900T16 startproblem

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Dyser åpner ikke, T16

Legg inn av Ottar N398 » 15 mar 2009, 12:29

Rambraut N1491 skrev:
HansWF skrev:Det er ett jordingspunkt som pleier å sitte på den fremre løftekroken på motoren. Viktig at denne er bra jordet.

Der er det ingenting på min motor nå i allefall.. bare to tomme hull.. men hva skal jordes der?
Der skal det være et par ledninger som kommer fra LH nettet ditt ;)
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Dyser åpner ikke, T16

Legg inn av Rambraut N1491 » 15 mar 2009, 13:26

Ottar N398 skrev:
Rambraut N1491 skrev:
HansWF skrev:Det er ett jordingspunkt som pleier å sitte på den fremre løftekroken på motoren. Viktig at denne er bra jordet.

Der er det ingenting på min motor nå i allefall.. bare to tomme hull.. men hva skal jordes der?
Der skal det være et par ledninger som kommer fra LH nettet ditt ;)
Ok, de har jeg jordet på fuelrailen.. så det er ikke noe problem.
Men vi får fortsatt ikke strøm TIL dysene... Eller noe annet av de koblingene i motorrommet, men relèer og hjerne får strøm.. 12,7V.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Dyser åpner ikke, T16

Legg inn av Ottar N398 » 15 mar 2009, 14:35

Du har altså lagt opp tenningssignalet (den blå ledningen fra hjernen) til minus på coil og du er helt sikker på at den andre ledningen (Grønn/hvit) får spenning når du slår på tenningen? Pleier alltid å være en av disse
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Dyser åpner ikke, T16

Legg inn av Rambraut N1491 » 15 mar 2009, 14:42

Ottar N398 skrev:Du har altså lagt opp tenningssignalet (den blå ledningen fra hjernen) til minus på coil og du er helt sikker på at den andre ledningen (Grønn/hvit) får spenning når du slår på tenningen? Pleier alltid å være en av disse
Ja, det er slik vi har gjort det.
Vi har også tatt den BLÅ fra TENNINGSMODUL til BLÅ (pin 1) på hjerne... er slik vi har fårstått dette.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Dyser åpner ikke, T16

Legg inn av Ottar N398 » 15 mar 2009, 14:50

Men har du tett den blå fra tenningsmodulen, har du da brukt en strømtyv eller noe slikt? har jo ikke noe koblingspunkt der :) Isåfall råder jeg deg til å kaste strømtyven så lagt du kan og heller legge ledningen til coilen der du kan feste den med skikkelige saker. Nå eg jeg ikke sikker på om den blå på tenningsmodulen er den samme som (-) på coilen men det kan du måle deg fram til..
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Dyser åpner ikke, T16

Legg inn av Rambraut N1491 » 15 mar 2009, 14:55

- (1) fra tenningsmodul skal til (-) på coil, altså BLÅ?
- (1) fra HJERNE skal også kobles til (-) på coil?
Er det slik og forstå?

Men du kan ikke skrive det punktlig hvor alle disse ledningene skal?
- ??
- ??
- ??

Slik.. klarer ikke konsentrere når ting står skrevet litt hulter til bulter osv... dessverre.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: Dyser åpner ikke, T16

Legg inn av Ottar N398 » 15 mar 2009, 15:01

Hvis T8 nettet ditt er helt intakt, skal du ikke behøve å gjøre noe mer enn å legge den blå fra LH hjernen bort til coilen (-) og den (Hvit/Grønn) fra LH til et sted der det kun er spenning når tenningen er på: Eksempel (+) på coilen..

Ellers kan du sjekke hallgiveren på fordeleren, er vel den som gir signal til tenningsmodulen. Så har du glemt den får du samme symptomer. Dette kan du vel sjekke med å kjøre den på starteren å se om turtallnåla flytter seg ;)
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Dyser åpner ikke, T16

Legg inn av Rambraut N1491 » 15 mar 2009, 16:36

Åååja, det funka, nå kommer det bensin og bilen tenner litt som det er en gang i blandt, men starter ikke heeelt. bare litt poff poff, bang bang PANG!.. :P

Tips?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.

