Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Bilen stoppet. Igjen. Fjas med bensintilførsel?

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 19 feb 2009, 12:13

Skavold skrev:Mmm. I følge Haynes-boka må jeg av med innsugsmanifolden (eller hva det nå heter ...) for å komme til den såkalte Crankshaft Position Sensor, og selv da er det trangt. Var litt mer jobb en jeg så for meg, hehe.
Må ikke altid høre på han dere Haynes, kan jo bli sikkelig deprimert av og lese det som står i boka... Det er litt sånn skumle tenndenser til og bli litt mye som må skus av for og komme til enkelte ting i følge den boka har jeg funnet ut :mrgreen:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Skavold » 26 feb 2009, 16:15

Jaja. Influensaen fikk tilbakefall etter bare et par uker (!), så jeg har ikke tatt sjansen på å vase ute i snøen så mye den siste uka, men det viser seg at den stakkars delen jeg hadde så klokketro på, veivakselgiveren, ikke var årsaken. Så da er bensinpumpa klar for test.

Hvor er det jeg skal sette strømkabelen for å gi strøm til pumpa? Jeg må vel ikke ha fysisk tilgang til pumpa? Den er vel ikke så helt grei å få fatt i, etter hva jeg har skjønt.

Beklager mye spørsmål, men er man nybegynner, så er man nybegynner :oops: Dersom dere trenger hjelp med mobiltelefoner eller Lotus Notes, spør meg gjerne, for det er noe -jeg- har greie på, hehe.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 26 feb 2009, 17:48

hehe, will do ;)

men har du sjekka om det er gnist eller bensin du mangler? er det bensinpumpa så har du jo gnist, og det er piece of cake å sjekke
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Kontakt:

Legg inn av Skavold » 26 feb 2009, 21:54

Godt poeng. Skal se om jeg rekker å sjekke det før jeg drar på hytta i morra (med RAV4 :().

Enkleste da er vel bare å ta ut kassetten og en plugg, og sette tennpluggen på kanten av kassetthuset, for å jorde den? Mener det var det kompisen fra NAF gjorde sist "Skavolds Lille Røde" stoppet sist.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 26 feb 2009, 22:04

Skavold skrev:Godt poeng. Skal se om jeg rekker å sjekke det før jeg drar på hytta i morra (med RAV4 :().

Enkleste da er vel bare å ta ut kassetten og en plugg, og sette tennpluggen på kanten av kassetthuset, for å jorde den? Mener det var det kompisen fra NAF gjorde sist "Skavolds Lille Røde" stoppet sist.
Huff da, nå må du passe på så du ikke knekker kassetten!!
Du kan teste men da MÅ du ha plugger i alle coilene samt gjorde disse skikkelig! Med skikkelig så mener jeg at du virkelig snurrer en kabel med god jording rundt hver plugg, vet flere som bare har lagt pluggene mot jord for så å knekke kassetten.
En annen ting er at DI-kassettene strengt tatt ikke er glad i å stå på hodet..

Men altså, som skrevet til deg tidligere (kremt ;) ) Du bør jo starte med pumpa, virker jo egentlig som du selv skriver i overskrifta som at du har problemer med bensintilførselen.. Du kan lett tvangskjøre pumpa med å ta ut sikringa for bensinpumpa så tar du en kabel fra plusspolen på batteriet til et av punktene der sikringen satt (synes å huske at det er høyre), da skal pumpa starte.. da kan du jo først lytte og høre om den høres normal ut og om den gjør det så kan du ta av bensinslangen på fuelrailen og måle hvor mye bensin som kommer ut på f.eks 15 sekunder.

Du kan jo også teste den fine søkefunksjonen oppe til venstre så slipper jeg å skrive denne beskrivelsa så ofte om hvordan man tvangskjører pumpa ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Kontakt:

Legg inn av Skavold » 07 mar 2009, 00:20

Ja, da er bilen i orden igjen ...

Fikk noen eksperter til å se på den, og de kunne konkludere med at tennkassetten var gåen fordi jeg ikke skiftet plugger når jeg bytta kassett i høst ... Så; nye plugger og ny kassett senere kunne jeg kjøre hjem.

Svar