Fikk en telefon fra min bror da han merket at det kom mye grå/hvit røyk når han slapp gassen etter pådrag. Mens vi snakker begynner oljelampa å lyse, og han stopper bilen med en gang. Oljen ser fin ut og nivået er nesten max. Kjølevannet er det heller ikke noe unormalt med. Men han ser at det mangler en bolt på flensen til downpipen. Når han prøver å starte bilen etter en stund, slukker oljelampa, men det ryker mye av eksosen pluss motorrom.
Jeg tenker turbohavari, men vil gjerne høre om noen har andre forslag.
Bilen er en 9-5 2,0t 1999 mod. 3" JT sportseksos og saab orginaltrim. 175000km.
Bilen er fraktet til et verksted på Storsteinnes i Troms.
Grå/hvit eksos + oljelampe -LØST
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 05 apr 2007, 09:34
Grå/hvit eksos + oljelampe -LØST
Sist redigert av turbotomas den 07 apr 2009, 13:22, redigert 1 gang totalt.
9-5 2,0t SE 1999
Re: Grå/hvit eksos + oljelampe
hvis Turbo er vannkjølt så kan det fort bli blåhvit eksos hvis turbo havarerer.. pell opp slangen til luftinntaket på turbo og kjenn på turbinakselen (hvis den i det hele tatt er der) 

N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 05 apr 2007, 09:34
Re: Grå/hvit eksos + oljelampe
Takk for tipset, skal bringe det videre siden jeg er ca 2000km unna. Verkstedet skal vel se på den i morra, så da får vi vel svar på hva som er galt. Noen som vet om man MÅ bytte SW med en gang hvis man oppgradrer til en MIT TD 04?
9-5 2,0t SE 1999
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 70
- Registrert: 05 apr 2007, 09:34
Re: Grå/hvit eksos + oljelampe -LØST
Da var det konstatert turbohavari på broder`n sin bil. Ny turbo er bestillt fra SP, så bilen er vel klar en gang etter påske.
9-5 2,0t SE 1999