9-5 kabelbrudd bakluke

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Bjørn N3234
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

9-5 kabelbrudd bakluke

Legg inn av Bjørn N3234 » 26 mar 2009, 10:34

De siste ukene har Cruise Control på bilen min sluttet å fungere. Jeg trodde først at det var sensorene/bryterene ved brems- og clutsjpedalene, men det viste seg at jeg hadde kabelbrudd i kabelgangen inn i bakluken. Elektronikken til Cruise Control blir påvirket av bremselyskretsen, har jeg fått opplyst. Foreløbig har jeg bare tvinnet sammen ledningene og hatt krympestrømpe over. Pris på nytt Saab kabelopplegg er ca KR 2.300,-

1. Hvordan kan jeg fikse dette selv på en mere permanent måte?
2. Er det mulig å gjøre noe for å forhindre at det skjer igjen? Altså gjøre noe med den skarpe kanten på plasthylsen/festet, som gnisser mot ledningene.

Bilde

Takker for gode råd!
Sist redigert av Bjørn N3234 den 26 mar 2009, 11:15, redigert 1 gang totalt.
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9-5 kabelbrudd bakluke

Legg inn av Paradigm N558 » 26 mar 2009, 10:46

Det er bare èn måte å gjøre dette på, med mindre du skal bytte kablene, og det er å lodde de samme og sette krympestrømpe over. Da holdet det, og du får ikke problemer med det.
Og det er fort og enkelt gjort om du har tilgang til avisoleringstang, avbitertang, loddebolt, krympestrømpe og lighter.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Re: 9-5 kabelbrudd bakluke

Legg inn av Petter 900 T » 26 mar 2009, 11:25

Ikke lag skjøt der det er brudd, da får du et nytt stresspunkt.

Skjøt inn en ny kabelstump på ca 15-20 cm, slik at kabelen blir "ny" der den beveger seg.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Bjørn N3234
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 28 sep 2006, 17:18
Sted: Trondheim

Re: 9-5 kabelbrudd bakluke

Legg inn av Bjørn N3234 » 26 mar 2009, 18:31

Petter 900 T skrev:Ikke lag skjøt der det er brudd, da får du et nytt stresspunkt.

Skjøt inn en ny kabelstump på ca 15-20 cm, slik at kabelen blir "ny" der den beveger seg.

Petter
Dette virker for meg som den beste løsningen! Er det noen som vet hva slags kabel jeg bør kjøpe, altså tykkelse og motstand? Hvordan er det best å skjøte en slik kabel?

Finnes det noen måte å hindre at det skjer på nytt? Altså en fix for en åpenbar designsvakhet.
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

Brukeravatar
aero01
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 02 aug 2005, 01:00
Sted: Klæbu

Re: 9-5 kabelbrudd bakluke

Legg inn av aero01 » 27 mar 2009, 00:06

er et kjent problem på 9-5 sedan. Ledningene blir stive og går av. Man får kjøpt 'myke'ledninger som skal tåle bevegelsen ekstra godt. Saab har kommet med et service tips om det der det står hvilke ledninger man kan bruke til å lodde inn i det utsatte området.

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: 9-5 kabelbrudd bakluke

Legg inn av Andrew N1328 » 27 mar 2009, 06:52

bjolester skrev: Dette virker for meg som den beste løsningen! Er det noen som vet hva slags kabel jeg bør kjøpe, altså tykkelse og motstand? Hvordan er det best å skjøte en slik kabel?

Finnes det noen måte å hindre at det skjer på nytt? Altså en fix for en åpenbar designsvakhet.
Ser ut som 1,5mm2 det der. Du får jo kjøpt slike ledninger overalt. Beste ledningstypen til slikt er RK, kan hende den kalles noe annet på f. eks. biltema, men det som kjennetegner den er fintrådet ledere, og tykk og fleksibel isolasjon/kappe. Husk å tvinne lederne før du presser på en skjøt.

Som ekstra beskyttelse ville jeg brukt "elektriker"-tape rundt hele lednings-pølsa der.
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Svar