HJELP!!. Noen som erfaring med feiljusterte balanseaksler!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

HJELP!!. Noen som erfaring med feiljusterte balanseaksler!

Legg inn av Dopus » 12 apr 2009, 21:34

Hei.
Har nettop skiftet regkjede og balanseakselkjde på en saab 9-5. Det vi kom på nå( har ikke startet den enda) er at når vi holdt på med dette så justerte vi begge balanseakslene oppe, men veiven nede hadde forskjøvet seg noe. Noe vi justerte på kammene men etter at vi hadde montert registerkjdedekselet ,men tenkte ikke mer på balanseakslene før nå. Har det noe å si hvordan disse er justert i forhold til veiva? Eller er det bare at dem står likt i forhold til hverandre på balansekasel-kjedehjulene oppe?
Håper på raskt svar?

Hvilke problemer kan i tilfelle oppstå dersom veiva er noe forskjøvet i forhold til balanseakslene?
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: HJELP!!. Noen som erfaring med feiljusterte balanseaksler!

Legg inn av Ingvar N629 » 12 apr 2009, 21:36

Det har jeg aldri prøvd, men uansett så er det ikke farlig. Om du merker noe til det er heller ikke sikkert, men du kan trygt starte opp og prøve.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: HJELP!!. Noen som erfaring med feiljusterte balanseaksler!

Legg inn av Tor N12 » 12 apr 2009, 21:38

Som Ingvar sier så er det ikke farlig men er du uheldig så vil de jo heller lage mere vibrasjoer enn om de ikke hadde vært der
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: HJELP!!. Noen som erfaring med feiljusterte balanseaksler!

Legg inn av Dopus » 12 apr 2009, 21:49

veiva stod ca en halv runde feil o forhold til sitt timingmerke, noe vi justerte på kammer og veiv etter at regdekselet var montert. Tenkte ikke på balansekalsene før i etterkant.Men tar ikke disse balanseakslene flere runder pr runde på veiva?
Balanseakslene er justert 100 prosent i forhold til hverandre og timing merkene på balanseakslene og blokk.
Slik jeg tenker er at disse akslingene ikke er helt runde og at tyngdepunktene på akslene må stemme i forhold til hverandre? Tror da egentlig ikke at balanseakslene skulle ha så mye å si i forhold til veiva?
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: HJELP!!. Noen som erfaring med feiljusterte balanseaksler!

Legg inn av Ingvar N629 » 12 apr 2009, 21:59

Balanseakslene går to runder pr veivrunde, så om veiva sto en halv runde feil, så har det jo ikke noe å si. Men har du snurra veiv mens kammene ikke sto i null, så får vi håpe du ikke har vært uheldig med ventilene!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: HJELP!!. Noen som erfaring med feiljusterte balanseaksler!

Legg inn av Dopus » 12 apr 2009, 22:09

Nei. Skal ikke ha skjedd noe med ventilene. Da vi tok veiva tilbake til timingpunktene og skulle vri tilbake kammen stopper dem opp i ventilene. Tok veiva litt fram slik at kunne vri tilbake kammen uten problem, deretter veiva tilbake til timing merke. Så kammene står korrekt i forold til veiva. Dersom jeg husker rett så hadde veiva vridd seg ca en halv runde. Den kilen på veiakslingen som fungerer som feste for tannhjulene på veiva stod rett opp da vi tok den av og rett ned når vi skulle justere kammene ( hadde virdd seg da vi skulle få opp hjulnavbolt. Så ventiler og timing skal være hundre prosent. men tenkte ikke på balansekaslene når vi justerte kammene. eneste jeg er hundre prosent sikker på er at balanseakslene er justert hundre prosent i forhold til sine respektive timing merker, men at veiva hadde vridd seg ca en halv runde.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: HJELP!!. Noen som erfaring med feiljusterte balanseaksler!

Legg inn av Dopus » 15 apr 2009, 19:54

bilen funker som ei kule...synes jeg merker bitte litt mer vibrasjon, mens andre som har testet bilen før og etter merker absolutt ingenting...kan være jeg er for nøye og leter etter vibrasjoner som faktisk alltid har vært der.

:D TAKK FOR ALLE TILBAKEMELDINGER :D

:worship: :worship: :worship: :worship: :worship:
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Svar