Dyno test via OBD 2*EDIT*

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Dyno test via OBD 2*EDIT*

Legg inn av Andrew N1328 » 13 mar 2009, 06:50

Noen som vet hvordan "dyno" testen via tech2 skal utføres? må ha gjort noe feil, på et punkt påstod programmet at jeg hadde 600HK og 1213 NM... nærmeste jeg kom reelle tall var 260HK og 400NM... så noe gjør jeg feil ?
Sist redigert av Andrew N1328 den 13 mar 2009, 16:17, redigert 1 gang totalt.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Dyno test via tech2

Legg inn av Ronny_N169 » 13 mar 2009, 08:54

Det er nok desverre ofte slik det blir gjort med noen limiterfunksjoner i T7 av tunere, setter inn skyhøye verdier for å være sikker på at limiteren er ute av drift. Ofte kan bilen bli styrt av bare en funksjon, f.eks gasspedalens masseforespørsel.Dette er jo i og for seg kanskje greit, men i tillegg er ofte følsomheten for knakking skrudd ned, for å være sikker på at du får dine 260hk også ved 30 grader utetempratur og 95oktan bensin.
Edit: knakkefølsomhet for en B235R orginal vs en tunet fil
http://img152.imageshack.us/img152/168/ ... stuner.jpg
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Dyno test via tech2

Legg inn av Tor N12 » 13 mar 2009, 12:38

Har du lånt deg Tech2 eller er det den OBD-dingsen du skaffet deg du har testet med da?

Men som Daniel sier så er tallet der helt uvesentlig.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Dyno test via tech2

Legg inn av Andrew N1328 » 13 mar 2009, 16:17

Tor N12 skrev:Har du lånt deg Tech2 eller er det den OBD-dingsen du skaffet deg du har testet med da?

Men som Daniel sier så er tallet der helt uvesentlig.
Var tydligvis litt trøtt når jeg laget tråden, mente såklart OBD 2 og ikke tech2 :oops:

Men usikker på om jeg forklarte dette godt nok(igjen, pga trøtthet:P), dette er ikke en verdi jeg får helt uten videre, jeg starter testen, så kjører jeg f. eks. maks gass i et viss gir(gjerne femte har jeg hørt) fra 2000-6000 rpm, så får jeg opp HK og NM... Må også oppgi vekt, og dekkdimensjoner...

Men er uansett slike tall helt på jordet i forhold til virkeligheten, selv om jeg får utført "testen" riktig?
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Re: Dyno test via OBD 2*EDIT*

Legg inn av utengen » 13 mar 2009, 19:02

Hallo

Ja, veldig bra [-o< ,
på annen 95 205e tuning er det som regel 00 i hele matrisen, altså helt avslått. :oops:


Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Svar