SAAB 9000 aero

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: SAAB 9000 aero

Legg inn av freddy85 » 15 mar 2009, 00:14

hehe, det skjer nok for meg :oops:
betaler vel bare litt over 3000 for full kasko på 9-5en.. Får vel ringe å høre men med kasko så må jeg vel betale masssse mere :lol:

Hvordan der det med bonus, er det slik at man får 20% med engang deretter 20 til hvert år helt til man kommer til 70%?

saab4life, hvis du liker bilen får du bare kjøpe den syntes jeg.. Ikke det mest fornuftige valget men ikke så ille som det høres ut som er vel ganske solide biler og ikke vanskelig å finne deler som det er på mange japser der man er nødt til å handle hos forhandler til blodpris.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: SAAB 9000 aero

Legg inn av Tor N12 » 15 mar 2009, 00:26

20% først... så 10% hvert år om man kjører skadefritt
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: SAAB 9000 aero

Legg inn av EdHunter N815 » 15 mar 2009, 01:16

Tor N12 skrev:Ikke alle biler som koster så mye å forsikre da, og en gang må man begynne... surt å være 30 før man får en fornuftig bonus ;)
Helt enig. Det lønner seg kanskje i første omgang, men i det lange løp kan du tape store summer på å ikke ha bil forsikret på deg selv fra første dag. Husk at du ikke bare taper toppbonusen for så lenge du forsikrer på andre, du blir også liggende etter i bonusoppsparing hvert eneste år frem til du når toppen, og det er mange år... I tillegg gir Gjensidige tilbake ungdomstillegget i sin helhet om du kjører skadefritt, her snakker vi faktisk effektivt 2 års forsikring på en moderat bil.

Jeg vet du kanskje er blindet av draget i aeroen, men tro meg, det kan vente et år eller to. Du dør ikke av å kjøre en litt tammere bil en liten stund.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: SAAB 9000 aero

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 mar 2009, 01:31

Om en vil spare pengar på forsikringa, kjøp en so billig bil at en kun har ansvar evt. delkasko (kostar vanligvis ikkje monge 100-lappane ekstra). Ellers er dette med antal hestekrefter en beherskar forskjellig ifrå person til person. Sjølv hadde eg en 900 med forgassarmotor (100hk) som fysstebil. Min bror kjøpte seg en nokre år nyare 9000 2.3T (sidan han ikkje ville køyre "veteranbil") når han fikk lappen året etter. Gikk bra med oss begge sjølv om eg trur det var eg som køyrde hardast :oops:

Uansett vil eg råde trådstartar til å kike seg litt rundt, det er mykje bra til salgs no for en rimelig penge...

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 07 feb 2009, 01:07
Medlemsnummer: N1631

Re: SAAB 9000 aero

Legg inn av freddy85 » 15 mar 2009, 02:44

Hvis man bytter hjulbuer og lakkering så koster det så mye, ihvertfall hvis man ikke gjør det selv eller bekjente. at man kan spørre seg om det er lønnsomt. Du kan jo legge i sammen rep kostnadene på den, samt sammenligne da med like biler på finn og autodb.

Som de sier ovenfor noe som jeg ikke er uening at hvis du har råd så burte man ta forsikring og eierskap på seg selv.
Men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være lønsomt da uansett om man er 18 eller 30 år så må man begynne med 20% det tar ikke kortere eller lengre tid å oppspare seg bonus uansett alder.. Og hvis jeg f.eks får full kasko for 3000 får jeg ikke det hos andre forsikring selskap selv med 70% så da er det vel greit å benytte seg av det lengst mulig

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: SAAB 9000 aero

Legg inn av Tor N12 » 15 mar 2009, 09:54

Kommer jo an på hvor snille dine foreldre er om uhellet skulle være ute også, ikke spes morsomt med bonustap for dem heller ;)
Men altså, f.eks så tror jeg at de fleste selskapene kun registrerer en valnlig 150-hesters LTT som CS eller CSE når man tegner forsikring, mao ikke noen "skummel" turbobil.. Da må det jo være fryktelig mye bedre å kjøpe seg en slik!! Med enkle grep så kan jo den gå som en Aero når man er klar for mere effekt og vil man så er det heller ingen problemer å få den godkjent med Aero-motor. Tror søs betaler 6-7000 for full kasko på sin jubileum, nå har hun litt bonus men hun betaler fortsatt ungdomstilegg ;)

Og som andre har nevnt, nå er det kjøpers marked, man kan gjøre noen virkelig gode bilkjøp for tiden 8)

For ikke å glemme hvor mye gøy man kan gjøre med bilen for de 20k som han skisserer for lakk og rustjobb..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: SAAB 9000 aero

Legg inn av Timon » 16 mar 2009, 03:04

Ut fra egen erfaring vil jeg råde deg til å ikke kjøpe den bilen. Tror du vil komme til å angre pga rust osv, jeg har gjort det selv en gang. Og den dagen det dukker opp en helt rustfri 9000 2,3 turbo til bare 30-40.000 kommer du til å angre enda mer. Jeg kjøpte en ganske tilsvarende bil til denne for bare 39.000: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=16040178 og det er 2 år siden.

