N?dverkt?y, kva treng en egentlig?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Har du nokon gong vorte st?andes longs veien og ?nskt du hadde eit mekanisk fysstehjelpsskrin?

Ja
5
31%
Nei
11
69%
 
Stemmer totalt: 16

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Nødverktøy, kva treng en egentlig?

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 sep 2004, 17:30

Litt offtopic kanskje, men sat her og tenkte litt på kva verktøy som kan være kjekt å ha med i SAAB-en om en skulle få eit lite driftssammenbrudd (noko som forsovidt er utenkelig) longs veien.

Kva ville folket her i tilfelle ha hatt med seg av utstyr?
Det eg har tenkt på forløpig sånn i full fart er:

Bits-sett med skrujern som tek bits, selfølgelig med Torx-bits, flate og kanskje nokre Phillips
6/7mm pipe for skrutilkoplingane på div. slangar
Selfølgelig skrujern med flexiklinge for overståande
Nokre skrallenøkklar (Kom gjerne med forslag på dei nødvendige dim.)
Ein liten slangebit og slangeklemmer er heller ikkje dumt trur eg...

Men somsagt, kom gjerne med forslag til eit "fysstehjelpssett"...

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 02 sep 2004, 17:33

Laderegulator!!

..og tenningsmodul.

Har man Trionic/DI-bil så er det ekstra DI-kassett som gjelder. Såkalt DI-rescue-kit. :wink:
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Innlegg: 1337
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Nødverktøy, kva treng en egentlig?

Legg inn av oddi N108 » 02 sep 2004, 17:42

Hjelle, N6 skrev:Litt offtopic kanskje, men sat her og tenkte litt på kva verktøy som kan være kjekt å ha med i SAAB-en om en skulle få eit lite driftssammenbrudd (noko som forsovidt er utenkelig) longs veien.

Kva ville folket her i tilfelle ha hatt med seg av utstyr?
Det eg har tenkt på forløpig sånn i full fart er:

Bits-sett med skrujern som tek bits, selfølgelig med Torx-bits, flate og kanskje nokre Phillips
6/7mm pipe for skrutilkoplingane på div. slangar
Selfølgelig skrujern med flexiklinge for overståande
Nokre skrallenøkklar (Kom gjerne med forslag på dei nødvendige dim.)
Ein liten slangebit og slangeklemmer er heller ikkje dumt trur eg...

Men somsagt, kom gjerne med forslag til eit "fysstehjelpssett"...
Jeg har stappa verktøykassa mi full av autoglym-produkter... En ren bil stopper som kjent aldri:)

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 02 sep 2004, 17:55

jeg har med skralle- og pipesett, avbiter, skru, og stjernetrekker. slangeklammetrekker osv..

og selvfølgelig reservedekket mitt.hihi.. har brukt det 4 ganger siden saaben ble kjøpt :oops:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 02 sep 2004, 18:05

Slegge...
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 02 sep 2004, 18:29

Kraftig teip i tilfelle noe løsner...
Og for ikke å glemme jernbindertråd og en tang, kan brukes til det utruligste :)
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Guest

Legg inn av Guest » 02 sep 2004, 19:05

Da jeg hadde en bmw 3-serie skulle jag ha ønsket en kranbil :D

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 sep 2004, 19:15

Det er enkelte som har med seg nesten eit heilt "verksted" og delelager, og andre som Øyvind held seg på eit meir moderat nivå. :D
Har liksom ikkje planar om å putte so mykje utstyr i bilen at den går dårligare og kan konkurere med NAF's veiteneste... :lol:

Trur nok eg skal få kjøpt meg ei lita verktøykasse og putte det viktigaste i, i tilfelle mekansisk tull.
Gode forslag som eg trur eg skal kjøpe inn må vere litt gaffatape, ståltråd og ein passande avbitar i tilegg til det eg alt har nemt.
Sjølvsagt har eg ei boks med reservedekk på boks som kan brukast om det vert for gale med lekasje ifrå hjula...

Oddi: eg har sjølvsagt med AutoGlym baggen min på lengre turar, på småturar legg eg sjeldan ut utan bilen er i representabel stand. ;D

Men kom gjerne med forslag om nyttige dimensjonar på fastnøkklar/piper som kan vere gode å ha, typiske SAAB dimensjonar er vel 10, 12, 14, 17 og 19???

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 02 sep 2004, 19:41

Når når det begynner å bli mørkt om kveldene kan det være lurt å ha med seg et knippe pærer. Og snart begynner de å strø i gjen, da er det kjekt å ha med seg et stykke kontaktpapir ( sånn gjennomsiktig folie ) Har faktisk hatt bruk for det flere ganger.
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 sep 2004, 19:59

Øyvind skrev:Når når det begynner å bli mørkt om kveldene kan det være lurt å ha med seg et knippe pærer. Og snart begynner de å strø i gjen, da er det kjekt å ha med seg et stykke kontaktpapir ( sånn gjennomsiktig folie ) Har faktisk hatt bruk for det flere ganger.
Når slike forhold melder seg står eg plutselig utan bil sidan 900:an i år også skal på vinterlagring.
So eg satsar berre på at min jobbsituasjon kan løyse seg, slik at eg kan investere i vinterbil...

Kva brukar du folien til BTW?

Brukeravatar
Øyvind
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 466
Registrert: 13 jun 2003, 01:00
Sted: Trondheim

Legg inn av Øyvind » 02 sep 2004, 20:20

Plastfolir er et must når en stein knuser / brister en lykt. Da er det bare å sett på plastfolien slik at man berger lyspere og ikke minst reflektoren til man får tak i nytt glass :)
Øyvind n188
-03 9-5 2,0t

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 02 sep 2004, 21:18

Mobiltelefon, har vært nødvendig flere ganger.. tauet hjem.. også torx, skiftenøkkel og sett med forskjellige lyspærer...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 03 sep 2004, 07:15

Det er plass til mye fint verktøy under bagasjeromsplata, jeg har en liten verktøykasse med det meste i, pluss et lite skrallesett opp til 13mm.
Bare å fylle opp under der! hehe
Slepetau, startkabler og vulketape er vel selvfølge
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 03 sep 2004, 07:51

Tenningsmodul, hovedlys rele` og bensinpumpe rele`.

Mobiltelefon og Naf medlemsskap.
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 03 sep 2004, 08:25

Hjelle, N6 skrev:
Men kom gjerne med forslag om nyttige dimensjonar på fastnøkklar/piper som kan vere gode å ha, typiske SAAB dimensjonar er vel 10, 12, 14, 17 og 19???
Må ikke glemme 13mm da...
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Svar