Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
PerH N1870
- 1.2 bar

- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Legg inn
av PerH N1870 » 01 mar 2009, 14:07
På bilen jeg overtok for ikke lenge siden er det en ubehagelig rekyl på girstanga.
Den kommer både i 3. og 4. gir når jeg slipper opp clutchen litt brått eller slipper opp gassen.
Enkelte ganger er rekylen så kraftig at den smetter ut av gir.
Kan ikke se at det er noe unormalt foran torpedoveggen der man justerer overføringen. Ser heller ikke noe unormalt på noen av motorfestene.
Har fått tips om å skifte foringer i leddet på girstanga inne i kupèen.
Noen der ute som har vært utsatt for rekyl i gistanga og kan tipse meg om hva årsaken kan være

M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
-
Vegars
- 2.0 bar

- Innlegg: 811
- Registrert: 10 jan 2006, 23:17
- Medlemsnummer: N631
- Navn: Vegar
Legg inn
av Vegars » 01 mar 2009, 14:42
Tipper på motorfestene! (selv om du ikke så noe feil på de!)
Rykka bra i girspaken til meg når motorfestet var ferdig iallefall...
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
-
reggestad vettu
- 1.2 bar

- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Legg inn
av reggestad vettu » 01 mar 2009, 16:39
bytt motorfester du. var sånn hos meg før jeg byttet motorfester og girkassefeste. har byttet til polyforinger og nå sitter motoren fint hehe
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 01 mar 2009, 16:42
Kan det være samme årsaken på min m84 900 t16? Merka det spesielt når det var snøføre med vaskebrett i oppoverbakker. Da har den vondt for og hoppe ut av gir hvis det blir stoore humper.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Endre88 N1527
- 1,5 bar

- Innlegg: 477
- Registrert: 04 mai 2008, 10:34
- Medlemsnummer: N1527
- Navn: Endre Listhaug
- Bil: SAAB 9000cc
- Sted: Måløy
Legg inn
av Endre88 N1527 » 01 mar 2009, 17:03
Motorfeste, motorfeste og motorfeste
Ganske enkel jobb å bytte

Anbefaler speedparts sine poly-foringer

M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 01 mar 2009, 17:12
Endre88 N1527 skrev:Motorfeste, motorfeste og motorfeste
Ganske enkel jobb å bytte

Anbefaler speedparts sine poly-foringer

skjøønte det.. skulle ha bytta motorfestene når vi skifta motor.

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 01 mar 2009, 19:57
skal nok ikke se bort ifra at det er noe inni girkassa som har tatt kvelden. hadde det vært noe utenfor motoren som hadde skylda, hadde det nok vært stor sjanse for at det skjedde i alle gir. på 9000 til kameraten min har vi samme problemet som deg, bare at det har gått så langt at man må holde girstanga på plass for at den ikke skal hoppe ut om man slipper gassen. han har polyforinger på både gearkasse og motor, og har hatt det leeenge.
dessuten har jeg lest litt rundt, etter å ha fprhørt meg her om hva det kunne være. og det ser ut til å være et veldig vanlig problem at akkurat 3. og 4. gir hopper ut.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
PerH N1870
- 1.2 bar

- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Legg inn
av PerH N1870 » 02 mar 2009, 21:44
Da er jeg i tvil og usikker på hvodan jeg skal finne ut om det er det ene eller andre
Disse polyforingene dere snakker om; er det delenr 85.7575 og 81.5107 til Speedparts eller er det noe annet ? Ser at Speedpars også nevner et spesialverktøy for skifte av 85.7575. Må jeg ha det ?
Det er forsåvidt ikke noen formue å skifte de delene og prøve, men jeg har som sagt også fått høre at det kan være noen foringer i selve girstanga som kan være slitt
Feilsøking er tydeligvis en profesjon man skulle være flinkere i....
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
-
PerH N1870
- 1.2 bar

- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Legg inn
av PerH N1870 » 09 mar 2009, 23:17
Jeg har kommet over denne linken som beskriver skifte av motorfestet ved girkassa.
http://www.saabcentral.com/techhelp/900 ... unting.php
Men den beskrivelsen presiserer at den gjelder for modeller fra 94.
Jeg har M92 9000 og tror ikke jeg har samme brakett for festet av gummiforingen.
Noen der ute som har sett en link til en god beskrivelse for skifet av motorfestet ved girkassa ?
Når jeg kjenner på gummien så virker det som noe av gummien er i ferd med å gå i oppløsning så jeg skulle gjerne skiftet gummiforingen. Spøsmålet er bare hvordan jeg skal gå frem.
I Haynes kap 2A 17-13 står det noe om at man må løfte motoren i venstre festekrok og løfte hele gummiforingen klar fra innfestingen for demontering.
Noen med efaring fra slik operasjon ?

M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
-
Endre88 N1527
- 1,5 bar

- Innlegg: 477
- Registrert: 04 mai 2008, 10:34
- Medlemsnummer: N1527
- Navn: Endre Listhaug
- Bil: SAAB 9000cc
- Sted: Måløy
Legg inn
av Endre88 N1527 » 10 mar 2009, 17:14
Eg har ikkje prøvd, men har nytt girkasse-feste liggande, har spekulert meg grønn på kordan man bytta de men har ikkje funne de ut

So finne du de ut vil eg gjerne vete de

M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
-
PerH N1870
- 1.2 bar

- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Legg inn
av PerH N1870 » 10 mar 2009, 17:26
Endre88 N1527 skrev:Eg har ikkje prøvd, men har nytt girkasse-feste liggande, har spekulert meg grønn på kordan man bytta de men har ikkje funne de ut

So finne du de ut vil eg gjerne vete de

Du ska få beskjed - ellers følg med på strengen. Gi meg beskjed når du har spekulert deg ferdig...

M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
-
Morten N88
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Legg inn
av Morten N88 » 10 mar 2009, 18:24
Er vanskeligere å bytte på på langmotoren ja (de før 94) siden foringa er presset inn i endelokket på girkassa. På de nyere er det ei metallklemme som holder foringa på plass.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 10 mar 2009, 19:31
Er da enkelt... Skjær ut gummien og ta et baufilblad og kutt over hylsa på to plasser
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Endre88 N1527
- 1,5 bar

- Innlegg: 477
- Registrert: 04 mai 2008, 10:34
- Medlemsnummer: N1527
- Navn: Endre Listhaug
- Bil: SAAB 9000cc
- Sted: Måløy
Legg inn
av Endre88 N1527 » 10 mar 2009, 20:31
Tor N12 skrev:Er da enkelt... Skjær ut gummien og ta et baufilblad og kutt over hylsa på to plasser
Va de eg gjorde på de øvre motorfeste
Men må ikkje man sette en jekk under sånn at girkassa ikkje "dette ned"???

M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)