Jeg overtok min første 9-5 for ei uke siden,-vel, jeg har ikke sett den enda...Det første som ble gjort var å sette bilen hos SP for 130000km service(kmstand 126500) med oljeskift, motorrens og rens av bunnsil. Bilen skal være i god teknisk stand ifølge NAF-test og SP etter det jeg forstod pr telefon.
Etter verkstedoppholdet ble den kjørt til Stavanger fra Kjeller uten rapporterte problemer. Kona mi ringte i dag og informerte meg om følgende:
-Det har lekket litt olje under bilen. Jeg sier litt fordi kona mi kunne ikke gi noen beskrivelse av hvor mye. Dette ble sett etter at bilen hadde stått i ro i si 1 time. Den ble parkert etter ca. 10min kjøring før lekkasjen ble oppdaget. Hva kan feilen være? Kan motorrensen ha løst opp noen pakninger? Kan den nye oljen være av en annen type enn tidligere brukt og bidra til drypping av olje? Jeg har full tillit til at SP har byttet bunnplugg og gjort en god jobb ved service. Jeg vil ringe SP på mandag for å høre hva det kan være, men hadde vært greit å få vite litt i løpet av helga slik at jeg i det minste kan dempe konas tirader om katta i sekken.
-I kveld hadde bilen startproblemer etter å ha stått i 45min. Bilen hadde hatt to foregående starter med kort kjøring imellom rett før parkeringen. Problemet var slik som dette; ved to startforsøk(si iløpet av 5 min) lyste instrumentpanelet(og nærlys)da tenningen ble påskrudd, men startmotoren ga ikke antydning til å svive. Da en bekjent skulle se på sikringene og se etter feil, startet bilen uten at noe var gjort. Kona rapporterte ikke at den hadde noe startproblem resten av kvelden. Hva kan dette være? Differensialdiagnose(feilsøking)? Vil en få et slikt problem med dårlig batteri eller defekt tennkassett?
Jeg er utrolig takknemlig for innspill som kan kaste litt lys over begge problemstillingene. Bilen skal etter alle solemerker være bra,-det er også dette jeg prøver å få min kone til å tro på.

Mvh.
Thomas.
Edit: Ordlyden var først slik at kona hadde startproblemer og ikke bilen...