Stemmer detna_X skrev:
Hvis man tar utgangspunkt i denne, så er det fra trykkrør/spjeldhuset som skal på nedsiden og høyresiden som skal til innsugsrør før turbo? Bare for å være på den sikre siden, kan vel være greit å ha svar på dette her på denne tråden også.
Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Moderator: Moderatorer
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Det får ikke jeg helt til å stemme da.. Prøv heller motsatt..Gandulf N1535 skrev:Stemmer detna_X skrev:
Hvis man tar utgangspunkt i denne, så er det fra trykkrør/spjeldhuset som skal på nedsiden og høyresiden som skal til innsugsrør før turbo? Bare for å være på den sikre siden, kan vel være greit å ha svar på dette her på denne tråden også.
I en enkeltvirkende ventil skal ladetrykket ledes gjennom ventilen MOT åpningsretning av ventil/stempel.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Er den veien den sto på min fra før, bytta den i helgen som var også.. Så bestem dere gutta, så jeg får snudd den rett nå da ihvertfall hvis den i utgangspunktet var feil.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Gandulf N1535
- 2.0 bar
- Innlegg: 879
- Registrert: 11 aug 2008, 23:19
- Medlemsnummer: N1535
- Navn: Øyvind
- Sted: Helgeland
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Ok, jeg bøyer meg for de med større kunnskap enn meg Men på min har jeg den montert slik jeg beskrev, og den åpner normalt såvidt jeg kan høre. Eller virker den ikke slik den skal daHaaka skrev:Det får ikke jeg helt til å stemme da.. Prøv heller motsatt..
I en enkeltvirkende ventil skal ladetrykket ledes gjennom ventilen MOT åpningsretning av ventil/stempel.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Får vel bare paste den her likegreit.. http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... avlast.pdf
Så da var den da rett allikevel.
Så da var den da rett allikevel.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- utengen
- 1,5 bar
- Innlegg: 430
- Registrert: 04 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N038
- Sted: Norge, Sveits
- Kontakt:
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Hei
En original dumpventil kan monters begge veier, såkalt feil vei og rett vei.
Forskjellen er at på 9000/900 så var det en del kundeklagemål på for mye lyd av dumpventilen ved slipp av gasspedalen, med ventil montert såkalt rett vei.
Dvs ventil er montert med anslutting nr 2 på trykkrørsiden og nr 3 på returluft tilbake føre turbo kompressor.
På 9-3/9-5 monterte man da i stedet dumpventilen med nr3 på trykksiden og nr2 tilbake til turbokompressor og dermed ble det litt mindre lyd og ventilen skulle også få en lengre levetid.
På nr1 sitter slangen som ved overtrykk holder imot med overtrykk fra innsuget så ventilen ikke skal åpne, og ved undertrykk åpner den ventilen ved hjelp av undertrykk i innsuget.
Dette gjelder da original dump ventiler.
Mvh
Tommy Utengen
En original dumpventil kan monters begge veier, såkalt feil vei og rett vei.
Forskjellen er at på 9000/900 så var det en del kundeklagemål på for mye lyd av dumpventilen ved slipp av gasspedalen, med ventil montert såkalt rett vei.
Dvs ventil er montert med anslutting nr 2 på trykkrørsiden og nr 3 på returluft tilbake føre turbo kompressor.
På 9-3/9-5 monterte man da i stedet dumpventilen med nr3 på trykksiden og nr2 tilbake til turbokompressor og dermed ble det litt mindre lyd og ventilen skulle også få en lengre levetid.
På nr1 sitter slangen som ved overtrykk holder imot med overtrykk fra innsuget så ventilen ikke skal åpne, og ved undertrykk åpner den ventilen ved hjelp av undertrykk i innsuget.
Dette gjelder da original dump ventiler.
Mvh
Tommy Utengen
900TTR M94
93SC 1,9 TID M07
STCN 038
93SC 1,9 TID M07
STCN 038
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Hei har en 900 turbo 16v 90 mod. tenker på og skaffe med dumpventil. sitter det orginalt dumpventil på denne?
viss jeg har pådrag og slipper gassen får jeg en shhhh lyd. litt vanskelig og forklare. den lyden er litt ujevn,viss dere skjønner.
håper noen har et svar på dette? Tom Bakken
viss jeg har pådrag og slipper gassen får jeg en shhhh lyd. litt vanskelig og forklare. den lyden er litt ujevn,viss dere skjønner.
håper noen har et svar på dette? Tom Bakken
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
den ska ha original avlastningsventil rett med turboen.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
fungere den org bra eller lønner det seg og bytte den ut?
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
den originale e mer enn god nok
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Takker for opplysningen.
- quist
- 0.7 bar
- Innlegg: 178
- Registrert: 06 okt 2007, 12:31
- Medlemsnummer: N1111
- Navn: Henning
- Bil: OG9-3
- Sted: Stavanger
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Hei !
Vil bare få lov til å anbefale en Resirk dumpventil som jeg etter MYE testing opp mot andre ventiler viser seg å være desidert overlegen i både funksjon og utførelse. (På biler med luftmengdemåler.)