Legg inn av Gandulf N1535 » 15 mar 2009, 17:11

Justert fordeleren? :P
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.

Legg inn av Rambraut N1491 » 15 mar 2009, 17:17

Gandulf N1535 skrev:Justert fordeleren? :P
Den har ikke vært rørt på siden den sist ble juster, og må gudene vite når det var :p
Andreas kjørte jo bilen hjem fra Sverige og da fuska den ikke, og han har ikke vært borti fordeleren.

Er verdt og nevne at i laav hastighet, 20-25kmh så tenner den hissig og ofte, men når den nærmer seg 30 og over så er den helt stille... Relèene tikker fint..
OG JA, vi trillstarter den.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.

Legg inn av Gandulf N1535 » 15 mar 2009, 17:22

Ja det er jo sant, du bytta hele motoren. Jeg hadde min i småbiter :P Nei da vet jeg ikke, du får sette din lit til de som er mer bevandret her på forumet, evt. feilsøke og utelukke selv.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.

Legg inn av Rambraut N1491 » 15 mar 2009, 17:27

Jepp, gjorde det :D

Tja, vet ikke helt hva jeg skal feilsøke etter men.. :p
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.

Legg inn av Rambraut N1491 » 15 mar 2009, 18:38

fikk til slutt fart på relèer og dyser, men når vi kobler fra (blå - hjerne) til (blå - coil) og (gr/hv + hjerne) å (gr/hv + coil) og (BLÅ, SLOT 1 tenningsmodul) til (blå, SLOT 1 hjerne).. det stemmer med alt m.t.p dyser og relèer.

Men når vi drar rundt starteren så går den rundt i toppen 2-3 sekunder før den BRÅ stopper og står litt før den drar rundt igjen, dette gjentar seg hele tiden.

Når vi prøver og trillstarte (i 2. gir) kjærra så er den etter på ganske lavt turtall (15-25kmh).. over den farta i 2. giret er den ikke etter i det heletatt. Hjelper veldig om vi pumper gassen fort som fa*n på lavt turtall, den jager litt mer da.

Fyllte også på 20 liter 98 blyfri for og utelukke kondens..

Hjelp, anyone?!?! :worry:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

el_duch N323
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 18 jan 2004, 01:00
Sted: Bergen

Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.

Legg inn av el_duch N323 » 15 mar 2009, 20:36

Sjekk pluggene, e di svarte eller våte hjelper det å la motoren stå over natten uten pluggene i, en og900 er veldig sensitiv for fuktige plugger. Har du sjekket NTCen, den blå dingsen midt mellom innsugsrørene at den gir riktig verdi til hjernen, den funker som en "choke", gir ekstra bensin når motoren er kald. Tenningsrekkefølgen er en go ting å sjekke (1 3 4 2)
9-3 5-d -00 steg 3
900 Turbo S -84 med airflow styling (bruksbil)
900 cc ombygget til t8 m ny front -86 nå med LH2.2 (pensjonert)
900 5-d -89 8v
900 Cabbe -88

Brukeravatar
Sondreot
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 99
Registrert: 18 sep 2006, 06:17
Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
Sted: Bergen

Re: Dyser åpner, men starter ikke. Siste post.

Legg inn av Sondreot » 15 mar 2009, 21:11

Rambraut N1491 skrev:Men når vi drar rundt starteren så går den rundt i toppen 2-3 sekunder før den BRÅ stopper og står litt før den drar rundt igjen, dette gjentar seg hele tiden.
Typisk symtom på feil tenningstidspunkt eller feil rekkefølge.. Sjekk at ledningene er på rett plass i forhold til rotor :wink:
03 Saab 9-5 sedan Vector

Svar