Klakking i hjulstillinger og røyk 9.3 tid

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Klakking i hjulstillinger og røyk 9.3 tid

Legg inn av HugoC » 03 apr 2009, 19:45

Jeg er ny i forumet og dette ser bra ut.
1. Jeg har en 2006 9.3 TID som nå har gått 45000 km. Etter kort tid måtte begge foringer på toppen av støtdemperne byttes. Nå klakker det i alle fire hjuloppheng! Regner med at dette går på garantien, men det må da være unormalt? Dessuten; Av og til har jeg en voldsom skarp lyd, som metall mot metall, i høyre forstilling når jeg for eks kjører over en fartsdump. Hva kan det være. Verkstedet sier de ikke finner noe, men noe er det.
2. Etter stans etter kort kjøretur på kald motor ryker det noe helt for j.... ut fra diselvarmeren. Hele fronten på bilen kan være innhyllet i røyk og det ser ut som om bilen står i full fyr.
3. Jeg har en underlig gnurelyd som høres unaturlig ut. Den henger bare der og er mer tydelig på enkelte turtall men følger ikke variasjoner i turtall. Jeg tror det har med drivverk/girkasse å gjøre. Verkstedet sier lyden skal være der men de kan ikke forklare hva den kommer av!
4.Bilen virker tung og keitete på litt ujevn veg her i boligområdet. Faller liksom tungt ned i alle fordypninger. En kamerat kjøpte nå maken bil som har gått like langt men er modellen nyere(med blank list på bakluke). Den bilen oppfører seg annerledes og det finnes ikke ulyder i den. Noen som kan forklare alt dette. Stoler ikke på verkstedet.
Så langt er jeg dessverre skuffet over Saaben og verkstedet.
mvh
Hugo Christensen

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Klakking i hjulstillinger og røyk 9.3 tid

Legg inn av Tor N12 » 03 apr 2009, 22:49

Kjenner ikke SS godt så jeg kan ikke hjelpe deg med så mye her men akkurat det med dieselvarmeren er rimelig velkjent hos flere bilmerker... spes med mye småkjøring så vil det danne seg sot i brenneren og da vil den lage mye røyk..
Har hørt flere tips men det viktigste er vel at den gjerne bør få gå i minst 15 min.. Man kan også ta av hovedkontakten til brenneren i noen sekunder, da vil de nullstille seg. Neste gang du fyrer den opp da så skal den brenne seg ren men vær oppmerksom på at du da kan røyklegge hele nabolaget mens den brenner seg ren ;)

Er du i tvil om kvaliteten på verkstedet så prøv gjerne et annet om du har mulighet, vet også at Tommy hos TD Tuning har SS selv og kjenner disse meget godt så det kan jo være verd å ta seg en tur til ham 8)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Legg inn av HugoC » 04 apr 2009, 11:39

Takk for hjelp så langt.
Det er fortsatt nybilgaranti på bilen. Røyk, opphengsslitasje o.l. bør vel være en garantisak? Hva mener du med SS og hvor finner jeg kontakten du henviser til?
mvh
Hugo Christensen

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 04 apr 2009, 12:24

SS= SportsSedan SC=SportCombi
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar