900T16 startproblem

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 900T16 startproblem (Hadde ladetrykk i går, men ikke idag.)

Legg inn av Rambraut N1491 » 01 apr 2009, 17:52

I går når jeg og holger var ute og kjørte med saaben så gikk den veldig godt og det virka som om at trykket var på topp. Men etter at jeg hadde vært til han i noen minutter i går og vi skulle kjøre mot lundamo så var det ikke noe trykk. Går kun på GLT vil jeg tro. Kan ikke si noe sikkert fordi jeg ikke har noen trykkmålere som funker.. Finner ikke ut hvordan vacumslangene skal kobles.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: 900T16 startproblem (Hadde ladetrykk i går, men ikke idag.)

Legg inn av na_X » 01 apr 2009, 18:37

Skaff deg en gradert ladetrykksmåler, slik at du ser hva du lader så du har noe å feilsøke etter. Kan være sikring som har gått til APC, dårlig jording/kontakt til magnetventil, sjekk også om stabstaget er på ellers så får du 0 i ladning, og om pakningene og rørene på trykksiden er hele..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: 900T16 startproblem (Hadde ladetrykk i går, men ikke idag.)

Legg inn av Ottar N398 » 01 apr 2009, 19:10

na_X skrev:Sjekk også om stabstaget er på ellers så får du 0 i ladning, og om pakningene og rørene på trykksiden er hele..
Stabstag? antar du mener wastegate staget :mrgreen:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: 900T16 startproblem (Hadde ladetrykk i går, men ikke idag.)

Legg inn av na_X » 01 apr 2009, 19:41

Ottar N398 skrev:
na_X skrev:Sjekk også om stabstaget er på ellers så får du 0 i ladning, og om pakningene og rørene på trykksiden er hele..
Stabstag? antar du mener wastegate staget :mrgreen:
Ja, klart.. haha, nais. sovna noen timer like etter det innlegget der, tror det var like greit.. :roll:
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Holger N1591
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 369
Registrert: 13 aug 2008, 21:16
Medlemsnummer: N1591
Navn: Holger Undlien
Bil: toyota
Sted: Melhus

Re: 900T16 startproblem (Hadde ladetrykk i går, men ikke idag.)

Legg inn av Holger N1591 » 01 apr 2009, 21:32

han har en gradert turbotryksmåler, men får den bare ikke til å virke, rører bare litt på seg, noen ganger går den litt opp, noen ganger ned #-o
Greia er jo at det er noe snål vacum feil, å vis han tar ut sikring nummer 10 så er det ikke noe forskjell, så vil vel si at den går på glt hele tiden, har prøvd flere magnetus ventiluser også :reading: :?
Saab - The Most Intelligent Cars Ever Built...

x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: 900T16 startproblem

Legg inn av na_X » 01 apr 2009, 21:58

Da ville jeg sjekka over trykkrørene og festene irundt de slik at ikke lufta går ut istedet for inn i innsug, samt vacuumslange som går inn i coupe og at magnetventilen får skikkelig jording (sjekk med multimeter (Ohm) fra jordingspunkt til kontakt-punktet som skal inn på magnetventilen). Husk også å se om wastegatestaget er festet.. En grei investering er silikonslanger så slipper man lekkasje og forlenger levetiden på vacuumslangene ihvertfall og det koster ikke mange kronene heller. ;) sjekk ut elkparts eller partsforsaabs nå når pundet står så lavt er mitt tips etter samco-slanger på både vacuum og de til magnetventilen. :)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: 900T16 startproblem

Legg inn av Rambraut N1491 » 01 apr 2009, 22:12

Takk takk, sjekker i mårra. WG-staget vet jeg sitter godt, men kan være at det er litt slappt, men det tror jeg ikke.
Ellers er slangene fine de også, men bytter selvsagt bare for og evt. utelukke dårlige slanger.. Fester rundt trykkrør virker og være gode, men leste for ikke lenge siden at det var en her inne som bytta den nede ved turbo/trykkrør.. Etter det så funka bilen igjen.

Men vi fortsetter denne praten i prosjekttråden, da admins ikke ville at jeg skulle skeie av noe mer ang. startproblem, siden det er det denne tråden eegentlig handler om. 8)

Om det skulle være innspill til feilene med starter og brent sikring til bensinpumpa fortsetter vi selvsagt her.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Svar