Dessuten er jeg enig med de andre her ang. antall hestekrefter. Ikke lurt å ha sprek bil som førstebil, det fant jeg ut 3 mnd etter jeg fikk lappen. Kjørte det bilen gikk, og kræsja på motorveien. Heldigvis ikke så sprek bil, og ingen personskader. (Og forholdsvis ny/sikker bil med airbag osv.)

Og husk at om du kjøper en 9000 med 2,0 turbo eller 2,3 turbo så er det enkelt å hente ut mye hestekrefter senere og det er bare et par deler som skiller 2,3 turbo med 170 hk fra aero med 225 hk.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
saab4life
Innlegg: 23
Registrert: 13 mar 2009, 21:16
Navn: Andreas Hansen Just
Bil: 97 Saab 9000 2.0T
Sted: Stavern

Re: SAAB 9000 aero

Legg inn av saab4life » 16 mar 2009, 14:05

Takker igjen for gode svar;)
Nå er jeg blitt veldig usikker, og rustjobben er ikke så ille, lite rust nesten ikke synlig.
Og når jeg tenker etter så kan en god polering hjelpe på farging så kan lakkeringen vente. Hører hva dere sier om at det er lett og få mere hester i en vanlig 2,0 turbo eller 2,3 turbo men da er det fortsatt ingen Aero med Pilotseter med memory, og et rått originalt musikk anlegg.
Og jeg kan si at jeg gir 30.000,- for bilen og den er visst verdt mye mer. Motoren er byttet for et par år siden og her er et bilde av bilen fra år 2001: http://home.online.no/~torkvaal/varmons ... 000%20Aero
bilen er som sakt ikke gått stort langt heller.
Er det noen som vil tippe ca. pris på forsikring for meg med denne bilen? stoler ikke akkuratt på de "forsikrings kalkulatorene".
det er jo aribag, og 270hk [-X


Mvh saab4life

Brukeravatar
saab4life
Innlegg: 23
Registrert: 13 mar 2009, 21:16
Navn: Andreas Hansen Just
Bil: 97 Saab 9000 2.0T
Sted: Stavern

Re: SAAB 9000 aero

Legg inn av saab4life » 16 mar 2009, 14:11

OOPS, glemte og få fram at jeg får nye skjermer(der det er rust) og fattern er en sabla god sveiser så jeg vil vell tru det er en billig bil med tanke på kostnader osv :D

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: SAAB 9000 aero

Legg inn av Eirik » 16 mar 2009, 14:22

Enkleste er å ta en kjapp telefon til selskapene. Kan være noe avvik i kalkulatorene som ligger på nett, men noen (var det vesta?) bruker faktisk nettkalkulatoren til å gi pris på telefon også.

Hvis jeg skal tippe pris, så blir det 8-10 lakser for ansvar, med deg i papirene.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
saab4life
Innlegg: 23
Registrert: 13 mar 2009, 21:16
Navn: Andreas Hansen Just
Bil: 97 Saab 9000 2.0T
Sted: Stavern

Re: SAAB 9000 aero

Legg inn av saab4life » 16 mar 2009, 15:23

8-10k hadde vært topp =D> Prøvd mange forskjellige nettkalkulatorer og de har ikke saab 9000 aero som et valg :?

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: SAAB 9000 aero

Legg inn av EdHunter N815 » 16 mar 2009, 16:36

saab4life skrev:
...og 270hk [-X


Mvh saab4life
Jeg ville i alle fall ikke fortalt forsikringsselskapet at den har 270hk, med mindre den har vært godkjent trimmet og dette er innført i vognkortet da...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
saab4life
Innlegg: 23
Registrert: 13 mar 2009, 21:16
Navn: Andreas Hansen Just
Bil: 97 Saab 9000 2.0T
Sted: Stavern

Re: SAAB 9000 aero

Legg inn av saab4life » 16 mar 2009, 17:03

Så hvis jeg skal være så uheldig og krasje, så sitter jeg med gjeld i noen år!
hmm

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: SAAB 9000 aero

Legg inn av EdHunter N815 » 16 mar 2009, 17:34

saab4life skrev:Så hvis jeg skal være så uheldig og krasje, så sitter jeg med gjeld i noen år!
hmm
Hvis de finner ut at den er trimmet vil det nok ikke være heldig nei, i alle fall ikke om der er alvorlige personskader med millionutbetalinger. Derfor er det ikke noe sjakktrekk å oppgi at den er trimmet ved tegning av forsikring. Jeg ville nok gått for å oppgi orginaleffekten på 225, og så får det bli deres problem å finne ut at den er trimmet. ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Innlegg: 1865
Registrert: 03 mai 2006, 00:21
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Re: SAAB 9000 aero

Legg inn av Eirik » 16 mar 2009, 17:34

saab4life skrev:8-10k hadde vært topp =D> Prøvd mange forskjellige nettkalkulatorer og de har ikke saab 9000 aero som et valg :?
Du får prøve med 2,3T, som burde gi en viss pekepinn. Men tar jo ikke lange tida å ringe.
25 Year anniversary of Saab 9000

Svar