[Løst] M92 9000 2,3T - Gåen magnetventil

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabotøren N1544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 07 des 2008, 13:26
Medlemsnummer: N1544
Navn: Levi
Bil: 9-3 SE turbo
Sted: Bergen

[Løst] M92 9000 2,3T - Gåen magnetventil

Legg inn av Saabotøren N1544 » 19 mar 2009, 15:10

God ettermiddag!

Bilen det gjelder er en M92 9000 CD 2,3T (pre-Trionic) som i det siste har nektet å lade over GLT. :(

Div. info: chippet, fjernet katalysator, Forge resirk dump, JR intake kit, større intercooler. Har nettopp skiftet toppakning og en sprukket eksosventil, og samtidig byttet ventiltetninger og polert eksosportene og portmatchet innsug med innsugsporter. Problemet med GLT oppstod FØR arbeidet med toppen ble gjort, toppakningen ble byttet pga. masse røyk fra eksosen og majones i kjølevesken. Tidligere har bilen ladet til enden av det røde på Turbo/APC måleren. Har demontert, renset, blåst utav og smurt magnetventilen flere ganger. Cruisekontroll har ikke virket så lenge jeg har hatt bilen, og TCS virker som den skal. Bilen har (desverre!) automatgir.

Har brukt søkefunksjonen for å prøve å finne svar på problemet mitt, og fra det jeg har sett kan det virke som jeg har gåen magnetventil, men skulle gjerne hatt bekreftelse fra andre, og helst prøvemontert en fungerende MV. I et forsøk på å finne årsaken til GLT har jeg gått igjennom en del feilsøking, og dette er det jeg har kommet frem til:

- Ingen åpenbare vakuumlekkasjer
- Alle slanger til magnetventilen er koblet riktig
- APC sikring OK
- Alle bremselys osv i orden bak
- Wastegate staget sitter på, WG klokke og WG plate ok
- Turboen lader som bare juling med W slangen koblet av magnetventilen
- Bilen går fremdeles på GLT med magnetventil pluggen koblet av
- Ingen klikk fra magnetventil når tenningen slås på
- Har målt ca. 3,6 ohm mellom plugg 1-2 og 1-3 på magnetventil
- Med magnetventilen demontert kan jeg blåse gjennom R og W (tegn på gåen magnetventil?) :wierdface:

Er det noen i Bergensområdet som har en magnetventil jeg kan prøvemontere?

All hjelp og tilbakemelding settes stor pris på. [-o<
Mvh Levi
Sist redigert av Saabotøren N1544 den 23 mar 2009, 00:02, redigert 2 ganger totalt.
My other Saab is a fighter jet.
'02 9-3 SE 2.0t - Nå til salgs! Se Biler Selges underforum.
X - '92 9000 CD 2.3T
X - '87 9000 CC 2.0T
X - '95 900 S 2.0i

Brukeravatar
Saabotøren N1544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 07 des 2008, 13:26
Medlemsnummer: N1544
Navn: Levi
Bil: 9-3 SE turbo
Sted: Bergen

Re: M92 9000 2,3T - Gåen magnetventil? Bytteventil i Bergen?

Legg inn av Saabotøren N1544 » 21 mar 2009, 13:12

På et forum med så mange opplyste Saab entusiaster, er det virkelig ingen som har noe å bidra med? Det ser da ut som de fleste andre tråder på forumet får de svarene som trengs ganske kjapt... :roll:

Jeg spør igjen:
Kan noen bekrefte eller avkrefte om det er magnetventilen som er gåen?
Finnes det en vennligsinnet Saab'er i Bergen som er i besittelse av en magnetventil (enten løst eller på bil) jeg kan prøvemontere for å se om bilen går som den skal igjen?

Med vennlig hilsen en Saab entusiast som savner fullt ladetrykk
My other Saab is a fighter jet.
'02 9-3 SE 2.0t - Nå til salgs! Se Biler Selges underforum.
X - '92 9000 CD 2.3T
X - '87 9000 CC 2.0T
X - '95 900 S 2.0i

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: M92 9000 2,3T - Gåen magnetventil? Bytteventil i Bergen?

Legg inn av Paradigm N558 » 21 mar 2009, 13:15

Hei, veldig bra tråd, godt dokumentert :)
Jeg setter ei pølse med tilbehør på magnetventilen din :)
Men, jeg har nok ingen MVer å prøvebytte med nei ;)
Og, angående sent svar, slik er det på forumet i helgene, på mandag blir svarene å hagle ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Saabotøren N1544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 07 des 2008, 13:26
Medlemsnummer: N1544
Navn: Levi
Bil: 9-3 SE turbo
Sted: Bergen

Re: M92 9000 2,3T - Gåen magnetventil? Bytteventil i Bergen?

Legg inn av Saabotøren N1544 » 21 mar 2009, 13:22

Hoi, tusen takk for svar! Det gikk fryktelig kjapt, hehe... =D>

Kan for øvrig opplyse om at "TCS" lyser hele tiden nå, i vinter har det lyst litt (svakt lys) uten at det har hatt noen innvirkning på ladetrykket. Sett bort ifra TCS lyset så er det vel enkelte symptomer som såvidt jeg har oppfattet tyder på at det er magnetventilen, da spesielt motstanden fra pin 1-3 og dette med å blåse gjennom både R og W..?

Hadde vært greit å bare fått prøvd en fungerende MV for å være helt sikker, ny magnetventil er ikke akkurat billig... #-o
Når det er sagt, er det noen som har en magnetventil til salgs? :lol:
My other Saab is a fighter jet.
'02 9-3 SE 2.0t - Nå til salgs! Se Biler Selges underforum.
X - '92 9000 CD 2.3T
X - '87 9000 CC 2.0T
X - '95 900 S 2.0i

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: M92 9000 2,3T - Gåen magnetventil? Bytteventil i Bergen?

Legg inn av Tor N12 » 22 mar 2009, 00:57

På magnetventilen så skal du jo ohme mellom pinne 1&2 samt 2&3..
TCS kan også gjøre at bilen går i glt..

Blir bare vill gjetting å komme med forslag på hva som kan være galt, man må rett og slett feilsøke og det er ei rimelig lang liste når du har TCS. Med TCS så er du jo også avhengig av Tech2 eller aller helst ISAT for å kunne feilsøke fullstendig.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Saabotøren N1544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 07 des 2008, 13:26
Medlemsnummer: N1544
Navn: Levi
Bil: 9-3 SE turbo
Sted: Bergen

Re: M92 9000 2,3T - Gåen magnetventil? Bytteventil i Bergen?

Legg inn av Saabotøren N1544 » 22 mar 2009, 21:40

Takk for tilbakemelding så langt. Har også sjekket motstanden på pin 2-3, men fikk en uventet verdi på ca 0,26 Ohm. Dette, i kombinasjon med at det blåser friskt gjennom de to andre utgangene når jeg blåser i R og W gjør at jeg mistenker gåen magnetventil, da dette såvidt jeg har fått med meg ikke skal være slik. Skulle som sagt gjerne fått bekreftet eller avkreftet mistanken fra noen som vet dette sikkert, og/eller prøvd en fungerende MV hvis det finnes en vennlig Saab sjel i Bergensområdet som vil gi meg en hjelpende hånd. :?

Angående TCS så ble den feilsøkt og reparert på verksted i Sverige rett før jeg kjøpte bilen i desember, og det skulle egentlig forundre meg om den hadde tatt kvelden igjen. Når det er sagt, så kan jeg også nevne at TCS lyset har stått på både "litt" og "helt" i vinter uten at det har påvirket ladetrykket (unntatt når TCS har slått inn pga hjulspinn), og det begynte ikke å lyse "helt" før for noen dager siden - lenge etter problemet med GLT oppstod.

Kan for øvrig opplyse om at bilen sluttet å lade fullt samme dag som jeg byttet H4 kontaktene i frontlyktene, uten at jeg kan forestille meg at det har noen sammenheng. Kontaktene ble byttet på grunn av at ene frontlykten ikke tente skikkelig (den andre tente ikke skikkelig etter den første var blitt byttet, hadde likevel tenkt å bytte begge). #-o
My other Saab is a fighter jet.
'02 9-3 SE 2.0t - Nå til salgs! Se Biler Selges underforum.
X - '92 9000 CD 2.3T
X - '87 9000 CC 2.0T
X - '95 900 S 2.0i

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: M92 9000 2,3T - Gåen magnetventil? Bytteventil i Bergen?

Legg inn av Tor N12 » 22 mar 2009, 22:58

Om du måler så lite på 2-3 så er magnetventilen i allefall ødelagt.
TCS-lampa lyser jo ikke om tcs'n fungerer som den skal ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Saabotøren N1544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 07 des 2008, 13:26
Medlemsnummer: N1544
Navn: Levi
Bil: 9-3 SE turbo
Sted: Bergen

M92 9000 2,3T - Gåen magnetventil? Bytteventil i Bergen?

Legg inn av Saabotøren N1544 » 22 mar 2009, 23:42

Var vel det jeg tenkte... Får begynne letingen etter ny magnetventil. Noen som har til salgs? :?:

Angående TCS så må jeg si at jeg har lurt på hvorfor lyset konstant har vært mer eller mindre på, men TCS har virket "som det skal" i den forstand at den har begrenset hjulspinn. Iogmed at Turbo/APC måleren har gått til enden av det røde feltet ved fullt pådrag kan jeg vel ikke påstå at TCS har begrenset ladetrykket nevneverdig. At TCS lyset lyser når det ikke skal er en annen sak, hvorfor dette skjer vet jeg ikke - men jeg vurderer mer og mer å fjerne hele TCS skiten...

Mvh Levi

Svar