Det er Forge Motorsport sin FMDV006 resirk dumpventil
http://www.forgemotorsport.co.uk/conten ... ct=FMDV006
Den er laget med et stort innvendig stempel (2") i metall som gir veldig god flow i ventilen. Den er også utstyrt med 2 o-ringer rundt stempelet for å hindre lekasje, dette er det ikke mange andre ventiler som har. Den er også veldig lett justerbar ved hjelp av å bytte fjører i den til et gitt trykk per fjør noe som også er mye bedre enn andre justerbare ventiler hvor du må prøve deg frem i det uendelige. Gjevnt over gir den raskere turbo / gass respons, og raskere åpning / mer utlufting enn andre dumpventiler. Den er også en direkte erstatning for orginale BOSCH ventiler. (Husk å sett den motsatt vei av denne)
Den er også lett å demontere for å tørke ut oljesøl og smøre den opp igjen. Forge selger også servicekit til den med nytt stempel og nye o-ringer. Løp og kjøp ! Setter ikke noen annen ventil på min bil hvertfall.
PS :
Vil du ha mer Psssh lyd av den monterer du et åpent luftfilter. Du får da en passe fin dump lyd som du kan leve med, som ikke er over-rånete høyt og plagsomt i lengden. Glem også åpen dump på biler med luftmengdemåler, i tester viser bilene seg over sekundet raskere med resirk ventil kontra åpen ventil.
Vil bare få lov til å anbefale en Resirk dumpventil som jeg etter MYE testing opp mot andre ventiler viser seg å være desidert overlegen i både funksjon og utførelse. (På biler med luftmengdemåler.)
Det er Forge Motorsport sin FMDV006 resirk dumpventil
http://www.forgemotorsport.co.uk/conten ... ct=FMDV006
Den er laget med et stort innvendig stempel (2") i metall som gir veldig god flow i ventilen. Den er også utstyrt med 2 o-ringer rundt stempelet for å hindre lekasje, dette er det ikke mange andre ventiler som har. Den er også veldig lett justerbar ved hjelp av å bytte fjører i den til et gitt trykk per fjør noe som også er mye bedre enn andre justerbare ventiler hvor du må prøve deg frem i det uendelige. Gjevnt over gir den raskere turbo / gass respons, og raskere åpning / mer utlufting enn andre dumpventiler. Den er også en direkte erstatning for orginale BOSCH ventiler. (Husk å sett den motsatt vei av denne)
Den er også lett å demontere for å tørke ut oljesøl og smøre den opp igjen. Forge selger også servicekit til den med nytt stempel og nye o-ringer. Løp og kjøp ! Setter ikke noen annen ventil på min bil hvertfall.
PS :
Vil du ha mer Psssh lyd av den monterer du et åpent luftfilter. Du får da en passe fin dump lyd som du kan leve med, som ikke er over-rånete høyt og plagsomt i lengden. Glem også åpen dump på biler med luftmengdemåler, i tester viser bilene seg over sekundet raskere med resirk ventil kontra åpen ventil.
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6953
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Har samme ventilen selv og er veldig fornøyd.
Steffen er ikke, fordi det er hans ventil
Steffen er ikke, fordi det er hans ventil
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Dumpvalve N1692
- 0.7 bar
- Innlegg: 155
- Registrert: 19 apr 2009, 17:45
- Medlemsnummer: N1692
- Navn: Tomas
- Bil: Saab 9-3 1,8t
- Sted: Bodø
- Kontakt:
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Jeg lurer litt på hvilken dumpventil jeg må ha til min 9-3 2003mod ARC 1,8t.
Er ikke så veldig inne på dette med dumpventiler, annet enn at mange lager fresh lyd, høhø.
Vet så mye som at jeg må ha returventil (?)
Er det noen som har en dumpventil i sin 9-3 2003mod eller har noe forslag?
Er ikke så veldig inne på dette med dumpventiler, annet enn at mange lager fresh lyd, høhø.
Vet så mye som at jeg må ha returventil (?)
Er det noen som har en dumpventil i sin 9-3 2003mod eller har noe forslag?
2008 Ford Focus ST 2,5 Turbo [225HP]
2006 Peugeot Expert 2,0 HDI (Arbeidsbil)
2003 Saab 9-3 1,8t "Aero" [150HP] Solgt
1997 Ford Mondeo 2,0i [132HP] Solgt
1997 Chrysler Neon 2,0i [132HP] Solgt
2006 Peugeot Expert 2,0 HDI (Arbeidsbil)
2003 Saab 9-3 1,8t "Aero" [150HP] Solgt
1997 Ford Mondeo 2,0i [132HP] Solgt
1997 Chrysler Neon 2,0i [132HP] Solgt
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
På den bilen du har så er avlastningsventilen integrert i selve turboen og dermed ikke enkel å erstatte med en annen.Dumpvalve skrev:Jeg lurer litt på hvilken dumpventil jeg må ha til min 9-3 2003mod ARC 1,8t.
Om du skal klare det så må du lage et blendelokk og sette der ventilen sitter i dag så må du lage deg nye rør og koblinger for å få inn en ny.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor