Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Toremann
- 0.7 bar

- Innlegg: 116
- Registrert: 13 apr 2009, 18:57
- Navn: Tor-Einar
- Bil: Saab 9-3 1,8t Vector
- Sted: Bodø
Legg inn
av Toremann » 13 apr 2009, 21:38
Har blitt far til en nydelig saab 9-3 sportsedan 2003 modell. motor er 2.0t på 150 hk.
Er svært fornøyd med denne bilen
kan noen bekrefte at det er registerkjede på disse bilene og ikke reim? når skal man bytte kjeden?
Er det noen barnesykdommer eller lignede jeg bør være obs på?
Saab NG 9-3
-
lynngiz
- 0.7 bar

- Innlegg: 102
- Registrert: 18 nov 2007, 17:02
- Navn: Aleksander
- Sted: Ås
Legg inn
av lynngiz » 14 apr 2009, 19:47
Såvidt jeg vet er det kjede.. om du sjekker serviceheftet ditt så står det når du må skifte hva og når.. men regner med at den er rundt 100k. knirking stabstagene er vell en kjennt sak for SS, og demperne har vell en liten svakhet..
Sist redigert av
lynngiz den 14 apr 2009, 20:41, redigert 1 gang totalt.
-
Toremann
- 0.7 bar

- Innlegg: 116
- Registrert: 13 apr 2009, 18:57
- Navn: Tor-Einar
- Bil: Saab 9-3 1,8t Vector
- Sted: Bodø
Legg inn
av Toremann » 14 apr 2009, 19:59
takker for svar. bilen var på 120 000 service i sverige før jeg kjøpte bilen, men på kvitta står det ingenting om regskifte. men i servicehefte står det ett eller annet at hovedreim eller no sånt skal byttes på hovedservicer.
Saab NG 9-3
-
kim9-5
- Innlegg: 8
- Registrert: 12 apr 2009, 16:27
Legg inn
av kim9-5 » 14 apr 2009, 20:06
gratulerer med en fantastisk bil

. på 150 hk(1.8t) og 175 hk(2.0t) er det kjede.
9-3 (9440) er en bil med lite feil, har vært noen biler med knirk i indre stabstagforinger og slakke i indre styreledd.
-
Kofoed
- 1.2 bar

- Innlegg: 259
- Registrert: 29 nov 2007, 23:34
- Medlemsnummer: n1318
- Navn: Kofoed
- Sted: lørenskog
Legg inn
av Kofoed » 14 apr 2009, 20:25
kommer denne bilen fra oslo?
ellers grattis.. hatt min et år nå og er like fornøyd enda..

-
Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Legg inn
av Aleks_ » 15 apr 2009, 19:10
Gratulerer med en kjempe bil! Behandle den godt
kim9-5 skrev:på 150 hk(1.8t) og 175 hk(2.0t)
Trodde at både 150 hk utgaven og 175 hk utgaven hadde 2,0t, men at det ble klistra "1,8t" på ræva på 150 hk utgaven ?
Har lest en tråd om det her en plass. Forvirra..

-
Toremann
- 0.7 bar

- Innlegg: 116
- Registrert: 13 apr 2009, 18:57
- Navn: Tor-Einar
- Bil: Saab 9-3 1,8t Vector
- Sted: Bodø
Legg inn
av Toremann » 15 apr 2009, 19:40
Kofoed skrev:kommer denne bilen fra oslo?
ellers grattis.. hatt min et år nå og er like fornøyd enda..

takker, den ble registrert ny i bærumsområdet. er strålende fornøyd foreløbig ja, men som det nevnes litt lenger opp i tråden om foringer, tror jeg at jeg må få byttet noen foringer i oppheng/stag. merker små bankelyder, eller lydene kommer når jeg kjører på ujevnt underlag å lydene minner meg om noe som er løst/banker mot noe.
vet at det er masse foringer, men kan noen gi meg en pekepinn på hvilke kostnader dette blir. la oss si at ALLE foringene må byttes

