Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.
Moderator: Moderatorer
-
Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Legg inn
av Aleks_ » 30 mar 2009, 07:15
Tor N12 skrev:Bytt alle løpehjulene når du først holder på da...
Ja, lurt å skifte alt, så slipper du å gjøre mye av samme jobben igjen om en måned, om du er riktig uheldig
Synd at den skulle ryke såpass fort, men det er ikke det verste som kunne skjedd da.
Mvh
-
Karl N1641
- 2.0 bar

- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
-
Kontakt:
Legg inn
av Karl N1641 » 30 mar 2009, 07:37
Takk for tips, Aleks og Tor!
Fekk med 3 mnd garanti på bl.a. motor når eg kjøpte denne bilen.
Hadde det ikkje vore for dette hadde eg vurdert å bytte hjul og reim sjøl. No setter eg den, etter avtale med selger på Stabekk (langt unna), på lokalt Saab-verksted her sør. Dei har bytta mange løpe-/strammehjul på desse bilane oppigjennom.
Verkstedet opplyser at sjansen for at fleire hjul må byttast i samme slengen er nokså stor ja.
Kjem uansett til å be dei bytte evt øvrige intakte løpehjul, når dei likevel er igang ja. Akkurat desse betaler eg sjølvsagt sjøl.
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker
her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
-
Karl N1641
- 2.0 bar

- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
-
Kontakt:
Legg inn
av Karl N1641 » 30 mar 2009, 10:14
Prata med verkstedet no.
Dei bytter to av løpehjulene. Det siste tredje bytter dei aldri, virker å vere meget solid ift dei øvrige hjulene iflg verkstedet.
Bestilte samtidig oljeskift både på motor og gir med GMs originale produkter. Forrige eigarane bytta motorolje pr 10 000km, er dog usikker på dato for siste skift, greitt å vere på sikre sida.
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker
her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
-
Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Legg inn
av Eirik » 30 mar 2009, 14:01
KMT skrev:
Bestilte samtidig oljeskift både på motor og gir med GMs originale produkter. Forrige eigarane bytta motorolje pr 10 000km, er dog usikker på dato for siste skift, greitt å vere på sikre sida.
Meget bra. Hvis man ikke er _HELT_ sikker på når oljeskift ble tatt, så tar man et selv, så fort man overtar bilen. Da vet man at man har ny olje, og at det er 10.000 til neste gang.

25 Year anniversary of Saab 9000
-
Karl N1641
- 2.0 bar

- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
-
Kontakt:
Legg inn
av Karl N1641 » 30 mar 2009, 14:09
Eirik skrev:KMT skrev:
Meget bra. Hvis man ikke er _HELT_ sikker på når oljeskift ble tatt, så tar man et selv, så fort man overtar bilen. Da vet man at man har ny olje, og at det er 10.000 til neste gang.

Overtok bilen for to veker sidan, stort lenger var iallefall ikkje
eg villig til å vente med å bytte.
Det er enkelte ting som kan bli dyrt å vere gnien på. Motorolje er ein av dei.
Better safe than sorry.
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker
her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
-
Gisle N163
- Overload!!!
- Innlegg: 1085
- Registrert: 07 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
-
Kontakt:
Legg inn
av Gisle N163 » 30 mar 2009, 15:37
KMT skrev:
Gisle og Aleks - skrukveld @ Hurtigruta Carglass høres ut som en solid plan. Om det er plass, blir gjerne johan med også vil eg tippe. Skal sjekke timeplanen for når det passer.
Annenhver uke jobber jeg fra 07-15 og fra 09-17. Det beste er jo en uke hvor jeg jobber til 17 da. Men bare å finne ut en kveld man har lyst så kan jeg nok holde på litt med min egen også... er jo snart tid for å legge om dekk også. Er 3 "parkeringsplasser" inne med arbeidsbenk. I tillegg er det plass til en bil til øverst, samt 1-2 ekstra bak uten arb.benk. Men da må disse flytte seg når de innerste skal ut...

Legg merke til Saab V4'en som står i bakgrunnen.. den er MIN...

!!
Her er et par bilder fra åssen det ser ut hos oss ...
-Gisle
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 31 mar 2009, 09:02
KMT skrev:Prata med verkstedet no.
Dei bytter to av løpehjulene. Det siste tredje bytter dei aldri, virker å vere meget solid ift dei øvrige hjulene iflg verkstedet.
Det siste er vanskelig å komme til (motoren må flyttes på), derfor ryker det aldri!

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Karl N1641
- 2.0 bar

- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
-
Kontakt:
Legg inn
av Karl N1641 » 31 mar 2009, 09:59
Ingvar N629 skrev:Det siste er vanskelig å komme til (motoren må flyttes på), derfor ryker det aldri!

Nettopp.
Hadde berre dei øvrige løpehjula også hatt denne unnskyldningen, då hadde dei aldri røke dei heller

1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker
her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
-
Karl N1641
- 2.0 bar

- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
-
Kontakt:
Legg inn
av Karl N1641 » 31 mar 2009, 10:06
Gisle, dette ser jo meget bra ut!
Må prøve å få til noko over påske altså, fin idé å ta hjulskiftet der ja!
Mtp begrensa "krem"plassar; her må vel nesten du Gisle + dei med lengst fartstid her på forumet blant besøket få velge først, eg kjem iallefall, som fersking ved forumet, til å stille meg bakerst i køen.
Det vesle glimtet eg skimtar av din vakre V4 ser forresten temmeleg strøkent ut!
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker
her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 31 mar 2009, 10:26
KMT skrev:Ingvar N629 skrev:KMT skrev:Prata med verkstedet no.Det siste er vanskelig å komme til (motoren må flyttes på), derfor ryker det aldri!

Nettopp.
Hadde berre dei øvrige løpehjula også hatt denne unnskyldningen, då hadde dei aldri røke dei heller

Du skjønte at det der var en spøk??? Det hjulet ryker jo like ofte som de andre!!! Men flere gidder rett og slett ikke å skifte det ettersom man må flytte motoren litt sideveis noe som tar litt tid..
Får håpe det siste hjulet ikke ryker når du er på ferietur da

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Karl N1641
- 2.0 bar

- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
-
Kontakt:
Legg inn
av Karl N1641 » 31 mar 2009, 11:04
Misforstod deg, Tor.
Dette siste hjulet er gjerne ikkje nokon stor jobb for et Saab-verksted å utbedre? Veit du noko om kor mange timer er det snakk om?
Mekanikeren eg snakka med om dette har visstnok bytta veldig mange løpehjul på desse motorane, men påstår at han aldri opplevd at dette tredje hjulet ryker. Men det er klart; ein uttalelse er ein uttalelse.
Reima og dei to løpehjula er garantert ferdig montert ved versktedet no

1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker
her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 31 mar 2009, 11:12
Jeg har faktisk ikke skiftet dette på en 9-5, får se om Ingvar eller noen andre kan svare deg på akkurat det med arbeidstid..
Men at det ikke ryker er i allefall tull, er det samme hjulet som sitter på 9000 og der ryker de nå med jevne mellomrom.. er også mange som fjerner dette hjulet på 9-5 og monterer kortere multireim for at det skal være enklere å skifte senere samt for å få et hjul mindre som kan ryke.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Karl N1641
- 2.0 bar

- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
-
Kontakt:
Legg inn
av Karl N1641 » 31 mar 2009, 11:40
Takker for innspill, Tor
Prata med eitt anna Saab-verksted no (som ligger såpass langt unna at NAF ikkje dekka transport dit), dei bekreftar det du og Ingvar seier; dette hjulet ryker like gjerne som dei andre. Skulle så gjerne ha spolt tida tilbake og betalt eit mellomlegg for å få bilen dit..
Har brukt eit verksted tidlegare som eg kunne stole på at gjorde grundig jobb og som eg kunne stole på. Der har du årsaken til min lett naive holdning.
Dei har bytta "alle 3 løpehjulene", men får til slutt bekrefta at det dei regner for totalt 3 løpehjul inkluderer strammehjul. Mao har dei, sålangt eg kan sjå med mine sterkt begrensa Saab-kunnskaper, oversett det hjulet du og Ingvar nevner. Dei påstår hardnakka at det kun er strammehjul + 2 løpehjul på desse motorane. Er det mulig?
Det einaste eg kan tenke meg er at dei muligens benytter såkalt kort reim, og lar vere å bruke dette vanskelig tilgjengelige hjulet, men det er neppe tilfelle. Er vel neppe optimale løsning heller, denne snarveien?
Ber dei (igjen) bytte samtlige løpehjul og bruke lang reim som går via samtlige hjul.
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker
her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 31 mar 2009, 11:59
Nei, da stemmer det, med langreima så er det 3 hjul, hvorav ett sitter på remspenneren.
Hvilket siste tredje hjul de snakker om da, kan en jo virkelig lure på...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Karl N1641
- 2.0 bar

- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
-
Kontakt:
Legg inn
av Karl N1641 » 31 mar 2009, 12:17
Det var det andre Saab-verkstedet som fortalte meg at der er "tre løpehjul og ett løpehjul på remspenneren". Hørtes for meg ut som 3+1. Har fått oppklaring i dette no; det er sjølvsagt kun totalt tre inkl remspenneren. Viste seg at to av hjulene var gåen, ikkje kun eitt som dei først trudde (there you go). Hentar bilen i ettermiddag med nye løpehjul rundt baut og ny reim.
Godt å få bekrefta.
No gjenstår kun skvettlapper foran/bak, org sotede blinklys samt ny logo til hekken så er den stolte dame klar for langtur til helga!
Takk for god hjelp, folkens

1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker
her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius