Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Gandulf N1535 » 19 apr 2009, 17:27

na_X skrev:Bilde

Hvis man tar utgangspunkt i denne, så er det fra trykkrør/spjeldhuset som skal på nedsiden og høyresiden som skal til innsugsrør før turbo? Bare for å være på den sikre siden, kan vel være greit å ha svar på dette her på denne tråden også.
Stemmer det :wink:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Haaka » 20 apr 2009, 21:09

Gandulf N1535 skrev:
na_X skrev:Bilde

Hvis man tar utgangspunkt i denne, så er det fra trykkrør/spjeldhuset som skal på nedsiden og høyresiden som skal til innsugsrør før turbo? Bare for å være på den sikre siden, kan vel være greit å ha svar på dette her på denne tråden også.
Stemmer det :wink:
Det får ikke jeg helt til å stemme da.. :roll: Prøv heller motsatt.. :wink:

I en enkeltvirkende ventil skal ladetrykket ledes gjennom ventilen MOT åpningsretning av ventil/stempel.

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av na_X » 20 apr 2009, 21:30

Er den veien den sto på min fra før, bytta den i helgen som var også.. Så bestem dere gutta, så jeg får snudd den rett nå da ihvertfall hvis den i utgangspunktet var feil. ;)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Gandulf N1535 » 20 apr 2009, 21:43

Haaka skrev:Det får ikke jeg helt til å stemme da.. :roll: Prøv heller motsatt.. :wink:

I en enkeltvirkende ventil skal ladetrykket ledes gjennom ventilen MOT åpningsretning av ventil/stempel.
Ok, jeg bøyer meg for de med større kunnskap enn meg :oops: Men på min har jeg den montert slik jeg beskrev, og den åpner normalt såvidt jeg kan høre. Eller virker den ikke slik den skal da :?:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av na_X » 20 apr 2009, 21:58

Får vel bare paste den her likegreit.. http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... avlast.pdf
Så da var den da rett allikevel. :)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av utengen » 21 apr 2009, 08:26

Hei


En original dumpventil kan monters begge veier, såkalt feil vei og rett vei.
Forskjellen er at på 9000/900 så var det en del kundeklagemål på for mye lyd av dumpventilen ved slipp av gasspedalen, med ventil montert såkalt rett vei.

Bilde

Dvs ventil er montert med anslutting nr 2 på trykkrørsiden og nr 3 på returluft tilbake føre turbo kompressor.
På 9-3/9-5 monterte man da i stedet dumpventilen med nr3 på trykksiden og nr2 tilbake til turbokompressor og dermed ble det litt mindre lyd og ventilen skulle også få en lengre levetid.
På nr1 sitter slangen som ved overtrykk holder imot med overtrykk fra innsuget så ventilen ikke skal åpne, og ved undertrykk åpner den ventilen ved hjelp av undertrykk i innsuget.
Dette gjelder da original dump ventiler.

Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Brukeravatar
powertom
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 31 mar 2009, 18:45
Bil: 9000t jubileum 1997mod

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av powertom » 21 apr 2009, 13:33

Hei har en 900 turbo 16v 90 mod. tenker på og skaffe med dumpventil. sitter det orginalt dumpventil på denne?
viss jeg har pådrag og slipper gassen får jeg en shhhh lyd. litt vanskelig og forklare. den lyden er litt ujevn,viss dere skjønner.
håper noen har et svar på dette? Tom Bakken

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Frode N073 » 21 apr 2009, 13:56

den ska ha original avlastningsventil rett med turboen.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
powertom
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 31 mar 2009, 18:45
Bil: 9000t jubileum 1997mod

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av powertom » 21 apr 2009, 13:59

fungere den org bra eller lønner det seg og bytte den ut? :D

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Frode N073 » 21 apr 2009, 14:08

den originale e mer enn god nok
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
powertom
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 82
Registrert: 31 mar 2009, 18:45
Bil: 9000t jubileum 1997mod

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av powertom » 21 apr 2009, 14:28

Takker for opplysningen. 8)

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 okt 2007, 12:31
Medlemsnummer: N1111
Navn: Henning
Bil: OG9-3
Sted: Stavanger

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av quist » 01 mai 2009, 12:03

Hei !

Vil bare få lov til å anbefale en Resirk dumpventil som jeg etter MYE testing opp mot andre ventiler viser seg å være desidert overlegen i både funksjon og utførelse. (På biler med luftmengdemåler.)

Det er Forge Motorsport sin FMDV006 resirk dumpventil
http://www.forgemotorsport.co.uk/conten ... ct=FMDV006

Den er laget med et stort innvendig stempel (2") i metall som gir veldig god flow i ventilen. Den er også utstyrt med 2 o-ringer rundt stempelet for å hindre lekasje, dette er det ikke mange andre ventiler som har. Den er også veldig lett justerbar ved hjelp av å bytte fjører i den til et gitt trykk per fjør noe som også er mye bedre enn andre justerbare ventiler hvor du må prøve deg frem i det uendelige. Gjevnt over gir den raskere turbo / gass respons, og raskere åpning / mer utlufting enn andre dumpventiler. Den er også en direkte erstatning for orginale BOSCH ventiler. (Husk å sett den motsatt vei av denne)
Den er også lett å demontere for å tørke ut oljesøl og smøre den opp igjen. Forge selger også servicekit til den med nytt stempel og nye o-ringer. Løp og kjøp ! Setter ikke noen annen ventil på min bil hvertfall.

PS :
Vil du ha mer Psssh lyd av den monterer du et åpent luftfilter. Du får da en passe fin dump lyd som du kan leve med, som ikke er over-rånete høyt og plagsomt i lengden. Glem også åpen dump på biler med luftmengdemåler, i tester viser bilene seg over sekundet raskere med resirk ventil kontra åpen ventil.
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6953
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Paradigm N558 » 01 mai 2009, 13:22

Har samme ventilen selv og er veldig fornøyd.

Steffen er ikke, fordi det er hans ventil :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Dumpvalve N1692
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 19 apr 2009, 17:45
Medlemsnummer: N1692
Navn: Tomas
Bil: Saab 9-3 1,8t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Dumpvalve N1692 » 01 mai 2009, 20:26

Jeg lurer litt på hvilken dumpventil jeg må ha til min 9-3 2003mod ARC 1,8t.
Er ikke så veldig inne på dette med dumpventiler, annet enn at mange lager fresh lyd, høhø.
Vet så mye som at jeg må ha returventil (?)

Er det noen som har en dumpventil i sin 9-3 2003mod eller har noe forslag? :)
2008 Ford Focus ST 2,5 Turbo [225HP]
2006 Peugeot Expert 2,0 HDI (Arbeidsbil)
2003 Saab 9-3 1,8t "Aero" [150HP] Solgt
1997 Ford Mondeo 2,0i [132HP] Solgt
1997 Chrysler Neon 2,0i [132HP] Solgt

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Tor N12 » 01 mai 2009, 20:39

Dumpvalve skrev:Jeg lurer litt på hvilken dumpventil jeg må ha til min 9-3 2003mod ARC 1,8t.
På den bilen du har så er avlastningsventilen integrert i selve turboen og dermed ikke enkel å erstatte med en annen.
Om du skal klare det så må du lage et blendelokk og sette der ventilen sitter i dag så må du lage deg nye rør og koblinger for å få inn en ny.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar