul og clutch må man vel også bytte??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 02 mar 2009, 19:57
Jeg skrev jo mm (med mer)

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 02 mar 2009, 20:51
Ja han handla ikke, for å si det sånn...

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Legg inn
av doo-kie » 02 mar 2009, 22:44
Ingvar N629 skrev:Tor N12 skrev:Viggen-kassa og 9-5-kasse passer og er vesentlig kraftigere men da må du også skifte drivakslinger mm.
Passer og passer... ringte en kar i dag og ville kjøpe 9-5 kasse for å sette på ng900, men det må jo byttes litt mer enn bare kassa... Svinghjul og clutch må man vel også bytte??
Men om man først har alt ute, er det vel like greit å bytte til større clutch?
skal ikke blande meg borti en bil jeg har null kjenskap til, men om man bare trenger å putte inn nye drivaksler og bytte svinghjul og cluch er det vel tilnermet "bolt on" Dette er vel deler som er greie å finne i trønderlag?? eller....

MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
henrix
- Innlegg: 24
- Registrert: 18 sep 2006, 10:40
- Medlemsnummer: 2021
- Navn: Kristian
- Bil: Saab 900 Turbo 95 mod.
- Sted: Rælingen (ved lillestrøm)
Legg inn
av henrix » 23 aug 2010, 21:27
Hei vet dette er en GAMMEL tråd! men hvis man tilfeldigvis har en komplett 9-5 2003 mod. stående, går det da ann å flytte over kasse, drivaksler osv å få det til å passe på en ng900 turbo? (om jeg har forstått rett?)
Hilsen Kristian
Saab 900 Turbo 95 mod.
(bruksbilprosjekt i daglig bruk)