Heisann Kurt.
Takk for mye god informasjon!
Ser ut som både rådene fra 2001 og 1997 motoren er fra en 2.0L motor, det står i alle fall 20 på begge rådene, i følge nummeret på motorblokkene skal begge motorene være 2L (lavtrykks turbo). Lengden på rådene fra begge motorene er også like lange, men stemplene passer ikke omhverandre på rådene.
La merke til at det var forskjellige kamakslinger på motorene, men tenkte egentlig ikke noe mer over det, måtte bruke 18 mm og 19 mm for å holde igjen kamakslingen på 1997 motoren da jeg skulle løsne tannhjulene til kamkjedet, mens på 2001 mod så holdt jeg igjen med 18mm på begge kamakslingene.
Det er likt "kammløft" på begge innsugsventilene på 2001 motoren ?
Så merke til at det var forskjellige kammer på annenhver ventil på innsuget, konkulderte litt kjapt med at noen av kammene var runde (skal titte over dete en gang til, sjekket det ikke så nøye).
Du har ikke noe "måle data" på ventiler og ventilstyringer på disse motorene ?
Jeg synes det slarker veldig fælt i ventilene på begge toppene, selv når ventilen nesten er helt lukket kan jeg rikke på den 1mm. Presser jeg ventilen helt ned (med kamakslingen) så kan jeg lirke på ventilen 1-2 mm sideveis, det kommer også en klikke lyd når jeg lirker på ventilene. Jeg konkluderte litt kjapt med at ventilstyringene var slitene (eventuelt ventilstammene), men så tenkte jeg kanskje at de er veldig romme på de motorene her, slik at ventilene skal få mye smøring (har vært borte i flere bilmerker som har designet toppene med for liten klaring mellom styringer og ventiler, slik at ventilene setter seg – ved mye småkjøring osv..).
Jeg tror uansett det blir veldig dyrt å reparere en av disse motorene, original motoren i 1997 bilen ?
* Trenger boring av syl 4, samt ny sylinderforing (med mindre jeg ikke går for 4 stk overdim stempler).
* Må vel også ha et nytt stempel, samt pakninger til både topp og bunn av motoren (inkl lagerskåler stempelringer osv..).
* Det er slark i registerkjedet mellom kammene selv når kjedestrammeren er max ute, så tror det kan være lurt å bytte det ?
* Det er også stygge slitemerker i skinnene til registerkjedet, samt at plasten er veldig hard og sprø, så regner med det også kan byttes.
* Jeg synes heller ikke kjede drevene er så bra, så sikkert ikke dumt å bytte de heller. Balanseringskjedet har jeg ikke sjekket men regner med det også bør/kan byttes.
* Jeg kan presse ned samtlige ventilløftere ca 1-2 mm uten å legge noe særlig press på de, så regner med de også bør byttes.
* Kamakslingene er sølvfarget, men på tuppene av alle kammene er det begynt å komme frem "gullfargede" flekker.
* Muligens bytte ventilstyringer ?
Bilde av kamaksling fra 1997 mod (begynner vel å bli slitt denne også ?):
Motoren er igjengrodd med sot/koks og brent olje, så den må i alle fall kokes ordentlig før man gjør noe som helst
Gjør heller ikke noe om man høvler noen mikron av toppen og blokka, slik at topp pakningen holder en stund til.
Gjør man dette, så kan man like så godt vektjustere stempler og råder, samt avbalansere og polere veiv osv..
Er stort sett det samme som feiler 2001 mod motoren, bortsett fra at den har fine sylindere (trenger litt maskinhoning, så blir de bra), men den har igjen problemer med rammebukkene til veiva.
2001 mod motor veivaksling, eneste rammelageret som er igjen:
Noen som har noen formening om hva det vil koste i deler å reparere en av disse motorene ?