Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Doc'en N1586
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 93
- Registrert: 07 okt 2008, 08:25
- Medlemsnummer: N1586
- Bil: Saab 93 Aero 02
Legg inn
av Doc'en N1586 » 25 feb 2009, 19:57
Gandulf N1535 skrev:Hvis man har blitt stoppet på veien og må inn til kontroll, så skjønner jeg problemet deres.
Men har dette kommet fram under forsøk på å få bilen EU-godkj. så har jeg ikke like stor sympati.. Både BT og NAF er ganske strenge, mens på mindre verksteder ser de ofte gjennom fingrene på slikt

Hva mener du med forsøk på å få bilen godkjent når den er trimmet?
Bilen er jo ikke trimmet, det som er problemet

Effektannlegg kan ikke kalles trimm !

Saab 93 Aero - 02
-
Talker
- 1,5 bar

- Innlegg: 493
- Registrert: 28 jun 2008, 15:12
- Medlemsnummer: N1429
- Navn: Christian Franset
- Bil: ng900
- Sted: Molde
Legg inn
av Talker » 25 feb 2009, 20:50
Får man i det hele tatt effektøkning av 3" uten å oppgradere software?
-
Doc'en N1586
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 93
- Registrert: 07 okt 2008, 08:25
- Medlemsnummer: N1586
- Bil: Saab 93 Aero 02
Legg inn
av Doc'en N1586 » 25 feb 2009, 21:22
Nei , det tror jeg ikke, er så minimal som 3-5 % har jeg hørt en plass

Saab 93 Aero - 02
-
Dopus
- 2.0 bar

- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Legg inn
av Dopus » 25 feb 2009, 21:33
Men har dette kommet fram under forsøk på å få bilen EU-godkj. så har jeg ikke like stor sympati.. Både BT og NAF er ganske strenge, mens på mindre verksteder ser de ofte gjennom fingrene på slikt

Naf sa ingenting da dem eu-godkjente min 9-5 med steg1 og 2,5" eksos... Senkesettet har jeg fått godkjent hos biltilsynet så det sa dem heller ingenting på.

Naf ha i hvertfall her i området ikke vært særlig pirkete.
-
Gandulf N1535
- 2.0 bar

- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Legg inn
av Gandulf N1535 » 25 feb 2009, 22:57
Doc'en N1586 skrev:Hva mener du med forsøk på å få bilen godkjent når den er trimmet?
Bilen er jo ikke trimmet, det som er problemet

Effektannlegg kan ikke kalles trimm !
Jeg har aldri snakket om å få godkjent trim. Det jeg sa var at NAF og BT ofte er pirkete på slike ting, enten det gir effektøkning eller ikke. Og det er heller ikke bare slike klassiske ting (som eksos, sota ruter og felger) en kan "slippe unna med" ved å ta kontrollen hos verksteder en kjenner. Også ting som et ekstralys for mye og ei litt oppskrapa frontrute kan man slippe å gjøre noe med
Men spør på forhånd hvis det er enkelte "feil" du vil slippe å gjøre noe med. Jeg spurte rett ut da jeg skulle ha Passaten til EU (hadde 3 tusenmetringer i grillen).
Fikk til svar: - Nesjda, man træng jo ikke å va hæstkuk

2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
-
Doc'en N1586
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 93
- Registrert: 07 okt 2008, 08:25
- Medlemsnummer: N1586
- Bil: Saab 93 Aero 02
Legg inn
av Doc'en N1586 » 26 feb 2009, 21:40
Saab 93 Aero - 02
-
Mt@stcn_
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 57
- Registrert: 07 sep 2008, 12:37
- Medlemsnummer: N1515
- Navn: marius
- Bil: `03 9-5 aero
- Sted: nyborg, bergen
Legg inn
av Mt@stcn_ » 04 mar 2009, 21:29
trur ikkje du skal bekymre deg for mye for biltilsynet i fyllingsdalen,
men du kan jo gå i knarvik.. dei er sikkert vant med sånt
ein kompis skulle ha 5 seter i vognkort. han har senke sett og supersprint fra kat og bak.
dei sa ingenting. men det kan jo vere dei ikkje så etter det. det var fyllingsdalen.
eller har du allerede vert inne med bilen??
`03 9-5 aero, go bilen.
`05 hiace, do bilen.
-
Karl N1641
- 2.0 bar

- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
-
Kontakt:
Legg inn
av Karl N1641 » 07 sep 2009, 09:14
Mt@stcn_ skrev:trur ikkje du skal bekymre deg for mye for biltilsynet i fyllingsdalen,
men du kan jo gå i knarvik.. dei er sikkert vant med sånt
Yep, det er dei.
I ´98 fekk eg godkjent ein consul med doble 3" enderør i Knarvik. Det bråka godt, for å seie det forsiktig, spesielt mtp god drahjelp frå akustikken i testhallen.
Gjekk rett gjennom.
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker
her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 07 sep 2009, 20:14
Trafikkstasjonen i Knarvik har stengt ned sin tekniske avdeling for en god stund siden, så det er ikke lenger mulig å godkjenne noe som helst der.
Fyllingsdalen har nok fått et litt ufortjent rykte, jeg kjenner i alle fall ingen som har har hatt problemer der. Så lenge du har ting på stell kan jeg ikke se noen grunn til at de skulle være noe vanskelige, og som det blir sagt her så er det ikke noen krav om dimmensjon eller produsent på eksosanlegget, kun utslipp og støy.
Jeg hadde null problem med å få godkjent senkesett på en bil jeg hadde til etterkontroll i Fyllingsdalen, selv om TÜV-papirene var på tysk (noe jeg vet andre BT har underkjent). Da jeg spurte om de godt utfyllende 18" som stod på var ok så kikket han bare på bilen på 15m hold og sa at "det er sikkert helt i orden, men jeg skriver det nå inn i VK likevel så slipper du problemer med politiet".
Voss har et veldig godt rykte, og jeg vet at det er meget hyggelige folk som jobber der. Skal du godkjenne en ombygging eller andre større ting er nok dette stedet, men tror ikke det er nødvendig å reise dit for en liten etterkontroll. Uansett vil du komme til å bruke mer på bensin enn på det en ny kontroll i Bergen vil koste...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
9000turbo16v
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 32
- Registrert: 28 mar 2009, 14:41
- Medlemsnummer: n1647
- Navn: lars ole
- Bil: saab 9000 turbo 2l 16v
- Sted: kirkenær
Legg inn
av 9000turbo16v » 13 sep 2009, 22:40
finn et verksted der de som jobber der har litt trimma/fete biler, så skjønner de deg å slipper deg igjennom:)