9-5 2,0 99 mod med tomgangsproblemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Viking N1215
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 01 apr 2006, 02:27
Medlemsnummer: 1215
Navn: Sturla Hansen
Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
Sted: Stokmarknes

9-5 2,0 99 mod med tomgangsproblemer

Legg inn av Viking N1215 » 08 apr 2009, 15:30

Hejsann alle

Holder på med å skal "diagnostisere" en 9-5 med tomgangsproblem.
Bilen ble i forbindelse med skifte av registerkjedet satt inn på et "lokalt Saab-verksted" ( viden kjent for..ehh mangel på kompentanse)

Når kompisen min fikk bilen igjen hadde den "urolig og lav tomgang" og ved girskifte ( manuell kasse) så dør nesten bilen..
Samme om du bruker bremse eller Clutchpedal ( pumping av pedalen mao)

Verdt å nevne er at bilen ved tomgang har en verdi på -2 til -4 NEGATIV trykk på turbotrykksmåleren..
Normalt er vel ca -6 til -8 ved varm motor??
OM du gir gass ( også når bilen står i fri) så går bilen normalt ( har en normal tomgang)
Forøvrig under kjøring merkes ingenting på bilen..

Hva har blitt gjort ved feilsøking:

1. Ny Di-kassett montert
2. Nytt bensinfilter
3. Nye plugger
4. Nye vakumslanger overalt
5. Ny Bypass-ventil
6. "Enveis" ventil på bremsekraft-forsterker forsøkt blindet

Ifølge "bilverkstedet" så har de "trykkprøvd" systemet og ikke funnet en vakumlekkasje?? De har OGSÅ dobbelt-sjekket at registret er montert rett..

IGJEN.. Bilen går utmerket ved normal kjøring, MEN ikke ved giring og "bykjøring" o.l
Bilen har heller ingen feilkoder lagret..

Håper noen har noen glupe ideer, da det har gått "prestisje" i å finne feilen...:)
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: 9-5 2,0 99 mod med tomgangsproblemer

Legg inn av matrox N522 » 08 apr 2009, 16:25

Du bruker vel også riktig type plugger? :roll:

Men uansett så hadde jeg nok først testet for falskluft. Selv om systemet har blitt trykktestet. Ta en flaske med startgass, og spray rundt alle skjøter og koblinger helt frem til innsuget, og se om bilen ruser seg opp litt.
Men det kan kanskje også tenkes at LMM din ikke er frisk? For den har dere vel heller ikke byttetestet?
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Viking N1215
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 01 apr 2006, 02:27
Medlemsnummer: 1215
Navn: Sturla Hansen
Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
Sted: Stokmarknes

Re: 9-5 2,0 99 mod med tomgangsproblemer

Legg inn av Viking N1215 » 08 apr 2009, 18:01

oops.. Sorry glemte det.. Joda , vi HAR byttetestet LMM og vi har også forsøkt "blå enveis" ventil trickset ( altså blinde R-slangen på magnetventil, UTEN nevneverdig forskjell..

Vi har også "gådd amok" med startgass rundt div vakumslanger..

Noen som har "måledata" på div komponenter?

Tenker på Lambda-sensor + Div givere?? ( Bilen har bare en Lambda sensor ja)
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 2,0 99 mod med tomgangsproblemer

Legg inn av Ingvar N629 » 09 apr 2009, 09:27

Om det nå er et saabverksted som har gjort dette så har de en tech 2. Dette er nyttig når man skal feilsøke sånt. Sjekk at tomgangsreguleringa går i "TILL", kan jo f eks hende at gasswiren er for stram? Har ikke tenkt over om det kan gi problemer med denne typen spjeld, men på gamle spjeldvinkelgivere så er tomgangsreguleringa enten av eller på, og de går aldri i tomgangsregulering dersom gasswiren er for stram. Feilsøk av spjeldhuset kan også være en ide, selv om det burde sette feilkode dersom det er noe galt der. Kontroller adapsjoner. Kontroller bensintrykk på fuelrailen, differensialtrykket skal alltid være 3 bar. Ved trykksetting av innsugsluftsystemet, ble det da trykksatt fra foran LMM og helt inn til motor?

Skru ut alle fire plugger og sjekk fargen på dem!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Viking N1215
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 01 apr 2006, 02:27
Medlemsnummer: 1215
Navn: Sturla Hansen
Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
Sted: Stokmarknes

Re: 9-5 2,0 99 mod med tomgangsproblemer

Legg inn av Viking N1215 » 09 apr 2009, 11:53

Vel, det ER faktisk et autorisert OPEL/saab verksted ja, og de har en Tech2, kan de bruke den?? ( hmm vet da f.)
Men nok om det..

Skal se nærmere på spjellhuset og gasswiren, og pluggene.. Pluggene ble visstnok byttet ved reg-skifte, men ja, skal se på de, om hvorvidt de kan gi hint om "Fett/Magert" ja..

Vel, siden de FAKTISK er et autorisert Saab-verksted, så får jeg da håpe de følger "trykktest" drillen beskrevet i Wis'en??

Uansett, takker så mye for svar..

MVh
Sturla
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t

kim9-5
Innlegg: 8
Registrert: 12 apr 2009, 16:27

Re: 9-5 2,0 99 mod med tomgangsproblemer

Legg inn av kim9-5 » 12 apr 2009, 16:41

Kom problemet før eller etter registerskift ?
Har selv gjort tabben med å montere registret 1 tann feil (på 1 kam) og fikk da problemer med tomgang.

Sjekk registret en gang til, og vær helt sikker på at det står rett.....

Viking N1215
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 01 apr 2006, 02:27
Medlemsnummer: 1215
Navn: Sturla Hansen
Bil: Saab 9-5 2,3t Hirsch Estate
Sted: Stokmarknes

Re: 9-5 2,0 99 mod med tomgangsproblemer

Legg inn av Viking N1215 » 17 apr 2009, 23:26

Da var "problemet" løst..
Registret var "feilmontert" PÅ tross av at det Aut.Saab verkstedet sjekket registrert 3 ganger... grr

Takker for all hjelp... :)
mvh
Viking
2003 Saab 9-5 2.0t Vector Estate Aut.
1978 Saab 99 t

Svar