Vanlig å skifte kjedestrammeren når en skifter regkjede?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Vanlig å skifte kjedestrammeren når en skifter regkjede?

Legg inn av Dopus » 27 mar 2009, 16:14

Har et enkelt spøsrmål.

Er det vanlig å skifte kjedestrammeren når man skifter reg og balanseaksel kjede?
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Vanlig å skifte kjedestrammeren når en skifter regkjede?

Legg inn av Haaka » 27 mar 2009, 17:30

Dopus skrev:Har et enkelt spøsrmål.

Er det vanlig å skifte kjedestrammeren når man skifter reg og balanseaksel kjede?
Jo, og nei..

Noen må nok svare mer inngående for spesifikk utforming og funksjon på spesifikk motor (btw, hvilken?)...
Men strammemekanismen består jo oftest av en skinne med plastføring, hvor plastikk vil slites og skinnen bør følgelig skiftes samtidig som kjede skiftes. Men strammeren i seg selv er jo som oftest bare en fjær inni et stempel som presser denne skinnen mot kjeden. Den kan ha egen oljetilførsel, og bør da inspisere evt. o-ringer. Men ellers er ikke selve strammeren verdt å skifte.. Stort sett bare en fjær og et stempel/støtstang.. Skinnen derimot bør nok skiftes, men følger ofte med dersom kjedesettet er mer komplett..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Vanlig å skifte kjedestrammeren når en skifter regkjede?

Legg inn av Ingvar N629 » 27 mar 2009, 18:54

Strammeren til balansekjedet; ja.

Strammeren til kamkjedet; nei, men kontoller funksjon og skift gummio-ringen ytterst og skiva inn mot toppen. Følger med i settet begge to, om du har handla sett fra Saab.

Alle glideskinnene følger med i nevnte sett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: Vanlig å skifte kjedestrammeren når en skifter regkjede?

Legg inn av Dopus » 27 mar 2009, 21:00

tenkte ikke på skinnene men den saken man skrur ut når man måler slitasje. Den står vel og trykker på skinna som strammer kjede. Bestillte settet til speedparts for regkjede og balanseaksel kjede. Til balanseaksel kjede fulgte den med. Men den til regkjede fulgte ikke med. Så jeg lurer egentlig på om denne er vanlig å skifte...Eventuelt noen som vet pris på en slik sak hos forhandler.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Vanlig å skifte kjedestrammeren når en skifter regkjede?

Legg inn av Ingvar N629 » 27 mar 2009, 23:52

Som sagt; nei.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar