Verksted som utfører innvendig motorrens? Evt. Pris.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
wollis
1.2 bar
1.2 bar
Navn: Thomas
Bil: 2001 9-5 Aero Est.
Sted: Finnøy, Rogaland

Verksted som utfører innvendig motorrens? Evt. Pris.

Legg inn av wollis » 15 mar 2009, 05:47

Hei, folkens!

Nå har jeg endelig fått kjøpt meg bilen jeg har hatt noen spørsmål om tidligere (9-5 Aero ´00).

viewtopic.php?f=12&t=24857
viewtopic.php?f=26&t=24781

Som seg hør og bør vil bilen få seg en service og nødvendig vedlikehold/oppretting av feil som en Naf-test avdekket/evt. ikke avdekket.

Oppfordringen fra EdHunter N815 om å få Speedparts til å ta ned bunnpannen og rense bunnsilen, samt sørge for at bilen har siste veivhusventilasjon skal etterfølges. Er det noen som vet om Speedparts eller andre verksted utfører motorrens med dieselflush slik som Macgeier angir her?
viewtopic.php?t=3402

Jeg har ikke tid eller mulighet til å gjøre dette selv(avsluttende eksamener...),-det er derfor jeg spør om evt. pris. Bilen hentes i Oslo, derfor skal den serves hos Speedparts rett etter overtagelse. En flush kan også utføres i Stavanger-området hvis det finnes noen som utfører det der.

Jeg ser fra en gammel tråd startet av Speedparts at det ihvertfall ble solgt en Protec-pakke.
viewtopic.php?f=23&t=8197

Jeg ønsker selvfølgelig å ha en best mulig fungerende bil de neste årene. Vedlikeholdet på bilen har fram til nå vært bra, men ikke pedantisk slik som det vil være når bilen er i mitt eie.

Takknemlig for alle svar!

Thomas.

Ps. Beklager hvis dette burde ha blitt plassert under en av de to gamle trådene mine. Ds.
Sist redigert av wollis den 15 mar 2009, 09:27, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Sted: Drammen

Re: Verksted som utfører innvendig motorrens? Evt. Pris.

Legg inn av Henrik N449 » 15 mar 2009, 09:20

Gratulerer med fin bil! Jeg har aldri hørt om anerkjente verksteder som dieselflusher motorer, det tror jeg ikke dem tør... Men ethvert verksted og bilrekvisita bugner jo over av innvendig motorrens-produkter, så det er nok heller det du får om du spør om en "internal shineup" av motoren. Dvs, den typen som du heller rett i olja og "rører" litt rundt før du bytter all olja på vanlig måte. Mye tryggere. Ingen anelse om det funker, jeg hadde godt for dieselflush selv!

Også bør du polere lakken, hvis ikke du kan se og kjenne at det er blitt gjort nylig :)
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
wollis
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av wollis » 15 mar 2009, 09:34

Tusen takk for det! Håper bare at jeg ikke har kjøpt katta:P Vel, en vet aldri.

Ja, når det kommer til lakken skal jeg nok levere den inn hos Forus bilpleiesenter når medlemskortet er ankommet. Ser vi har en rabattavtale der, så da blir det full pakke.

Jeg får be om en slik Protec-rens fra Speedparts side og så ta en dieselflush i sommer når jeg er kommet hjem til Norge for godt. Vanker ei cognac-flaske til noen som kunne ha hjulpet meg med det. =P~

Nå har jeg uansett satt av litt ekstra midler til evt. oppgraderinger, men vil jo selvfølgelig ta vedlikeholdet først. Får heller bestille nye dempere og foringer osv. om ei lita stund hvis Speedparts-oppholdet blir dyrt.

Mvh.

Thomas.

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N1631

Legg inn av freddy85 » 15 mar 2009, 12:40

Husk og bytt o-ringen også ikke bare rens sila når man først gjør det,, er jo tross alt ganske mye jobb å ta den ned. o-ring som er dårlig kan også føre til dårligere oljetrykk.
Hvis dere finner sludge må man ta å seff rense panna, sila men også av med ventilcoveret og rense de "gangene" oppi coveret. Deretter motorrens.

