saab 9000 turbo 2l 16v

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Låst
Brukeravatar
9000turbo16v
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 28 mar 2009, 14:41
Medlemsnummer: n1647
Navn: lars ole
Bil: saab 9000 turbo 2l 16v
Sted: kirkenær

saab 9000 turbo 2l 16v

Legg inn av 9000turbo16v » 28 mar 2009, 15:03

hei. er ny me saab, å har akk kjøpt en 89mod 9000turbo, er de noen som har tips for å unngå apc systemet? skrudde opp trykket, men når den kom på boost stoppa bilen(bensinkutt) å de er ikke kult.. å trimtips mottaes me takk... å er de noen som har felger til salgs? 17"

ta kontakt på 91881305 ang felger...

hilsen lars

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: saab 9000 turbo 2l 16v

Legg inn av Eirik N396 » 28 mar 2009, 15:10

:roll: Du bruker jo APC-systemet for å skru opp trykket. Har du skrudd opp trykket ved hjelp av wastegatestaget du da?

Brukeravatar
9000turbo16v
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 28 mar 2009, 14:41
Medlemsnummer: n1647
Navn: lars ole
Bil: saab 9000 turbo 2l 16v
Sted: kirkenær

Re: saab 9000 turbo 2l 16v

Legg inn av 9000turbo16v » 28 mar 2009, 15:17

nope, hadde en 3 stegs boostcontroller(mekanisk) har ingen erfaring me saab, så alle tips og triks mottaes me takk:)

Brukeravatar
Saabotøren N1544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 07 des 2008, 13:26
Medlemsnummer: N1544
Navn: Levi
Bil: 9-3 SE turbo
Sted: Bergen

Re: saab 9000 turbo 2l 16v

Legg inn av Saabotøren N1544 » 28 mar 2009, 15:56

APC systemet er designet for å blant annet beskytte motoren mot seg selv, hvis du når fuel cut er det fordi motorstyringen mener det er lurt - alternativet er å ikke ha noen sikkerhet mot tenningsbank, og da kan du ende opp med motorras på grunn av detonasjon. Vil anbefale å holde deg unna manuell boost controller med mindre du har god peiling på hva du holder på med, nettopp for å unngå å blåse motoren til himmels.

Det finnes mange muligheter for å trimme uten å engang tenke på MBC, f.eks. chip, 3" eksos, større intercooler og progressiv bensintrykksregulator - men spørsmål om trimming er vel forbeholdt et annet underforum såvidt jeg har forstått... :wink:

Mvh Levi
My other Saab is a fighter jet.
'02 9-3 SE 2.0t - Nå til salgs! Se Biler Selges underforum.
X - '92 9000 CD 2.3T
X - '87 9000 CC 2.0T
X - '95 900 S 2.0i

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: saab 9000 turbo 2l 16v

Legg inn av Ingvar N629 » 28 mar 2009, 16:01

Hei, og velkommen til forumet vårt! :D

Av spørsmålet ditt så aner jeg at du kanskje ikke skal trimme bil på egenhånd, med mindre du uansett bare skal kaste bilen innen kort tid, og nå ønsker å ha det gøy så lenge det varer.

Trimming har vi et eget underforum for, og spørsmål om trim skal stilles der. Låser denne.

Felger kan du annonsere etter i underforumet "deler kjøpes". Lykke til!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Låst