Men er nok lite strøm som Gandulf sier.. for la merke til en liten ting før, at når det er lite strøm så lever turtelleren sitt eget liv.. går litt opp og ned når jeg vrir om tenninga

Moderator: Moderatorer
Gandulf N1535 skrev:Har du ladet batteriet da? Må nok lades en stund for at det skal være tilstrekkelig, evt. så kan du bruke startkabler hvis du er av den utålmodige typen![]()
Min startet ikke med en gang vi koblet på startkablene; det måt sa bare klikk. Måtte ruse motoren på den andre bilen en del før det skjedde noe.
Jeg har akkurat samme erfaringen som RonnyRonny_N169 skrev:Du har vel koblet jodringsfletta fra girkassa til chassi. Denne forglemmelsen kan gi noen rare feil.
Det blir jo ikke jordfeil som brenner sikringa.. Det er et overslag som gjør det, og overslaget har du jo også lokalisert sånn høvelig en plass i pumpekretsen.. Sjema er tingen her, finn alle sluttforbrukere som har spenningstilførsel gjennom samme sikring (trenger ikke være kun bensinpumpe), og start feilsøk ved forbrukere. Er forbrukere lav eller lik null ohm når forbruker er frakoblet har du funnet årsak til brente sikringer. I motsatt fall starter du i forbrukerenden av plusskabler og ohmer til gods gjennom alle kontakter og overganger helt til du når fram til sikringsboks (også frakoblet forbrukere fra ledningsnett). Da har du funnet overslaget en plass på veien gjennom ledningsnettet, for jobber du fra stikk til stikk, ledningsseksjon til ledningsseksjon så finner du fort feilen, og kommer nok til å være ganske synlig og..Rambraut N1491 skrev:Men er egentlig heelt sikker på at det er jordingsfeil, for når vi skrur på tenninga så ryker sikringen til bensinpumpa..
Ta i samme sleng å ohm over plassen til sikringen mens tenningen er slått av for å se om du måler kortsluttning. Gjør du det, så er det bare å begynne å feilsøke på el-nettetHaaka skrev:Det blir jo ikke jordfeil som brenner sikringa.. Det er et overslag som gjør det, og overslaget har du jo også lokalisert sånn høvelig en plass i pumpekretsen.. Sjema er tingen her, finn alle sluttforbrukere som har spenningstilførsel gjennom samme sikring (trenger ikke være kun bensinpumpe), og start feilsøk ved forbrukere. Er forbrukere lav eller lik null ohm når forbruker er frakoblet har du funnet årsak til brente sikringer. I motsatt fall starter du i forbrukerenden av plusskabler og ohmer til gods gjennom alle kontakter og overganger helt til du når fram til sikringsboks (også frakoblet forbrukere fra ledningsnett). Da har du funnet overslaget en plass på veien gjennom ledningsnettet, for jobber du fra stikk til stikk, ledningsseksjon til ledningsseksjon så finner du fort feilen, og kommer nok til å være ganske synlig og..Rambraut N1491 skrev:Men er egentlig heelt sikker på at det er jordingsfeil, for når vi skrur på tenninga så ryker sikringen til bensinpumpa..
Om du er sikker på at det er innslaget i starteren som slår, og ikke releer osv. så har du enten for lav spenning eller feil i starteren.. Lav spenning er ikke synonymt med dårlig batteri eller dårlig lading. Kan også være spenningsfall i plusskabel, dårlig kontakt ved batteripoler og starterpol osv.. Rengjør alt du ser og sett til alle kontakter og poler godt..![]()
Prøv med ny starter..
Nei, du har garantert ikke dette bare fordi du byttet coil. Dette er noe du har gjort feil tidligereRambraut N1491 skrev:Huff... alt dette bare fordi jeg bytta coil? jaja... får vel starte feilsøkinga utti uka.
Huff, jaja.Ottar N398 skrev:Nei, du har garantert ikke dette bare fordi du byttet coil. Dette er noe du har gjort feil tidligereRambraut N1491 skrev:Huff... alt dette bare fordi jeg bytta coil? jaja... får vel starte feilsøkinga utti uka.