Det er veldig enkelt å sjekke om det er montert oppgradert veivhusvent bare ta av det bakre coveret på motoren og se på den påfyllingsrøret der skal det være en slange som går til det metall røret på siden av motoren. og nippelen på påfyllingsrøret skal være støpt.

edit:
Hvis det ser slikt ut under coveret er det oppdatert..Bilde
Nå skal det sies at jeg lurer på hvor mye denne oppdateringe har å si, tviler på at det er mye det viktigste er hyppige oljeskift med bra olje (valvoline eller mobile1) og siden den er byttet på hver 15k så burdte det være bra selv om 10k er anbefalt men er vel de færreste bilen sm har blitt gjort det på siden ny da de fleste ny bil eierne bare følger service
Sist redigert av freddy85 den 15 mar 2009, 13:17, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 15 mar 2009, 12:58

Eneste erfaringen jeg har med Forus Bilpleie er denne: http://www.detailersclub.no/forum/index ... =forus+bil

Hadde jeg vært deg ville jeg heller tatt kontakt med Kjell Roulund og hørt om han kunne tatt bilen din. Firmaet heter Roulund Detailing, og drives vel på hobbybasis.

http://www.detailersclub.no/forum/index ... =forus+bil
http://www.detailersclub.no/forum/index ... c=1361&hl=
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
wollis
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av wollis » 15 mar 2009, 17:57

Hei!
freddy85 skrev:Husk og bytt o-ringen også ikke bare rens sila når man først gjør det,, er jo tross alt ganske mye jobb å ta den ned. o-ring som er dårlig kan også føre til dårligere oljetrykk.
Hvis dere finner sludge må man ta å seff rense panna, sila men også av med ventilcoveret og rense de "gangene" oppi coveret. Deretter motorrens.

Det er veldig enkelt å sjekke om det er montert oppgradert veivhusvent bare ta av det bakre coveret på motoren og se på den påfyllingsrøret der skal det være en slange som går til det metall røret på siden av motoren. og nippelen på påfyllingsrøret skal være støpt.
Håper og tror at Speedparts vil gjøre det som er nødvendig med tanke på oilsludge og tildels motorrens. Skal også be om ny O-ring. Jeg vil heller bruke 10000kr mer nå enn å få ei motorskjæring i fanget under kjøring.
Eirik skrev:Eneste erfaringen jeg har med Forus Bilpleie er denne: http://www.detailersclub.no/forum/index ... =forus+bil
Ok, de gjorde nok en litt slett jobb i utgangspunktet, men godt det ble rettet opp etterhvert. Jeg tenkte, kanskje feilaktig, at firmaer STCN har medlemsrabatt hos har blitt utprøvd og godkjent av medlemmer. Det er vel STCN-medlemmer som har kommet i kontakt med disse?
Eirik skrev:Hadde jeg vært deg ville jeg heller tatt kontakt med Kjell Roulund og hørt om han kunne tatt bilen din. Firmaet heter Roulund Detailing, og drives vel på hobbybasis.
Dette så jo kjempebra ut. Hvis jeg kan bidra til at en så dyktig ildsjel kan finne det liv laga å drive med bilpleie på heltid,-da må jeg jo bidra. Etterhvert så vil jeg nok pusse og gnikke på bilen min selv, men da må tiden først strekke til.

Thomas.

Brukeravatar
Eirik
Overload!!!
Medlemsnummer: N943
Navn: Eirik
Bil: M91 9000 CD 2,3i

Legg inn av Eirik » 15 mar 2009, 22:10

Vet ikke hva tlf.nummer er til roulund detailing, eller om han har tid. Men jeg kan vel formidle kontakt om du trenger det.
25 Year anniversary of Saab 9000

Brukeravatar
wollis
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av wollis » 15 mar 2009, 22:42

Takk for det! Jeg gjorde et kjapt søk på internett og fant både adresse og telefonnummer, men jeg må vente til jeg har bilen og jeg har tid til å levere den. Det hadde sågar vært fint å se på for å lære noen triks :wink:

Mvh.

Thomas.

Svar