Mister ladetrykk ved ca 3000 RPM - 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Exposure
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 60
Registrert: 03 des 2006, 04:56
Bil: SAAB 9-5
Sted: Oslo

Mister ladetrykk ved ca 3000 RPM - 9-5

Legg inn av Exposure » 21 apr 2009, 10:16

Har en 99-modell 9-5 2.0t med BSR steg 1.
Har i det siste opplevd at bilen mister litt av ladetrykket like før 3000 RPM. Etter at den har kommet forbi 3000 RPM lader den videre... Hva kan dette være?

Jeg har dessverre ikke ladetrykksmåler.
Bilen fungerer ellers som normalt.

Ex
SAAB 9-5 Estate 2.0t BSR@1
H&R - Bilstein Sprint
SAS- stag
Powerflex her og der

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Mister ladetrykk ved ca 3000 RPM - 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 21 apr 2009, 10:41

Tenningsbank kanskje... men med den softwaren så er vel følsomheten for det rimelig redusert?? Du bør iallfall bruke 98 oktan når det er plussgrader, spesielt med den trimmen.

EDIT: Hvis du ikke har måler, hvordan vet du at du mister ladetrykk?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Exposure
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 60
Registrert: 03 des 2006, 04:56
Bil: SAAB 9-5
Sted: Oslo

Re: Mister ladetrykk ved ca 3000 RPM - 9-5

Legg inn av Exposure » 21 apr 2009, 11:22

Har alltid fylt 98.

Hvorfor jeg tror det er ladetrykket? Tja, nei, bare oppfatter det som fall i turbotrykk... :)
Hva anna kan det være?

Ex
SAAB 9-5 Estate 2.0t BSR@1
H&R - Bilstein Sprint
SAS- stag
Powerflex her og der

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Mister ladetrykk ved ca 3000 RPM - 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 21 apr 2009, 11:34

Tja, det kan være tenningsforskyving, kraftig mistenning... dessuten styrer T7 luftmengde både ved hjelp av ladetrykk og spjeldvinkel. Ikke alt dette er like sannsynlig selvsagt. Begynn med å tilbakestill bilen til original først, og feilsøk utifra det. Tror jeg ville ha begynt der.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Mister ladetrykk ved ca 3000 RPM - 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 21 apr 2009, 11:41

...og et ledd i feilsøkingen på dette styresystemet bør involvere Tech 2, så man får lest ut en del relevante driftsparametre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Mister ladetrykk ved ca 3000 RPM - 9-5

Legg inn av Ronny_N169 » 21 apr 2009, 20:17

Kan være at Trionic drar ned tenninga litt. Er ikke alltid at 98okt=98okt, dvs kan nok skille litt mellom stasjonene. Ellers er jo tennplugger og tennkassett en feilkilde. Knakkefølsomheten er ikke så ille i det programmet ditt.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Svar