Lillevik skrev:Clutchpedalen gikk rett i gulvet å ble værene der for drøye 2 uker siden. Ble nevnt at det antagentligvis var hovedsylinderen som sitter på innsiden av bilen eller evnt lekkasje på rør/slange.
Har sett over alle rør og slanger og skifter hovedsylinderen, men problemet er det samme. De fleste er enige at da "MÅ" det være slavesylindern, men kan det være andre ting også burde sjekke?
Slik sopm det ser ut nå skal jeg prøve å bytte slavesylinderen, hvis noen her har erfaring med dette, evnt ting man burde tenke på ved bytting av den så setter jeg pris på alle svar.
På forhånd takk!

Clutshoverføringen består av hovedsylinder, slavesylinder og røret som forbinder disse, så har du skiftet hovedsylinder og er sikker på at det ikke lekker noe av rør, så er det bare slaven igjen. I hovedsylinder kan det oppstå innvendig lekk, hvor trykk forsvinner tilbake til væskebeholder, ergo ingen synlig lekk. 99% av slavesyl. er utformet slik at den stort sett kun lekker utover, ergo kan du ved trykkfall konstatere feil i slave dersom du har en lekasje fra girkasse som ikke er olje. Virker som du skal skifte slaven ja..
Slaven var kanskje på innsiden av girkassa her.. Ergo bør du ha bilen på løftebukk, støtte opp motor i venstre underkant eller henge opp motor ovenfra i en løftekrok på venstresiden av motoren, for å få demontert komplett eller delvis underramme for å få girkasse ut av ramme/subframe. Forstilling demonteres nok på begge sider pga. drivakslinger og ramme.. Bør kanskje regne med minst 4-5 timer om du ikke har gjort jobben før, og sørg for å ha grei tilgang til verktøy og utstyr.. Avhengig av km-stand bør du vurdere tilstand på lamell og trykkplate, tetteringer og lager for mulig skift i samme sleng.. Er litt arbeid, og iallefall i en liten garasje f.eks. selv om det går det og..
Dog, før du river girkasse skal du sikre deg at du har fått luftet skikkelig, gjerne med vacuum nede og trykksatt væskebeholder... Men klart, ser du lekasjen så skifter du slaven..
