Karer!
Dere som kjører Saab med automatgir (9-5er): Kjører dere konstant med kassa i sport-modus, eller etter behov?
Har ikke hatt min bil lenge nok til å ha innarbeidet noen vaner enda, tenker vel litt på forbruk og sånn.
Edit: takk for bedre emnetittel, det gikk litt fort i svingen.
Alltid sport? Valg av girkassemodus
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
Alltid sport? Valg av girkassemodus
Sist redigert av Tumbleweed den 01 apr 2009, 17:28, redigert 1 gang totalt.
- Morten S.
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Alltid sport? Valg av girkassemodus
Jeg bruker den når jeg trenger raskere aks. fra stillestående. F.eks ut av kryss.
Eller ved litt aktiv kjøring på svingete vei eller når man skal forbi på kortere strekninger.
Ved f.eks saktegående trafikk/kø blir den alt for nervøs i Sport-modus.
Eller ved litt aktiv kjøring på svingete vei eller når man skal forbi på kortere strekninger.
Ved f.eks saktegående trafikk/kø blir den alt for nervøs i Sport-modus.
"Alt" fra totakt til turbo
-
- 0.7 bar
Jepp. Det er sånn jeg bruker den selv også. Men er det noen som vet om S-modus påvirker noe annet enn girintervallet?
- Andrew N1328
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1328
- Navn: Andrew
- Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Skal ikke gjøre det. Den gjør giringa kjappere og går enda et gir ned i noen tilfeller...Tumbleweed skrev:Jepp. Det er sånn jeg bruker den selv også. Men er det noen som vet om S-modus påvirker noe annet enn girintervallet?
Har kanskje brukt S'en i totalt 2 min de 2 årene jeg har hatt bilen... Synes aks'en er ganske bra i normal modus

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson
http://www.garaget.org/?car=101291
http://www.garaget.org/?car=101291
- Eirik
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N943
- Navn: Eirik
- Bil: M91 9000 CD 2,3i
Bruker vel å regulere på hvor langt den skal dra på hvert gir? På mercedesen til fadern bruker jeg konsekvent "winter", da er det start i 2.gir, og mye mer behagelig start. I tillegg til at bilen trekker bedre på lave turtall enn å jage på høye. 

25 Year anniversary of Saab 9000
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1404
- Bil: Saab 9-5 M05
- Sted: Akershus
Står følgene i instruksjonsboka: Sport-programmet endrer spjeldvinkelen slik at man får øket effekt med samme gasspådrag. Denne endringen gjør at giringspunktene tilpasses slik at bilens ytelse øker. Indikeringen/symbolet SPORT lyser i hovedinstrumentet...........osv.Tumbleweed skrev:Jepp. Det er sånn jeg bruker den selv også. Men er det noen som vet om S-modus påvirker noe annet enn girintervallet?
Saab 9-5 Estate 2.0 M05
- Morten S.
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
På Saaben starter den normalt i 2. gir. I Winter-modus i 3. eller 4 gir. I Sport-modus starter den i 1. gir.Eirik skrev:Bruker vel å regulere på hvor langt den skal dra på hvert gir? På mercedesen til fadern bruker jeg konsekvent "winter", da er det start i 2.gir, og mye mer behagelig start. I tillegg til at bilen trekker bedre på lave turtall enn å jage på høye.
"Alt" fra totakt til turbo
- rolfi
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1248
- Navn: Rolfi
- Bil: My99 og9-3cab 2,0t
- Sted: Sandnes
sportknappen blir egentlig ikke brukt så masse nei. det eneste den gjør er og forandre på hvor hardt du klemmer inn gassen (pådraget kommer mye lengre ute på "pedalen") og girer raskere ned.
men er det vits? hvis jeg skal kjøre hardt, så klakker jeg gassen i matta anyway, og da oppfører den seg likt som i sportsmodus.
men er det vits? hvis jeg skal kjøre hardt, så klakker jeg gassen i matta anyway, og da oppfører den seg likt som i sportsmodus.
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248