Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
VegardTonheim N1444
- 1,5 bar

- Innlegg: 358
- Registrert: 17 jan 2008, 21:43
- Medlemsnummer: N1444
- Navn: Vegard Tonheim
- Bil: Saab 9000 CSE 2,3t Jub
- Sted: Eikefjord
Legg inn
av VegardTonheim N1444 » 13 mar 2009, 09:12
Hei
Lurer på som topic sier om dei manuelle girkassane i T8 og T16 er like??
Det gjelder altså en -83 mod 900 turbo (145 hk).
Takker for svar

o M97 Saab 9000 CSE 2,3t Jubileum
o M03 Saab 9-3 SS Arc 2,2 TiD
o M07 Saab 9-5 Vector 2,3t BioPower
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0 Turbo
x [Solgt] M95 Saab 9000 CS 2,0i
x [Solgt] M97 Saab 900 SE 2,0 Turbo
x [Solgt] M03 Saab 9-3 Linear 2,2 TiD
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 13 mar 2009, 09:43
Ja, eller kansje ikke helt. Mulig T16 har en litt høyere utveksling, dette ser du av tall nr.3 i fronten av kassen. Er tallet likt, lik utveksling

-
Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Legg inn
av Petter 900 T » 13 mar 2009, 12:03
du kan bruke alle kasser fra en 90, 99, og 900 om hverandre.
Det er skille på spaken i 85 eller 86, så det eneste du må passe på er at spakmekanismen og kassa er samme type Før/etter.
4 eller 5 gir passer om hverandre, men de har forskjellig bunndel på spaken. ellers likt.
Utvekslingen kan flyttes mellom kassene, så det se ikke noe problem. (behold gjerne den du har?)
Drivakslene ble større og sterkere i 87, men der er det også bare å bytte medbringere og aksler.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
VegardTonheim N1444
- 1,5 bar

- Innlegg: 358
- Registrert: 17 jan 2008, 21:43
- Medlemsnummer: N1444
- Navn: Vegard Tonheim
- Bil: Saab 9000 CSE 2,3t Jub
- Sted: Eikefjord
Legg inn
av VegardTonheim N1444 » 13 mar 2009, 12:50
Petter 900 T skrev:du kan bruke alle kasser fra en 90, 99, og 900 om hverandre.
Det er skille på spaken i 85 eller 86, så det eneste du må passe på er at spakmekanismen og kassa er samme type Før/etter.
4 eller 5 gir passer om hverandre, men de har forskjellig bunndel på spaken. ellers likt.
Utvekslingen kan flyttes mellom kassene, så det se ikke noe problem. (behold gjerne den du har?)
Drivakslene ble større og sterkere i 87, men der er det også bare å bytte medbringere og aksler.
Petter
Hei.
Pappa og eg har en slik og900 turbo 83-mod. på hand som vi lurer på å kjøpe. Den har defekt automat, så da blir det nok enten å få tak i ny automatkasse eller bygge om til manuell.
Så det er mulig å få tak i ei standard og900 t16 kasse og bruke den utvekslinga som den har?
Vegard
o M97 Saab 9000 CSE 2,3t Jubileum
o M03 Saab 9-3 SS Arc 2,2 TiD
o M07 Saab 9-5 Vector 2,3t BioPower
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0 Turbo
x [Solgt] M95 Saab 9000 CS 2,0i
x [Solgt] M97 Saab 900 SE 2,0 Turbo
x [Solgt] M03 Saab 9-3 Linear 2,2 TiD
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 13 mar 2009, 12:52
ja det er det.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 13 mar 2009, 16:17
Kan bruke en kasse fra en suger også, er bare at den har litt lavere utveksling.

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Legg inn
av Petter 900 T » 13 mar 2009, 23:00
De automatene er rett og slett ikke bra...
Bygg om til manuell.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 14 mar 2009, 03:31
Petter 900 T skrev:De automatene er rett og slett ikke bra...
Bygg om til manuell.
Petter
Er det egentlig mange automat-kasser til OG900 å oppdrive i det hele tatt..?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Legg inn
av Petter 900 T » 14 mar 2009, 08:56
De er så dårlige at de fleste er blitt spiker for lenge siden...
ikke tenk tanken en gang, det er lett å bygge om til manuell.
Spar på den høyre medbringer-hubben på automaten, den passer på manuellkassa og er mye sterkere! (det eneste som er bra på automaten...)
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
-
zero900t
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Legg inn
av zero900t » 14 mar 2009, 15:18
na_X skrev:Petter 900 T skrev:De automatene er rett og slett ikke bra...
Bygg om til manuell.
Petter
Er det egentlig mange automat-kasser til OG900 å oppdrive i det hele tatt..?
jepp
jeg har 1.
og kasta 1..
Jeg hadde ingen problemer med automatkassene, annet enn at du slapp å røre rørepinnen mellom setene