Saab NG 9-3
-
Toremann
- 0.7 bar

- Innlegg: 116
- Registrert: 13 apr 2009, 18:57
- Navn: Tor-Einar
- Bil: Saab 9-3 1,8t Vector
- Sted: Bodø
Legg inn
av Toremann » 15 apr 2009, 19:45
Aleks_ skrev:Gratulerer med en kjempe bil! Behandle den godt
kim9-5 skrev:på 150 hk(1.8t) og 175 hk(2.0t)
Trodde at både 150 hk utgaven og 175 hk utgaven hadde 2,0t, men at det ble klistra "1,8t" på ræva på 150 hk utgaven ?
Har lest en tråd om det her en plass. Forvirra..

takker, har aldri hatt en så fin bil før, så den skal behandles som gull. ettersom jeg har forstått kommer saab med to typer 2-litere. 2,0t på 150 hk (lavtrykksturbo) og 2,0T på 175 hk (høytrykksturbo). jeg tar selvsagt forbehold om trykkfeil her

Saab NG 9-3
-
Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Legg inn
av Aleks_ » 15 apr 2009, 20:10
Ja, det er veldig pene biler. Nydelig design! Skal prøve å skaffe meg en slik perle til høsten. Står mellom SS'en eller en grom 9-3(Viggen?

).
Ja, det jeg har fått for meg også, skjønner du. Ser at BSR har samme opplegget på begge motorene, når det gjelder trim alternativer, også.
-
Toremann
- 0.7 bar

- Innlegg: 116
- Registrert: 13 apr 2009, 18:57
- Navn: Tor-Einar
- Bil: Saab 9-3 1,8t Vector
- Sted: Bodø
Legg inn
av Toremann » 15 apr 2009, 20:50
viggen, er det et annet alternativ enn aero eller?
Saab NG 9-3
-
Toremann
- 0.7 bar

- Innlegg: 116
- Registrert: 13 apr 2009, 18:57
- Navn: Tor-Einar
- Bil: Saab 9-3 1,8t Vector
- Sted: Bodø
Legg inn
av Toremann » 15 apr 2009, 20:55
kim9-5 skrev:gratulerer med en fantastisk bil

. på 150 hk(1.8t) og 175 hk(2.0t) er det kjede.
9-3 (9440) er en bil med lite feil, har vært noen biler med knirk i indre stabstagforinger og slakke i indre styreledd.
hva mener du med 9440 egentli?
så en gang til på kvitteringen for 120 000 servicen, og der står det faktisk fakturert en reim, så antar at det må være reg reima som er blitt byttet da. ikke greit å vite når d er svensker som har gjort jobben (sa han som har kjøpt seg svensk bil)

Saab NG 9-3
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 15 apr 2009, 21:02
Toremann skrev:så en gang til på kvitteringen for 120 000 servicen, og der står det faktisk fakturert en reim, så antar at det må være reg reima som er blitt byttet da.
Da er det vel heller vanlig rem til (dynamo osv) som er byttet?

(Ettersom din bil har kjede)
-
Kjell N1179
- 1,5 bar

- Innlegg: 472
- Registrert: 08 okt 2007, 21:35
- Medlemsnummer: N1179
- Navn: Kjell Gullerud
- Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
- Sted: Sande
Legg inn
av Kjell N1179 » 15 apr 2009, 21:26
Det er nok multireima som er byttet. Reg kjedet byttes vel etter 200K eller etter behov?!
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS
Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X
-
Toremann
- 0.7 bar

- Innlegg: 116
- Registrert: 13 apr 2009, 18:57
- Navn: Tor-Einar
- Bil: Saab 9-3 1,8t Vector
- Sted: Bodø
Legg inn
av Toremann » 15 apr 2009, 21:51
Eirik N396 skrev:Toremann skrev:så en gang til på kvitteringen for 120 000 servicen, og der står det faktisk fakturert en reim, så antar at det må være reg reima som er blitt byttet da.
Da er det vel heller vanlig rem til (dynamo osv) som er byttet?

(Ettersom din bil har kjede)
hehe, er forvirret nå. om du ser svaret til kim9-5 nevnes jo ikke 2.0 150 hk. dermed kan jeg stille neste spørsmål. hva er forskjellen på 1,8t og 2,0t da de har samme hk?
Saab NG 9-3
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 15 apr 2009, 22:21
Det er vel slik at 150hk-utgaven het "1,8t" fra Saab, for å skille den fra fulltrykksutgaven, som het "2,0t". Dette skaper ofte noe forvirring, ettersom begge motorene i realiteten er 2,0. Motorene er identiske, er kun programvare som skiller.