Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 10 mar 2009, 23:09
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 10 mar 2009, 23:14
Pluggen på bilde 1 ska innpå røret som går til turboen(ikke montert på bildet), som har et hull som passer
Røret på bilde 3, mener du det som stikker opp mellom innsugskanalene? Det er isåfall riktig.
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 10 mar 2009, 23:19
Okei, takk!
Så bilde 1, den skal mellom turbo og luftfilter+lmm? right?
Mener ikke det røret som stikker opp, men det som ligger oppå der, det svarte.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 10 mar 2009, 23:23
Det er vel ikke et rør, men en slange

Jeg er rimelig sikker (ikke 100%..) på at den skal der ja, kobles inn på varmeapparatkranen og vannpumpa. Den tynne enden skal vel inn på et rør under innsuget.
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 10 mar 2009, 23:27
Ja, okei da, slange
Ja, den tynne enden vet jeg skal inn på et rør under innsuget, altså det til veivh.ventilasjonen.
er vel ikke værre enn og prøve seg litt frem vil jeg tro.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 10 mar 2009, 23:35
Rambraut N1491 skrev:Ja, okei da, slange
Ja, den tynne enden vet jeg skal inn på et rør under innsuget, altså det til veivh.ventilasjonen.
er vel ikke værre enn og prøve seg litt frem vil jeg tro.
japps..
men det store spm er om noen veit hvordor de la en vannkurs i veivhusvent røret(inn også ut lengere frem på motoren)? er dette for å varme/kjøle? noen forslag?
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 10 mar 2009, 23:40
Det vannet som kommer der, vil ikke det havne rett ned i luftfilteret mitt?
Det slo meg litt nå...
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 11 mar 2009, 00:44
som du ser her på del nr 48 så går det et rør i slangen på veivhusvent. så vannet vil ikke havne i innsuget ditt nei. ferden går videre opp til spjeldhuset ditt. for å varme opp lufta

Sist redigert av
Pål N526 den 11 mar 2009, 12:04, redigert 2 ganger totalt.
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 11 mar 2009, 08:59
Åjaa, haha
Det er så sært at jeg får nesten ikke sagt det
Men bildet funka ikke, men skjønner hva du mener

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 11 mar 2009, 09:42
Datapaal N526 skrev:
men det store spm er om noen veit hvordor de la en vannkurs i veivhusvent røret(inn også ut lengere frem på motoren)? er dette for å varme/kjøle? noen forslag?
Det er for å varme opp slik at oljedampen ikke skal kondensere i slangen. Da får du nemlig ei oljefelle! Så det er ikke sært nei, det har funksjon.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 11 mar 2009, 11:17
Ingvar N629 skrev:Datapaal N526 skrev:
men det store spm er om noen veit hvordor de la en vannkurs i veivhusvent røret(inn også ut lengere frem på motoren)? er dette for å varme/kjøle? noen forslag?
Det er for å varme opp slik at oljedampen ikke skal kondensere i slangen. Da får du nemlig ei oljefelle! Så det er ikke sært nei, det har funksjon.
Spesiell funksjon, tho...
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI