Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Arnljoth N1530
- 2.0 bar

- Innlegg: 663
- Registrert: 23 okt 2008, 12:41
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Legg inn
av Arnljoth N1530 » 01 apr 2009, 00:12
Har en clutch som for tiden knirker og bærer seg noe aldeles forferdelig.. Lyden kan jeg til en viss grad leve med, det jeg ikke kan leve med er den "rykkvise" motstanden den har begynt med.. Kjennes ut som noen har satt en knekkebrød på høykant under pedalen (og der vant jeg en pris for beste forklaring ever:P ) som plutselig knekker når man trør til.. Det er heller aldri på samme plassen den rykker til ved bruk..
Det virker som om den protesterer mer ved lavt turtall enn ved høyt, men det kan jo være tilfeldigheter..
Den clutchen har ikke vært god siden volvo(!) verkstedet byttet clutch i fjor...
Noen som har opplevd noe lignende? Og kanskje kan forklare bedre ?

-
Arnljoth N1530
- 2.0 bar

- Innlegg: 663
- Registrert: 23 okt 2008, 12:41
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Legg inn
av Arnljoth N1530 » 02 apr 2009, 21:36
Anyone?
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 02 apr 2009, 21:54
Har du prøft og fått lufta clutchen skikkelig? Kan være derfor den er litt umulig.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 02 apr 2009, 22:01
Clutchen knirker??? Har jeg aldri opplevd... men derimot at hovedsylinderen f.eks kan gjøre det, det er ikke uvanlig.. Men den sitter inne i kupe'en, ikke i motorrommet der clutchen sitter

Bedre beskrivelse kan vel gjøre at du lettere får svar i utgangspunktet så kansje du slipper å løfte tråden

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Holger N1591
- 1,5 bar

- Innlegg: 369
- Registrert: 13 aug 2008, 21:16
- Medlemsnummer: N1591
- Navn: Holger Undlien
- Bil: toyota
- Sted: Melhus
Legg inn
av Holger N1591 » 02 apr 2009, 22:02
kanskje en clutchplate har vrengt seg, eller blitt skadet av noe slag?
Saab - The Most Intelligent Cars Ever Built...
x m95 9000 cse 2.3 Turbo
x m95 900 2.0 Turbo
x m85 9000 2.0 Turbo
x m85 9000 2,3 Turbo
-
Arnljoth N1530
- 2.0 bar

- Innlegg: 663
- Registrert: 23 okt 2008, 12:41
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Legg inn
av Arnljoth N1530 » 03 apr 2009, 12:42
Tor N12 skrev:Clutchen knirker??? Har jeg aldri opplevd... men derimot at hovedsylinderen f.eks kan gjøre det, det er ikke uvanlig.. Men den sitter inne i kupe'en, ikke i motorrommet der clutchen sitter

Bedre beskrivelse kan vel gjøre at du lettere får svar i utgangspunktet så kansje du slipper å løfte tråden

Beskrivelsen var nok noe diffus ja

Et resultat av litt for mange timer i våken tilstand
Men det er som du sier, lyden er inne i kupeen, så da er det nok hovedsylinderen som er syndern.. Men pedalen rykker litt når jeg bruker den, og det irriterer..
Under et lite dragrace i går kveld mot en 850 (som jeg vant:) ) så holdt pedalen seg inne mot gulvet i et par sekunder.. Så under hard belastning henger den mer enn ellers...
-
Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Legg inn
av Eirik » 03 apr 2009, 12:48
Kommer knirking fra min pedal også, når pedalen er nesten helt inne. Til tross for at hovedsylinderen bare er et par år gammel. Har litt varierende gripepunkt på min clutch, men det mener jeg skyldes ett noe dårlig utløserlager.
25 Year anniversary of Saab 9000
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 03 apr 2009, 17:11
Høres ut som dårlig hovedsylinder ja...
Ble slavesylinder og slange fra hovedsylinderen skiftet når clutchen ble byttet da?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
Arnljoth N1530
- 2.0 bar

- Innlegg: 663
- Registrert: 23 okt 2008, 12:41
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Legg inn
av Arnljoth N1530 » 03 apr 2009, 21:15
Tor N12 skrev:Høres ut som dårlig hovedsylinder ja...
Ble slavesylinder og slange fra hovedsylinderen skiftet når clutchen ble byttet da?
Det kan jeg ikke tenke meg.. Bilen sto i ca 5 uker på verkstedet.. Men dette var før jeg overtok den, så jeg fikk ikke med meg alle detaljene som fløy forbi..
Mye arbeid å bytte dette ?
-
Eirik
- Overload!!!
- Innlegg: 1865
- Registrert: 03 mai 2006, 00:21
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Legg inn
av Eirik » 03 apr 2009, 21:17
Tror ikke hovedsylinderen er all verdens jobb, slaven derimot. Det er litt arbeid.
http://www.quasimotors.com/clutch.htm#screwup
Her har du fremgangsmåten som vi til dels benyttet oss av. Bakgrunnen var svart før, men nå er den hvit. Så du må bare trykke Ctrl+A for å se teksten. Så kan du evt. lime det inn i word/notisblokk.

25 Year anniversary of Saab 9000